Fr

CREATIONS

Greet Wachters (CBS): "We willen een kwaliteitslabel zijn dat talent klaarstoomt voor de creatieve communicatiesector"

Zondag 4 Februari 2024

Greet Wachters (CBS):

Met als motto ‘Creativity can be trained’ kondigt Thomas More in samenwerking met Creative Belgium de Creative Belgium School aan. Het betreft een postgraduaat dat als doel heeft om het creatieve talent van studenten te helpen ontwikkelen en hen te leren hoe ze dit kunnen gebruiken voor het bedenken van relevante, innovatieve oplossingen voor merken, bedrijven en de maatschappij.

De voltijdse cursus (kostprijs: 3.500 euro) vat aan in september en verloopt zoals een klassiek academisch kalenderjaar. 
 
De dagelijkse werking van de Creative Belgium School ligt in handen van Greet Wachters. Ze zal het programma superviseren en coördineren, met aan haar zijde de creatieven Jonas Caluwé en Tom Jacobs.

Hoe ontstond het idee voor het creëren en de lancering van de Creative Belgium School? Voldoen de bestaandeopleidingen niet meer aan de behoeften van de bureaus?

Greet Wachters: Onze studenten dromen van een creatieve job, maar omdat ze nog niet meteen een kwalitatieve portfolio kunnen voorleggen, blijft die deur voor hen vaak gesloten. Met deze eenjarige opleiding willen we die patstelling doorbreken door hun ‘conceptuele creatieve spier’ constant te trainen. 
Isabel Van den Broeck: Met het programma van CBS krijgen de studenten een jaar de tijd om hun creatieve geest te trainen, zodat het creëren van concepten en het genereren van ideeën een automatisme wordt. 

Daarvoor rekenen we op Greet als supervisor en coördinatrice van het programma, evenals op Tom en Jonas als creative coaches. Samen zullen ze een krachtig trio vormen. Ze zullen ook onder meer ondersteund worden door de leden van de board van Creative Belgium.
Kunnen jullie het concept van de Creative Belgium School uitleggen?
 
Greet Wachters: We hebben onze missie samengevat in de volgende zin: ‘We train creative minds to create meaningful ideas for brands, businesses and society, to become a conceptual creative thinker and maker.’.

Onze bestaansreden is ook helder, namelijk dat creativiteit voor vooruitgang zorgt. Meer dan ooit is creativiteit het beste middel om merken, bedrijven en zelfs de samenleving vooruit te helpen. En het goede nieuws is dat creativiteit kan getraind worden. Dat is waar Creative Belgium School zijn neus aan het venster steekt, door het creatieve talent te ontginnen en te leren hoe je je creativiteit kunt gebruiken als een ‘snelkoppeling’ naar succes. 

We gaan studenten met andere woorden trainen in conceptueel en creatief denken. Ze zullen op basis van echte en open briefings creatieve en vernieuwende oplossingen moeten bedenken en tegelijkertijd hun skills in art direction, schrijven, case studying toepassen.
 
De ambitie van de Creative Belgium School is groot. We willen een kwaliteitslabel zijn dat creatief talent klaarstoomt voor de creatieve communicatiesector. 
 
Waaruit bestaat het programma?

Het programma is opgebouwd rond vijf modules. 

Eerst is er het ‘Conceptual Creative Deepdive & Atelier’. Dat is een in dept training in conceptueel creatief denken. Elke week zorgen we voor inspirerende sessies of workshops van de beste creatieven uit de sector met als ultieme doel om een top-notch portfolio te creëren. 

Dan is er de module ‘Creative Drills’. Het doel daar is de student onderdompelen in het echte werkleven in een creatief bureau, met een echte briefing van een klant van een groot bureau en creatieve reviews van de CD. Het is alsof ze zelf in dit bureau zouden werken!

‘The Art of Making & Portfolio’ is een module waarin de vaardigheden in copywriting en art direction van de studenten worden getest met behulp van allerlei soorten tools en technieken bedacht door de beste creatieven. Of hoe met weinig woorden en de juiste beelden een grote boodschap over te brengen...

‘Internship’ is zoals zijn naam aangeeft een stage van tien weken in de beste creatieve bureaus van ons koninkrijk. Een stage blijft een geweldige manier om je creatieve vaardigheden te perfectioneren en om opgemerkt te worden in de sector. 

Tot slot hebben we de ‘Creative Belgium School Exhibition’ op poten gezet. Dat is een event waar al het creatieve werk van de studenten getoond wordt aan de professionals uit de sector, maar ook aan hun familie en vrienden! Om aldus misschien nog meer zieltjes te winnen...

Kortom, Creative Belgium School is een eenjarige carsh course in creativity die voor studenten moet resulteren in een kwaliteitsvol portfolio vol uitgewerkte concepten en ideeën, en kan bijgevolg hét toegangsticket zijn voor een carrière in de creatieve sector. Het is een intensief programma waar studenten op korte tijd veel en snel zullen leren. 

Voor wie is de cursus in de eerste plaats bedoeld?

De Creative Belgium School richt zich voornamelijk op bachelors, zowel uit België als het buitenland, die een creatieve job willen vinden in de communicatiesector, maar die daar niet in slagen, omdat hun creatief portfolio nu eenmaal nog niet voldoende gestoffeerd is. 

Maar ook andere profielen zijn welkom. Ons credo is ‘All creative thinking minds are welcome op de Creative Belgium School’.

Willen jullie nog iets toevoegen aan dit gesprek?
 
Om de Creative Belgium School voor iedereen toegankelijk te maken, zullen alle lessen in het Engels gegeven worden. De opleiding is een voltijds dagprogramma van 60 studiepunten waaraan 24 studenten kunnen deelnemen. Ze zullen geselecteerd worden op basis van hun cv en een motivatiebrief of -video. Daarna volgt een gesprek en eventueel het maken van een bijkomende opdracht. 

Met de opstart van de Creative Belgium School komt er voor Isabel en mezelf overigens een langgekoesterde droom uit. Toen we de Creative Club of Belgium transformeerden naar Creative Belgium wilden we beiden een soort van academie oprichten waar jong creatief talent intensief gecoacht zou worden.
 
Meer dan tien jaar later is die droom werkelijkheid geworden.

Om meer te weten te komen over de Creative Belgium School, klik hier.

Archief / CREATIONS