Fr

AGENCIES

Karel Vinck (Finch Collective): "We willen een nieuwe mijlpaal plaatsen in hoe een modern communicatiebureau zich organiseert"

Woensdag 14 Februari 2024

Karel Vinck (Finch Collective):

Nu de pagina bij Publicis Groupe omgeslagen is, opent Karel Vinck in primeur voor MM een boekje over het nieuwe hoofdstuk in zijn professionele verhaal. Onder de naam Finch Collective herdenken hij en zijn partners het narratief van het communicatievak. Resultaat: een alternatieve structuur met een uniek aanbod en diverse expertises voor een end-to-end service.
 
Vandaag houd je Finch Collective boven de doopvont, Karel. Wat is het idee achter dit collectief?
 
Karel Vinck: Als er iets is dat ik bij Publicis Groupe geleerd heb, dan is het wel dat we in ons vak constant moeten innoveren om relevant te blijven. Tegelijk heb ik vastgesteld dat we in onze bureaus nog altijd werken op de manier zoals Ogilvy and Bernbach die in de jaren ’60 bepaalden, terwijl niets nog is zoals toen, tot de definitie van een creatief idee toe.
 
Ik geloof dat het typische reclamemodel waarbij vaste merkstrategen en creatieven de diverse uitdagingen van de klant met een creatief idee oplossen op zijn einde loopt. Al jaren zie je dat het aandeel advertising bij de bureaus daalt omdat klanten steeds meer op zoek gaan naar niet-traditionele communicatievormen, zonder dat de totale koek groter wordt.
 
Als je kijkt hoe ons vak evolueert, zie je dat de community is uitgegroeid tot een centrale pijler in marketing. Het komt erop aan mensen te laten participeren aan en in je merk. Hoe die dynamiek precies in elkaar zit, wordt erg goed omschreven in wat McKinsey de “communication flywheel” noemt. Bij klanten als Belfius, Oreo en Pepsi heb ik gezien dat de principes die in dat artikel beschreven staan ook écht werken, maar toch ontbreekt die dimensie vandaag vaak nog in het werk van creatieve bureaus.
 
We moeten verder durven denken dan acquisitie, awareness en CTR, want attention zal enkel in belang toenemen als sales-succes voorspellende KPI. Arthur Sadoun noemt Social Commerce dé volgende grote revolutie in ons vak. Nu zetten alle klanten volop in op content, maar de brug naar commerce maken blijft moeilijk. Net daarmee willen we lokale marketeers helpen.
 
Social commerce en andere data-driven communicatie geven merken de kans om klanten te werven. Maar je moet op een goede manier starten vanuit je klanten en je klantendata. Voor mij is het grootste gevaar voor de Belgische marketing nu dat klanten bijna gedwongen worden om met internationale data servicebedrijven te werken, voor wie België eigenlijk te klein is. Veel kansen blijven daardoor onderbenut.
 
Je vertelde ons dat je niet van plan was een nieuw reclamebureau te beginnen. Wat onderscheidt Finch Collective dan van een klassiek agency?
 
Om te beginnen is er de structuur: Finch heeft niet voor niets Collective in zijn naam. Ik geloof met andere woorden niet in het Buy & Build model voor ons vak. Te vaak is dat een Buy & Destroy verhaal waarbij alles implodeert na de befaamde earn out.
 
Wel heb ik daarentegen vaak mooie dingen gerealiseerd met partners die een gemeenschappelijke agenda hebben. Daarom heb ik aan een lokaal operationeel model gewerkt, door lokale start-ups te verenigen vanuit één value proposition: Become – Bond - Build. En dat dus met zes partners die een even groot aandeel in het bedrijf Finch Collective hebben.
 
Die omvat naast mezelf een aantal uiterst ervaren sterke persoonlijkheden als partners in een nieuwe gezamenlijke structuur waar iedereen beter van wordt: de klanten omdat ze voor een scherpe prijs kunnen rekenen op top ervaring en expertise, ikzelf omdat ik opnieuw kan doen wat ik graag doe – met klanten werken; de start-ups tot slot omdat ze aan de slag kunnen voor projecten en klanten waar ze anders heel moeilijk toegang toe krijgen. Zo helpt Finch Collective ze om te groeien, terwijl toch ieders autonomie intact blijft. Dat is belangrijk want het laatste wat ik wil is die start-up mentality verliezen: die moet verankerd blijven in onze genen.
 
Om welke start-ups gaat het?
 
Om te beginnen is er Defiant van Maarten Van Herck en Lode Vochten, ex-collega’s van Duval Guillaume en Publicis Groupe die voor zichzelf begonnen zijn en content naar een next level zullen brengen. Niels Desot wordt met Dear Digital onze expert in e-commerce, terwijl Hanne T’Kindt (ex-These Days) met Marked focust op demand generation. Oliver Wolfs is met WeHave onze data specialist, en zo hebben we een in-house data cleaning room waar veel klanten snel de voordelen van zullen ontdekken. En tot slot is er Jeroen Depraetere die kan bogen op een uitgebreide televisie-ervaring, oa als producer van het Eurovisiesong festival, en me twintig jaar geleden al uitdaagde om productie bij de bureaus anders aan te pakken: hij zal een moderne productiecel uitbouwen. Ikzelf focus me aan de voorzijde op strategie en project management
 
Met z’n allen hebben we meer dan 50 mensen in dienst, meer dan voldoende slagkracht om ook complexere projecten tot een goed einde te brengen. En bovenop dat vaste team hebben we ook al duidelijke afspraken met een diverse reeks partners op wie we altijd een beroep kunnen doen, afhankelijk van de opdracht. En dat willen we doen op een unieke manier doordat we ’s werelds eerste agency zijn dat werkt als een app.
 
Hoezo, een agency dat werkt als een app?
 
Ja, letterlijk. We hebben in-house een app gemaakt, die we verder zullen ontwikkelen. De klant spreekt zijn briefing in, de klant ziet op elk moment in welke fase zijn project zit, de klant krijgt alerts als er iets moet goedgekeurd worden, etc. Door als een app te werken gaat geen informatie verloren én kunnen we efficiënter vooruitgaan. Het maakt de live meetings ook kwalitatiever, want de klant heeft zijn uitdaging via de app al gedeeld met iedereen. Iedereen van het team zit daardoor beter voorbereid in de meetings. En omdat de proof in de pudding zit, is er een automatische tevredenheidsscoring op het einde van elk project.
 
Weet je, met Duval Guillaume hebben we de creatieve standaard verlegd. Met Publicis Groupe hebben we een nieuwe standaard gezet over geïntegreerd werken en inclusie. Met Finch Collective willen we een nieuwe mijlpaal plaatsen in hoe een modern communicatiebureau zich organiseert, en in het werk dat het uitbrengt. En daarvoor hebben we als eerste stap veel dogma’s van de reclame achter ons moeten laten. De eerste klanten zijn alvast al overtuigd.

Archief / AGENCIES