Fr

TECH

Mathieu Hosselet (MKKM): disruptie en trends inzake Social Media Marketing

Donderdag 29 Februari 2024

Mathieu Hosselet (MKKM): disruptie en trends inzake Social Media Marketing

Als het gaat om kunstmatige intelligentie kun je de spelers indelen in twee categorieën: de koele minnaars en de fans van het eerste uur. Mathieu Hosselet, CEO van social mediabureau MKKM, behoort duidelijk tot de tweede groep.

De ontwikkeling van AI heeft invloed op alle marketingactiviteiten, inclusief social media marketing, de specialiteit van MKKM.

Enthousiast over deze tools is Mathieu Hosselet zeker, maar dat vertroebelt z’n oordeel geenszins: “AI zal een disruptieve impact hebben op onze business, het staat voor een grote omwenteling en het heeft invloed op alle niveaus van social mediamarketing - media, contentcreatie, community management en zelfs influencer marketing”, legt hij uit.

Bij de media integreren alle platformen nu AI in hun uitzend- en planningstools, waardoor de campagneoptimalisatie minder arbeidsintensief wordt en de effectiviteit verbetert. Voor contentcreatie is generatieve AI bijzonder effectief, of het nu gaat om de productie van tekst, afbeeldingen of video. “Zelfs community management kan worden beheerd en geautomatiseerd door AI”, vervolgt Mathieu Hosselet die erop wijst dat deze technologische inmenging samengaat met de andere grote trend van dit moment: authenticiteit.

Daarom werkt MKKM tegelijkertijd aan beide trends. Sinds meer dan zes maanden is het bedrijf bezig met de identificatie en selectie van generatieve AI-tools, met de steun van de speciale taskforce van de Virtuology-groep: “De uitdaging bestaat erin deze tools te trainen op basis van onze parameters en naargelang de noden van onze klanten. Dit is essentieel als we content willen maken die afgestemd is op elk van onze klanten, of het nu gaat om de tone of voice van hun teksten of hun branding en grafische vormgeving.”

Het is logisch dat het bureau zich inzet om de technologie te leren beheersen en geregeld gespecialiseerde contacten legt om de oefening te verrijken. “We zijn geen AI-bedrijf, maar we willen behoren tot de 10% van bedrijven die deze technologieën in de vingers hebben, zodat onze klanten er hun voordeel kunnen mee doen”, zegt hij. Bovendien maakt Mathieu Hosselet er geen geheim van dat hij persoonlijk geïnteresseerd is in het onderwerp. Hij heeft zelfs een avatar – “een virtuele collega” - bedacht om de sociale netwerken van het bureau te animeren. Een stijloefening waarmee ze verschillende technologieën kunnen testen en aanleren.

Maar technologie mag de andere grote trend van het moment niet overschaduwen: authenticiteit. MKKM heeft een pool van 140 content creators opgebouwd op wie het bureau een beroep doet om de accounts van zijn klanten te voorzien van inhoud. Het voordeel van dit team is dat ze affiniteit hebben met een breed scala aan thema's. “Al deze makers zijn digital natives, of zelfs mobile natives: ze beheersen dus de codes van de sociale media en zijn bijgevolg in staat content die geschikt is voor deze netwerk te produceren.”

Het beheersen van de tools in combinatie met het zoeken naar authenticiteit staat centraal in de aanpak van MKKM. “De tools blijven de tools, ze moeten onze missie dienen om de impact van merken op sociale netwerken te garanderen. En dat betekent authentieke content”, besluit de CEO.

Archief / TECH