Fr

TECH

Marketing stack: de handleiding van Benoît De Nayer

Donderdag 11 April 2024

Marketing stack: de handleiding van Benoît De Nayer

Technologie speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van marketing. Of eigenlijk technologieën, als je kijkt naar het aantal bestaande oplossingen. Wereldwijd zijn er meer dan 13.000, volgens de laatste telling van MartechMap. Deze overvloed aan tools maakt het moeilijk om de juiste selectie te maken en ervoor te zorgen dat ze met elkaar kunnen communiceren om een "marketing stack" te creëren, een set van onderling verbonden tools waarmee een bedrijf zijn doelstellingen kan bereiken.

“Digital heeft duidelijk marketing overgenomen en dit blijkt uit de grote trend van dit moment, namelijk dat de IT-afdelingen van bedrijven de controle over deze tools overnemen”, aldus Benoît De Nayer, medeoprichter en co-CEO van Actito, die samen met Pierre Dubois (RTBF) en Renout van Hove (Growthagent) zal deelnemen aan de volgende MM Tech Club over dit onderwerp.
Volgens hem wordt deze trend blijkt deze trend in het algemeen uit de keuze voor geïntegreerde oplossingen - de ‘Best of Suite’ – toch zeker bij grote bedrijven. De andere trend, bij kleinere bedrijven, is om deze marketing stacks geleidelijk op te bouwen met de meest relevante tools op basis van de behoeften, een methode die ook wel ‘Best of Breed’ of ‘composable approach’ genoemd wordt.
De grote kracht van deze laatste methode is haar flexibiliteit, de wendbaarheid die ze biedt, met de mogelijkheid om snel een nieuwe bouwsteen in het geheel te integreren. “Ik ken geen start-ups die werken met de grote geïntegreerde oplossingen, zoals die van Adobe of Salesforce”, lacht Benoît De Nayer.

Met deze nieuwe manier van “stacks” bouwen, zien we een nieuwe rol in bedrijven ontstaan: die van ‘marketing technologists’. Zij moeten ervoor zorgen dat de verschillende elementen met elkaar kunnen communiceren. Deze zeldzame en gegeerde talenten zijn vaak de enigen die begrijpen hoe hun stack werkt, dus als ze vertrekken, zit het bedrijf vaak met de handen in het haar.

In België blijft de inzet van de composable approach beperkt. Dat heeft veel te maken met een zeker gebrek aan maturiteit bij de marketeers, zegt Benoît De Nayer: “Ze reageren vaak op de hypes van het moment, zoals de CDP-rage (Customer Data Platform): iedereen wil er eentje implementeren, maar zonder altijd te weten wat er op het spel staat en waarvoor het dient.”

De oplossing?

Naast de grote adviesbureaus die bedrijven al lang helpen bij het opzetten van hun marketing stacks en andere IT-integratoren, beginnen er 'stack bouwers' op te duiken die toegankelijker zijn voor kmo's. “Ik denk dan aan bedrijven zoals Human37 in België”, zegt Benoît De Nayer. “Er zijn er hier nog niet veel, maar dit soort bedrijven dat werkt rond composability ontwikkelt zich snel in de VS, Frankrijk en Nederland. Ook zij beginnen AI in te zetten om de verschillende modules die ze hebben geselecteerd tot een samenhangend geheel te 'lijmen'.

De Naeyer zelf geeft, gezien het aanbod van de QNTM-groep waartoe Actito behoort, de voorkeur aan een stapsgewijze aanpak. “We willen niet alles meteen installeren, maar installeren liever een eerste tool voor een vastgestelde behoefte, dan een tweede, enzovoort”, legt hij uit. Dit betekent dat je snel aan de slag kunt, in tegenstelling tot met een grote geïntegreerde oplossing, die veel tijd in beslag neemt om te implementeren en de inzet van marketingacties kan blokkeren. “Bij veel van onze contactpersonen is dat net wat er gebeurt. Het kan drie jaar duren voordat ze hun eerste activiteiten kunnen lanceren”, betreurt de medeoprichter van Actito.
 
Waarom deelnemen aan onze MM Tech Club ?

Benoît De Nayer: Vanwege de kwaliteit van de sprekers. Renout van Hove en Pierre Dubois zijn erkende professionals en het belooft een interessant debat te worden voor de deelnemers. Bovendien is MarTech nog te weinig bekend, dus het is een goede gelegenheid om uit te leggen waar het om gaat bij deze technologieën en hoe ze kunnen worden geïntegreerd in marketing stacks.

MM Tech Club #12 - How to build your marketing stack? Best of Suite vs Best of Breed

16 april om 18u, The Merode, Poelaertplein, Brussel

Info en inschrijvingen.

Archief / TECH