Fr

TECH

Checkspeare, SEO-artiest

Donderdag 14 Maart 2024

Checkspeare, SEO-artiest

Checkspeare is een content creation tool die is geoptimaliseerd voor Search Engine Optimisation (SEO). De tool is ontworpen voor het bedrijf MLG, een consultancy-, rekruterings- en outsourcingsbureau voor IT-consultants dat geleid wordt door Yassin Akachar, Joel Monteiro Ferreira, Kamel El Atrach en Marwan Louhichi.

MLG beheert ook e-commercesites en het is in deze context dat Checkspeare werd ontwikkeld. “We beschikten al over enige expertise in SEO en waren ons wel degelijk bewust van het belang van Google referencing”, aldus Marwan Louhichi, product owner/product designer van de tool. Na overleg met SEO-experts en gespecialiseerde tekstschrijvers stelde het team zichzelf voor de uitdaging om een eenvoudige en effectieve oplossing te ontwikkelen die gebaseerd is op artificiële intelligentie. Het doel was dit toe te passen op hun eigen sites, maar ook om een nieuw product toe te voegen aan hun activiteitenpakket.
 
Na een marktanalyse ontdekten ze dat er geen tool bestond voor content creation die het SEO-aspect integreerde. “Tenminste niet op de manier die wij wilden en die gebruiksvriendelijk was”, preciseert Marwan Louhichi. Daarom creëerden ze Checkspeare, een SEO SaaS die de creatie van geoptimaliseerde artikelen en de publicatie ervan automatiseert.
 
Gebruiksaanwijzing
 
Eenvoud staat centraal in de tool. Op basis van een titel en een paar parameters zoals de gewenste tekststijl, het aantal subtitels in het artikel, het invoegen van een specifieke ondertitel, het creëren van een afbeelding of het toevoegen van een video, produceert Checkspeare een compleet, coherent en geoptimaliseerd artikel dat gepubliceerd kan worden.
 
“Op basis van deze parameters creëert onze tool alle prompts die nodig zijn om een artikel te genereren dat rekening houdt met de algoritmes van Google, zodat het resultaat perfect geoptimaliseerd is en er geen speciale vaardigheden van de gebruiker vereist zijn”, zegt Yassin Akachar, full stack developer van het project.
 
Het geheel is gebaseerd op de GPT4 Turbo van OpenAI; de beelden worden gegenereerd door DALL E en de video’s worden geselecteerd op YouTube en dit naargelang de parameters die bij de start worden ingesteld.
 
De tweede troef van de tool is de integratie met het WordPress publicatieplatform (CMS). Marwan Louhichi: “Het is een van de populairste CMS’en en heeft een zeer grote community. Ons doel is om een effectieve, gebruiksvriendelijke tool aan te bieden en deze integratie was logisch. Andere integraties staan nog op de agenda, onder meer in Shopify.”
 
Hij vervolgt: “Zodra het artikel is geschreven, wordt het geanalyseerd door de gespecialiseerde Yoast-plugin die we aan Checkspeare hebben gekoppeld om het artikel vanuit SEO-oogpunt goed te keuren.” In dit stadium van het proces is het uiteraard mogelijk om de tekst aan te passen. Vervolgens volstaat een klik om het artikel direct op de bestemmingssite te publiceren.
 
Next steps?

Checkspeare is dus gericht op WordPress-gebruikers, maar zijn doelgroepen zijn ook websitebeheerders en SEO-professionals die hun workflow willen optimaliseren.
 
De tool bevindt zich nog in de bètafase en is alleen beschikbaar in het Frans. “We gebruiken hem momenteel intern, maar hij wordt ook aangeboden aan klanten van MLG en hij is natuurlijk beschikbaar op onze website”, voegt Marwan Louhichi toe.
 
We hebben met Checkspeare de ambitie om de toegang tot een kwaliteitsvolle SEO-strategie te democratiseren, maar vooraleer het buiten België te lanceren, willen we de tool verfijnen en dit op basis van de feedback van gebruikers. We doen dit om hun behoeften beter te begrijpen en de tool aldus nog verder te optimaliseren.

Archief / TECH