Fr

TECH

Over het gebruik van generatieve AI in marketing in België

Dinsdag 9 Januari 2024

Over het gebruik van generatieve AI in marketing in België

Tijdens het jaarlijkse Congres van de Belgian Association of Marketing (BAM) in december vorig jaar, presenteerde dr. Pierre-Nicolas Schwab, de oprichter van onderzoeksinstituut IntoTheMinds, de resultaten van een onderzoek naar het gebruik van generatieve AI door marketingprofessionals. De studie werd uitgevoerd van juli tot september in samenwerking met de vereniging.

Op basis van een online enquête en bijna 30 individuele gesprekken met evenveel bedrijven identificeerde de auteur 24 use cases van generatieve AI, verdeeld in vijf categorieën: aanbeveling, courante marketingacties, sales, client services en content creation.

Eerste conclusies

In de meeste gevallen zitten de bevraagde bedrijven in het ‘proof of concept’ stadium (POC), maar zijn ze nog niet klaar om de AI-tools te laten produceren. De situatie is des te zorgwekkender bij de KMO’s die vandaag niet goed inzien wat deze tools voor hen zouden kunnen betekenen.

“Er bestaat een grote kloof tussen de grote bedrijven en de KMO’s. Dat is verontrustend. KMO’s slagen er niet in zich in de toekomst te projecteren, ze voelen zich niet bedreigd en dat is een ernstige fout”, aldus onze expert.

Voornaamste use cases

Na analyse van alle use cases die hij tijdens zijn gesprekken identificeerde en die hij uit eigen ervaring distilleerde, vond Pierre-Nicolas Schwab er vier die bijzonder succesvol kunnen zijn in een marketingcontext: content creation, Product Information Management (PIM), aanbeveling en het gebruik van avatars.

“De creatie van content - tekst en afbeeldingen - is zeker de meest voorkomende use case”, legt hij uit. “Bijna iedereen heeft ChatGPT geprobeerd om tekst of blogposts te genereren. Sommige van de bevraagde bedrijven gaan al heel ver en gebruiken GenAI om teksten in verschillende talen te produceren, terwijl ze elementen uit de eigen wetgeving van elk land integreren. Dit is bijvoorbeeld wat Buderus (Bosch) doet.”

Het genereren van teksten brengt echter twee problemen met zich mee. Het eerste heeft te maken met SEO. De door ChatGPT geproduceerde teksten vertonen 75% gelijkheid; ze zijn ook herkenbaar als gegenereerd door een GEN AI, wat kan leiden tot bestraffing door Google. De tweede valkuil op langere termijn is de verarming van taalmodellen. De teksten die GEN AI produceren zijn vaak structureel sterk gelijkend en grammaticaal relatief arm. Omdat ze op het internet verschijnen, verrijken ze dus de modellen, waardoor er een reëel risico op almaar slechtere kwaliteit ontstaat.

Onze expert raadt daarom aan om GEN AI te gebruiken om data in plaats van content te genereren.

Voor de productie van reclamebeelden raadt Pierre-Nicolas Schwab aan om vooral te letten op de “hallucinaties” van GEN AI: “In een use case voor Audi, voegden sommige van de gegenereerde beelden een vijfde ring toe aan het merklogo! Aan de andere kant zijn creaties zoals die van Base Design voor de Munt zeer interessante pure creaties.”
Het gebruik van GEN AI biedt grote mogelijkheden voor Product Information Management (PIM). Door de combinatie van tekstgeneratie en beeldinterpretatie kunnen productbeschrijvingen op e-commerce sites worden gestructureerd en verrijkt. “Tegenover de beperkte beschrijvingen door gebruikers bieden deze functies ook ongelooflijke mogelijkheden voor advertentiesites”, legt Pierre-Nicolas Schwab uit. “GEN AI kan de foto van een product analyseren en vervolgens de bijbehorende beschrijvende tekst voorstellen.”

Productaanbevelingen zijn een krachtige commerciële hefboom: “Geschat wordt dat 30% van Amazon-aankopen gekoppeld is aan hun aanbevelingsalgoritme.” De kracht van GEN AI ontheft spelers van de tijdrovende en dure ontwikkeling van hun eigen algoritmes.”

“Slim gebruik van deze GEN AI maakt het ook mogelijk om de klantervaring te verrijken door bijvoorbeeld alle producten die nodig zijn om een gezocht recept te bereiden toe te voegen aan het winkelmandje. Hopla, de chatbot van Carrefour, doet dat bijvoorbeeld.”

De laatste veelbelovende use case die is geïdentificeerd, zijn digitale avatars, die nu op grote schaal worden gebruikt op Chinese e-commercesites. “Voor een relatief lage kostprijs maakt GEN AI het nu vrij eenvoudig om een mens te klonen, hem meerdere talen te laten spreken en hem 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar te maken.” Een interessante en veelbelovende trend.
Bij wijze van conclusie en met het oog op al deze mogelijkheden spoort Pierre-Nicolas Schwab bedrijven, vooral KMO’s, aan om deze GEN AI vandaag nog in hun ontwikkelingsplannen op te nemen. “De toetredingsdrempels zijn nog steeds relatief laag en deze GEN AI kan helpen om concurrentievoordelen op te bouwen, op voorwaarde dat je er nu mee begint”, besluit hij.

Archief / TECH