Fr

TECH

Cédric Cauderlier (Mountain View) & Tech : "Vooral de mensen begrijpen"

Donderdag 21 December 2023

Cédric Cauderlier (Mountain View) & Tech :

Na een bijzonder hectisch jaar in het techwereldje wilden we met Cédric Cauderlier (Mountain View) de balans opmaken en vooruitkijken naar 2024.

Op de laatste editie van de Belgian Marketing Awards kreeg Cédric Cauderlier de Martech and Data Award 2023 van Deloitte: hij leek ons dan ook de perfecte keuze voor deze oefening. 

Kathleen Peeters, partner bij Deloitte Digital en initiatiefnemer van deze award, legt uit dat “Cédric Cauderlier gedurende zijn hele carrière heeft blijkgegeven van een grote expertise in data en technologie op het gebied van marketing. Als pionier in digitale marketing is hij een onvermoeibare evangelist, in België en in het buitenland, via zijn keynotes, zijn boek, zijn columns en andere opleidingen”.

Wat onthoud je uit 2023 als het om marketingtechnologie gaat?

ChatGPT heeft natuurlijk zijn stempel gedrukt op het jaar en kunstmatige intelligentie in de schijnwerpers gezet. Daarmee overschaduwde het NFT, blockchain, de metaverse en konsoorten. Vandaag draait alles in het marketingecosysteem om AI en de meeste tech influencers zijn van de ene op de andere dag AI-experts geworden. Maar er zijn geen AI-experts in ons ecosysteem, alleen degenen die al jaren werken aan de ontwikkeling ervan kunnen als zodanig worden beschouwd, ook al zeggen ze zelf dat ze de technologie niet beheersen.

Zelf experimenteer ik en deel mijn ervaringen met deze of gene tool. En dat is waar 2023 volgens mij over gaat: het is een periode van ontdekkingen en experimenten in een moeilijke context vol onzekerheid.

In deze context stel ik bij merken ook een verlangen naar rationalisatie vast, vooral als het gaat om communicatiekanalen. De capriolen van Elon Musk zijn een goed excuus voor sommige adverteerders om zich terug te trekken uit X. Het gaat echter om een algemene trend die nog versterkt wordt door de belofte dat generatieve AI kosten bespaart en de loonlast verlaagt. Het klopt inderdaad dat AI de productiviteit kan verhogen en sommige grote communicatiegroepen hebben de integratie van AI in hun processen aangekondigd met de nauwelijks verholen ambitie om hun teams te downsizen. Naar mijn mening is dit een vergissing en de verkeerde benadering van technologie die moet worden gebruikt om diensten te verbeteren in plaats van kosten te besparen.

Vandaag zien veel mensen AI als een doel op zich, terwijl het slechts een startpunt is, een basis van waaruit ik als mens waarde kan creëren. ChatGPT creëert geen waarde op zichzelf.

Is de digitale maturiteit erop vooruitgegaan in 2023?

Nee, niet echt. Er is nog steeds een kloof tussen hoe mensen digital gebruiken en wat merken doen. Er is interesse, er zijn POC's, soms is er ambitie, maar deze intenties worden vaak geblokkeerd door de eindbeslissers die niet altijd zien wat voor impact digital kan hebben op de resultaten van het bedrijf. Samenvattend zou ik zeggen dat de digitale maturiteit van een bedrijf af te meten valt aan de digitale volwassenheid van de raad van bestuur. Het is dus daar wat we de blijde boodschap moeten verkondigen.

Maar deze aarzeling kan ook worden verklaard door de onzekerheden die ik eerder noemde. Technologische onzekerheden: welke tools moet je vandaag kiezen, wetende dat ze morgen verouderd kunnen zijn? Dan zijn er de economische onzekerheden: je hebt een min of meer stabiel perspectief op lange termijn nodig om in technologie te investeren, en dat is vandaag niet het geval.

Je moet begrijpen dat de digitale transformatie van een bedrijf zoiets is als halverwege de vlucht de motor van een vliegtuig verwisselen en heropstarten, zonder neer te storten. Het is dus begrijpelijk dat weinigen het risico durven nemen.

Wat worden de grote uitdagingen voor 2024?

Data. Data zijn de essentiële brandstof voor MarTech, AI inbegrepen, maar ze zijn nog te vaak slecht of ongestructureerd in bedrijven. Dat is een opdracht die jaren kan duren, dus het is dringend nodig om er werk van te maken.

De integratie van tools, met name generatieve AI, wordt de uitdaging van de komende jaren. In 2023 opende een ware “technologiesupermarkt” haar deuren, met schappen boordevol tools. De volgende stap voor merken zal zijn om ze te selecteren en te integreren in hun processen. Ze worden daarbij geholpen door twee fenomenen die al bezig zijn: natuurlijke selectie en de integratie van AI-functies in de tools van de grote platforms, zoals Adobe, Meta, Microsoft, enzovoort.

Ook hier moet de focus liggen op het matchen van bedrijfsdoelstellingen en technologieën, en niet andersom. Volgens mij moeten deze doelstellingen de selectiecriteria zijn en niet een soort race naar technologie omwille van de technologie. Je moet vooral het hoofd koel houden.

Maar dat betekent niet dat we de digitale wereld niet hoeven te begrijpen, die blijft fundamenteel. De wereld waarin we leven begrijpen, snappen wat mensen doen, wat hen interesseert, waarom ze een bepaalde tool gebruiken, waarom ze op sociale netwerken zitten en hoe ik daar als merk in kan passen. In plaats van een digitale transformatie zou ik het digitale integratie noemen, integratie in het digitale leven van mensen.

Wat worden jouw specifieke aandachtspunten voor 2024?

Mijn klanten helpen om de digitale wereld te begrijpen, om mensen te begrijpen.
 

Archief / TECH