Fr

MEDIA

Jaarverslag Mediahuis: omzet stabiel bij beperkte digitale groei

Maandag 8 April 2024

Jaarverslag Mediahuis: omzet stabiel bij beperkte digitale groei

Mediahuis publiceerde zopas zijn jaarverslag, met daarin naast zijn journalistieke pijlers en waarden of zijn duurzame initiatieven (onder andere) ook de presentatie van zijn financiële resultaten voor 2023.

Uit de cijfers blijkt dat het operationele resultaat van de groep onder druk blijft, als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden en daalde van 156 naar 153 miljoen euro, ondanks een lichte toename van de omzet tot 1231 miljoen en de uitbreiding van de portefeuille. Voor 2023 behaalde de groep een netto resultaat van 69,2 miljoen (versus 65,4 een jaar eerder). “Dit betere resultaat is voornamelijk het gevolg van substantieel lagere reorganisatiekosten in vergelijking met het jaar voordien, deels gecompenseerd door hogere financieringskosten als gevolg van de sterk gestegen marktrente. De voornaamste reorganisatiekost die weegt op het netto resultaat van 2023 betreft de sluiting van de drukkerij in Aken”, aldus het verslag.
 
Precieze cijfers per land geeft de groep niet, wel vermeldt het verslag dat België voortaan nog (slechts) goed is voor 26% van de omzet, terwijl Nederland ondertussen 47% voor z’n rekening neemt (Ierland en de UK vertegenwoordigen 17%, Duitsland 6 en Luxemburg 4).
 
Opmerkelijk: het totale aantal abonnees van de nieuwsmedia daalde met 1%, maar het aantal digitale abonnees nam verder toe en maakt nu bijna 50% van het totaal uit. Op de advertentiemarkt was het globaal een moeilijk jaar voor onze nieuwsmedia, met wel wat regionale verschillen. De print-omzet daalde naar verwachting verder, maar de digitale groei was beperkt.

Verder wijst de groep er nog op dat de distributiekost per exemplaar verder toenam, voornamelijk in Nederland en in Duitsland: niet onbelangrijk voor België.

Archief / MEDIA