Fr

AGENCIES

Bepublic: "Wij stellen de kritische vragen voor de journalisten dat kunnen doen"

Zondag 21 Januari 2024

Bepublic:

2023 was een bijzonder jaar voor Bepublic Group. Het strategische communicatie en PR-bureau vierde niet alleen zijn elfde verjaardag, maar lanceerde met Beready ook een extra pijler gericht op mediatraining in zijn toch al uitgebreide aanbod van specialismen. Bovendien sleepte het op de BORA de titel van PR Agency of the Year in de wacht. Tijd voor een terug- en vooruitblik met het onafscheidelijk duo MD’s, bestaande uit Sara Vercauteren en Anja Peleman.

De laatste keer dat we elkaar uitgebreid spraken, is alweer drie jaar geleden. Toen hadden jullie net je eerste weken binnen de Bepublic-groep achter de rug, maar maakten jullie wel elkaars zinnen al af. Doen jullie dat nog steeds?

SV: Ja hoor. We zijn en blijven een match made in heaven en …

AP: … we zijn ondertussen ook perfect op elkaar ingespeeld in deze job. 

Wat voor balans maken jullie op van deze periode?

We zijn hier na ons deels gezamenlijke parcours bij DPG Media begonnen met een volledig open blik en konden meteen vaststellen dat we terechtgekomen waren in een team vol experten. Ook de extra troef van het journalistieke DNA dat ons allebei aangetrokken had, bleek een realiteit, net zoals de permanente zoektocht naar kwaliteit en meerwaarde. Daaraan hebben we onze eigen accenten toegevoegd op basis van wat er volgens ons nodig was, meer bepaald om in te spelen op het feit dat pr en communicatie ondertussen veel breder geworden zijn.

SV: Er zijn heel wat stakeholders bijgekomen de laatste jaren en ook de beschikbare communicatieformats zijn uitgebreid. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat podcasts zo’n succes zouden worden, in die mate dat Mediafin, het mediabedrijf waar we met Bepublic Group deel van uitmaken, zelfs z’n eigen studio zou bouwen?

AP: Te midden van die diversifiërende competenties houden we de focus op wat onze expertise is en doen we bepaalde dingen bewust niet. Als we bepaalde knowhow niet in huis hebben, doen we een beroep op partners van wie we weten dat zij dezelfde kwaliteitseisen als wijzelf hanteren. Ik denk dan aan samenwerkingen opzetten met influencers bijvoorbeeld. 

SV: Onze klanten hebben daar geen probleem mee, integendeel. Die waarderen dat.

Hoe komt dat, denk je?

Ze weten dat we enkel zullen samenwerken met mensen die onze waarden en kwaliteitsnormen delen.

AP: En we zetten ten volle in op een wederzijdse vertrouwensrelatie in onze samenwerkingen met onze klanten. We gaan met andere woorden een open gesprek aan, als een soort van sparringpartner die een spiegel voorhoudt. Zo stoten we soms op noden waar onze klanten zich zelf niet bewust van waren.

SV: Ik zeg altijd dat wij de kritische vragen stellen voor de journalisten dat kunnen doen. Dat is ons vak hè, ook als het wat moeilijker wordt en de antwoorden niet even makkelijk te brengen zijn.

AP: We zijn doeners, maar de laatste tijd is strategisch mee nadenken almaar belangrijker geworden. 

SV: Ik heb het altijd belangrijk gevonden zo vroeg mogelijk bij het communicatieproces betrokken te worden. Anderzijds heb ik moeten leren loslaten. Net als Anja had ik tot ik bij Bepublic begon altijd inhouse gewerkt en heb ik moeten wennen aan het feit dat onze rol hier anders is. Als bureau hebben we de luxe dat we een hele ruime waaier aan klanten kunnen bedienen, maar onze rol is en blijft adviserend en het is de klant die uiteindelijk beslist.

Wat is volgens jullie de grootste uitdaging voor PR-professionals vandaag?

AP: Ondanks de onzekerheid die er insluipt bij mensen, bedrijven en organisaties in tijden van crisis, is het belangrijk dat ze blijven communiceren om hun impact te behouden en het verschil te maken. Dat moeten we duidelijk blijven maken, zeker als er een rem staat op de budgetten.

SV: Mensen verwachten veel maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven. Dat gaat gepaard met veel communicatievragen, meer bepaald met betrekking tot de talrijke kwesties die de wereld vandaag bezighouden, van de klimaatproblematiek tot Rusland en Israël. Ook de almaar toenemende polarisering maakt onze job er niet makkelijker op. Het zijn geen evidente tijden om in de spotlights te staan, en dan heb ik het niet zozeer over de pers maar vooral over de sociale netwerken. 

Is het daarom dat jullie een zwaargewicht als Laure Miquel-Jean die overkomt van TBWA aantrokken en met Beready een pijl aan de boog van jullie dienstenaanbod toevoegen?

AP: We zijn heel erg blij met de komst van strategisch communicatie-experte Laure en haar jarenlange expertise. Ze vervoegt ook ons management en gaat mee het business development-verhaal van ons bureau verder uitbouwen. 

SV: En wat het nieuwe verhaal van Beready betreft: we gaven al media- en cameratraining en onder de radar waren we al begonnen met andere trainingen: personal branding, crisiscommunicatie, spreker in het openbaar. We hebben zoveel expertise in huis op dat vlak, doordat we veel mensen in huis hebben die ooit voor de camera stonden als journalist en woordvoerder en dus alle kneepjes van het vak kennen. Daarom hebben we besloten het aanbod te structuren in Beready dat trainingsmodules op maat aanbiedt.

AP: Daarbij hanteren we het motto dat voorbereiding alles is, zowel voor interne als voor externe communicatie. Een goed voorbeeld is wat we deden voor Stephanie Oachan, de CEO van technologiebedrijf Striktly. We hebben haar geprofileerd als ondernemer en als tought leader, niet alleen via onze mediarelaties en door haar te begeleiden in haar activiteit op de sociale media, maar ook door haar voor te dragen als keynote speaker, op zoek te gaan naar nieuwe opportuniteiten bij bijvoorbeeld podcasts, enzovoort. Het is een goed voorbeeld van hoe we in de breedte werken.

SV: Met Beready gaan we bedrijven ook helpen in hun zoektocht naar professionals zoals woordvoerders. 

Wat voor impact heeft de onstuitbare opmars van AI op jullie vak?

AP: Op het vlak van technologie is er inderdaad veel veranderd en bijgekomen. Maar wat wij doen is zo fundamenteel gelinkt aan mensen dat artificiële intelligentie niet meteen ons takenpakket kan overnemen: AI kan daarbij zeker helpen, maar het vak blijft van en voor mensen. 

Bepublic werd verkozen tot Agency of the Year op de BORA. Wat is jullie volgende ambitie?

Mee blijven met de veelheid aan sectoren en nieuwe werelden die opengaan, hoewel de rode draad altijd dezelfde blijft. Iedereen is nog altijd op zoek naar de best mogelijke manier om een verhaal met nieuwswaarde te vertellen.

SV: De lancering van Beready tot een goed einde brengen. En blijven meebouwen aan het professionaliseren van de sector: door onze podcast Geen Commentaar bijvoorbeeld maar ook als lid van ACC en C square.
 

Archief / AGENCIES