Fr

TECH

Apptree, de Wix van mobile

Donderdag 21 Maart 2024

Apptree, de Wix van mobile

Apptree is het nieuwe businessavontuur van Georges Caron (Keemotion, Link Software, Piximate). Hij ging voor dit project in zee met Tanguy Denonain, de CEO van het bedrijf.
 
Het duo ontmoette elkaar bij Link Software, een van de vorige bedrijven van Georges Caron. Daar bedachten ze het concept voor Apptree, een BtoB SaaS voor het maken van betaalbare mobiele apps die geen technische vaardigheden vereisen.
 
“Een app ontwikkelen kost al gauw 15.000 tot 20.000 euro”, legt Georges Caron uit. “We richten ons met ons platform op bedrijven, groot en klein, die er niet zoveel geld aan willen besteden.” Apptree biedt kant-en-klare templates die kunnen gebruikt worden om heel snel een app te maken, meer bepaald in minder dan 24 uur. Voor het gebruik ervan moeten klanten een maandelijks abonnement kopen waarvan de kostprijs tussen 89 en 199 euro ligt.
 
Het platform, dat beschikbaar is in drie talen (Frans, Nederlands en Engels), is gebaseerd op het ‘No-Code’ concept, wat betekent dat het gebruikt kan worden zonder tussenkomst van een ontwikkelaar. “We zijn een beetje de Wix van mobile”, zegt Tanguy Denonain. “We hebben het creatieproces tot in het extreme vereenvoudigd, zodat gebruikers alleen hun content, tekst, afbeeldingen en producten hoeven in te voegen als ze voor de e-commerce optie kiezen.”
Het platform, dat volledig intern werd ontwikkeld, had kort na de lancering al een vijftigtal klanten. Dit valideerde het concept, maar stelde de ontwerpers ook in staat om een beter inzicht te krijgen in de verwachtingen en potentiële doelgroepen. “We hebben twee soorten gebruik geïdentificeerd die we in verschillende sectoren kunnen zien toegepast worden”, aldus Georges Caron. “Het eerste gebruik zien we in bedrijven die hun communities of klanten willen betrekken, waarbij een mobiele app een zeer hoge betrokkenheid genereert. Het tweede heeft betrekking op intern gebruik, zowel voor hr-beheer als voor operationele monitoring van mobiele technici.” “Apptree is ook een goede manier om de waarde van een mobiele app te testen zonder veel geld uit te geven, voordat je begint aan een ad-hocontwikkeling”, voegt Tanguy Denonain toe. “Vooral omdat we een API bieden waarmee onze klanten hun eigen tools, CRM, Shopify, enz. kunnen koppelen aan de app.”

Hoewel de start-up zich vooral richt op KMO’s, heeft hij al een aantal grotere bedrijven voor zich gewonnen, waaronder Proximus en Roularta die een beroep deden op Apptree voor evenementiële apps. “Onze oplossing is perfect geschikt voor dit segment, maar werkt ook voor kortstondige initiatieven, bijvoorbeeld in het kader van een reclamecampagne”, aldus Georges Caron. Vandaar  de ontwikkeling van een specifiek aanbod voor communicatiebureaus. “We bieden hen ons white label platform, dat ze kunnen gebruiken voor de specifieke activeringscampagnes van hun klanten”, De tweede focus wat betreft deze bureaus is een affiliate aanbod. “In het verleden hebben we vastgesteld dat bureaus briefings voor het maken van apps moesten afwijzen wegens onvoldoende budget. Wij bieden hen de mogelijkheid om in te gaan op deze verzoeken, waardoor ze hun klanten kunnen blijven bedienen en ook een commissie ontvangen op het abonnement.”

De markt blijkt dus zeer omvangrijk te zijn, gaande van de ‘historische’ klanten van Apptree - organisatoren van evenementen, sportclubs, het hotelwezen, enz. - tot e-commerce spelers en hr- en communicatiebureaus.
 
Apptree werd in 2023 gelanceerd zonder noemenswaardige communicatiecampagne en telt nu een honderdtal klanten. Sindsdien hebben de twee oprichters gewerkt aan de communicatie, het referentiëren van hun website, de productie en het delen van content, enz. Ze zijn ook van plan om in de nabije toekomst een beroep te doen op influencers. Hun ambitie is om eerst de Belgische en Franse markt te ontwikkelen om vervolgens externe investeerders aan te trekken en uit te breiden naar andere markten.

Archief / TECH