Fr

TECH

Hoe Pimalion multichannel communicatie optimaliseert

Donderdag 11 April 2024

Hoe Pimalion multichannel communicatie optimaliseert

Het in 2016 gelanceerde Pimalion is een collaboratief SaaS-platform dat ontworpen werd voor het beheer van de productie van communicatiedragers voor alle kanalen.

Pimalion is in feite een krachtige softwaresuite die de creatie van de verschillende outputs voor een communicatie- of promotiecampagne optimaliseert. De oplossing host de referenties, informatie en grafische databases van het merk om deze outputs te genereren en beschikbaar te maken voor eindgebruikers, merkverantwoordelijken, drukkers, of om ze rechtstreeks te publiceren op websites of sociale netwerken.

“De kracht van Pimalion bestaat erin dat het een bijna automatische creatie van al deze outputs mogelijk maakt in amper enkele minuten”, aldus Philippe Bindels, Chief Strategy Officer van het bedrijf. “Het is een bijzonder efficiënte tool voor merken en communicatiebureaus die elke week duizenden promoties moeten beheren en verspreiden op hun verschillende verkooppunten.”

Elke verantwoordelijke van een verkooppunt kan kiezen uit de voorgestelde output en moet die vervolgens gewoon printen en uithangen in z’n verkooppunt. De oplossing bepaalt zelfs de juiste papierbak voor de juiste printer.

Samenwerking

Pimalion dat een voortrekkersrol speelt binnen zijn domein, werd in het leven geroepen om merken en commerciële ondernemingen te ondersteunen bij de toenemende digitalisering van de grafische productie en vele bestaande on- en offline communicatiemedia. Het platform bestaat uit een aantal modules, waaronder een PIM (Product Information Management) en een DAM (Digital Asset Management), en niet te vergeten API's en validatietools die zorgen voor communicatie met de IT-systemen van gebruikers en hun partners.
De oplossing is interessant omdat ze zo krachtig is en miljoenen data duizenden publicaties kan beheren, verwerken en combineren. Ze kan ook digitale activa hosten, zodat die in verschillende configuraties kunnen worden gebruikt en aangepast aan de verschillende vereiste formaten. De krachtige grafische rendering engine biedt gebruikers de mogelijkheid om unieke content te genereren. “We hebben het hier soms over Terabytes aan gegevens die gehost worden en toegankelijk zijn voor alle geautoriseerde partners”, benadrukt de CSO van Pimalion.

Het andere grote voordeel van het platform is precies de samenwerking tussen partners, een merk, zijn verkooppunten, zijn bureaus, enz.: “Deze samenwerkingslogica op een enkel digitaal platform is een echte meerwaarde. Iedereen werkt met dezelfde informatie en dezelfde grafische databases, wat veel tijd bespaart en de productiviteit verhoogt. Deze centralisatie van informatie is met name effectief voor last-minute wijzigingen, die binnen enkele minuten automatisch op alle media kunnen worden toegepast.”
 
Het platform is sinds de lancering blijven evolueren. “Vandaag biedt Pimalion niet minder dan acht modules en meer dan 250 functies, waardoor het de meest geavanceerde tool op de markt is”, aldus Philippe Bindels. AI is uiteraard een kenmerk van het platform, dat al meer dan vier jaar bètatests uitvoert met OpenAI. Deze bevoorrechte status heeft ons in staat gesteld om Pimalion uit te breiden met nieuwe opties, waaronder het werken aan productfiches en hun inhoud.

Evolutie

Pimalion is winstgevend sinds 2019 en wordt gebruikt door een dertigtal klanten in België, Frankrijk en sinds kort ook in Vietnam, dankzij een Belg die ervaring had met het platform en die de leiding nam over Central Retail, de grootste retailer in de regio. De klantenportefeuille bestaat voornamelijk uit grote retailers zoals Carrefour, Trafic, Hubo, D'Ieteren en bureaus als AddRetail en .becoming.

Nu komt het eropaan dit portfolio verder te ontwikkelen, voornamelijk in België en Frankrijk. Op andere markten is het team op zoek naar lokale integratoren die de oplossing op de markt kunnen brengen en installeren.

Om deze ambities waar te maken, werd het team versterkt en heeft Philippe Bindels de directie toevertrouwd aan John Deprez die vroeger bij Emakina werkte, zodat hij zich zelf kan toeleggen op marketing en business development.

Archief / TECH