Fr

TECH

Kevin Kielbaey (LiveRamp): "De vraag neemt toe, maar er is nog steeds grote behoefte aan kennis over Data Clean Rooms"

Donderdag 1 Februari 2024

Kevin Kielbaey (LiveRamp):

De eerste MM Tech Club van het jaar is gewijd aan het potentieel van de Data Clean Rooms (DCR). Deze technologieën zijn ontwikkeld als reactie op de geplande verdwijning van de third party cookies. Ze stellen marketeers in staat om targeted campagnes op te zetten door data te delen tussen de verschillende partners en daarbij de GDPR-voorschriften te respecteren.
 
Kevin Kielbaey, verantwoordelijk voor LiveRamp in de Benelux, zal op 6 februari het woord nemen tijdens onze MM Tech Club. Hij geeft in onderstaand gesprek alvast wat duiding over de ontwikkeling van zijn bedrijf en de ambitie van deze MM Tech Club.
 
“LiveRamp is een van de belangrijkste DCR-oplossingen op de Belgische markt. De oplossing, die de afgelopen twee jaar in België geïntroduceerd werd, is gebaseerd op een identificatiecode, de ‘RampID’, die geanonimiseerde advertentie targeting en het delen van data tussen partners mogelijk maakt. Deze ID wordt nu erkend en gevalideerd door de meeste walled gardens op de markt, waaronder TikTok, Meta en Google”, aldus Kevin Kielbaey.

LiveRamp werkt samen met uitgevers, mediabureaus en een tiental serviceproviders, waaronder bpost en Proximus. “De vraag naar onze oplossing is duidelijk toegenomen sinds Google officieel heeft aangekondigd dat het stopt met third party cookies in zijn Chrome browser”, aldus Kielbaey.

Desalniettemin stelt hij vast dat er een gebrek aan kennis is over hoe de Data Clean Rooms werken, wat hun troeven zijn, wat de waarde is van een identifier zoals RampID en, in het algemeen, wat het potentieel is van het delen van data voor het lanceren van efficiënte targeted campagnes. “Er is nog steeds een grote behoefte om de markt informatie en kennis te verschaffen. Vandaar onze deelname aan de MM Tech Club”, aldus nog Kielbaey.
 
Op basis van ditzelfde perspectief heeft LiveRamp een speciaal programma in elkaar gebokst voor de mediabureaus. Het doel van dit programma is om hen te helpen hun klanten te adviseren over DCR-oplossingen. Een tiental bureaus is nu ‘LiveRamp’ gecertificeerd, waardoor ze autonoom kunnen werken met hun klanten zonder noodzakelijkerwijs ondersteuning nodig te hebben.

Samenwerking en partnerships staan centraal op de MM Tech Club
 
“We zetten onze ontwikkeling in het segment van retailers en telco's voort om hen te begeleiden bij het monetiseren van hun data. Andere sectoren, zoals toerisme en de auto-industrie, zullen er zich ook mee beginnen bezighouden. De volgende fase zal zijn om samen te werken met verschillende distributeurs om een nog grotere poel aan data aan te bieden. Dit idee van samenwerking tussen de data owners is duidelijk de volgende stap in het benutten van het volledige potentieel van de Data Clean Rooms.”
 
Het voordeel van het gebruik van een DCR ligt in de mogelijkheid om data van verschillende spelers te vergelijken om aldus een relevante targeting te verkrijgen, door bijvoorbeeld bestaande klanten van de adverteerder te integreren of uit te sluiten. Deze partnerschappen, meer bepaald met TikTok en TF1, staan centraal in de debatten op MM Tech Club.
 
TikTok zal er concrete voorbeelden presenteren van campagnes die zijn uitgevoerd in het kader van zijn samenwerking met LiveRamp. Kevin Kielbaey: “Deze samenwerking met TikTok is bijzonder interessant en toont het potentieel van deze datasamenwerkingen voor de intelligente targeting van campagnes en de impact op de verkoop. De aanwezigheid van TF1 zal dan weer het belang aantonen van het combineren van addressable tv met andere kanalen, in dit geval TikTok.”
 
MM Tech Club #10 - Data clean room - What impact on your advertising campaigns?
6 februari om 18u, The Merode, Poelaertplein 6, Brussel
Info en inschrijvingen

Archief / TECH