Fr

AGENCIES

Catherine Hubaut: "Vandaag positioneert Gamned zich resoluut als een media-adviesbureau"

Zaterdag 16 December 2023

Catherine Hubaut:

Gamned dat in 2018 zijn eerste stappen zette op de Belgische markt met Jean-François Zirger en kort daarna ook Catherine Hubaut, is in ons land snel gegroeid. Vandaag sleutelt de oorspronkelijk Franse structuur die we gerust kunnen beschouwen als de spil van de Biggie-groep, aan zijn positionering zonder zijn oorsprong te verloochenen.
 
Tijd voor een gesprek met Catherine Hubaut, die sinds een jaar aan het roer staat van Gamned Benelux, sinds haar alter ego Jean-François Zirger terugkeerde naar Frankrijk, waar hij nu de CSR-afdeling van de groep leidt.  
 
Kun je ons om te beginnen iets vertellen over de reikwijdte van de Gamned-activiteiten: waar passen jullie in het marcom-ecosysteem: in welk vakje passen jullie: dat van een trading desk of dat van een digitaal mediabureau, als je weet dat Gamned deel uitmaakt van een groep met diverse uiteenlopende activiteiten als mediabuying, consultancy, 360° communicatie, digital, content, adtech, enz.?
 
Onze expertisedomeinen zijn sterk geëvolueerd en vandaag positioneert Gamned zich resoluut als media-adviesbureau. Terwijl de groep in Frankrijk gegroeid is door overnames, heeft deze ontwikkeling bij ons volledig organisch plaatsgevonden, in lijn met de verwachtingen van onze klanten. Het is een beetje ons handelsmerk, de manier waarop we ons sinds 2018 altijd hebben onderscheiden: aan de ene kant luisteren naar onze klanten om aan hun behoeften te voldoen en aan de andere kant investeren in innovatie en toegevoegde waarde.
 
Onze aanpak is daarom globaler en holistischer, met expertise die we intern hebben ontwikkeld, maar ook via ecosystemen die we hebben gecreëerd met gespecialiseerde partnerbureaus. We activeren deze partnerschappen op basis van de behoeften van onze klanten en andersom kunnen onze partners ook bij ons aankloppen voor vaardigheden die ze zelf niet in huis hebben. Het is een win-win werkwijze waar we heel sterk in geloven: het stelt ons in staat om totaal onafhankelijk en in alle vrijheid te blijven evolueren, en vooral om een beroep te doen op de beste experts naargelang we ze nodig hebben. Het is een van de factoren waarmee het verschil konden maken bij de pitch die Defensie een paar maanden geleden organiseerde.
 
Een andere hefboom voor onze ontwikkeling die ook deel uitmaakt van ons DNA, is de ondersteuning van de interne teams van onze klanten bij strategische kwesties, maar ook bij specifiekere onderwerpen zoals advies over nieuwe adtech of analysetools.
 
Een andere nieuwe competentie die niet algemeen bekend is in de markt, is dat jullie sommige van jullie klanten ook ondersteunen bij offline aanbevelingen. Opmerkelijk voor een digital native agency, toch?
 
Wellicht, maar in werkelijkheid is het vanzelf zo gegroeid. We hebben deze expertise intern ontwikkeld om te voldoen aan deze zeer specifieke vraag van klanten zonder bureau dat de brug kan slaan tussen beide en hun online en offline communicatie kan optimaliseren. Toch blijft het een uitdaging, bijna een verandering in de bedrijfscultuur, die gepaard gaat met een zekere training, zodat onze strategen bekwaam zijn om veel bredere communicatievraagstukken aan te pakken.
 
Precies een jaar geleden nam je het management van Gamned Benelux over. Wat waren je belangrijkste uitdagingen de afgelopen 12 maanden? En hoe zou je het afgelopen jaar samenvatten?
 
Ik zou zeggen dat ik het afgelopen jaar de overstap van trading desk naar media-adviesbureau heb begeleid.
 
De andere uitdaging is duidelijk recruitment. We hebben een sterke groei doorgemaakt en onze omzet in een jaar tijd verdubbeld, op een in het algemeen dalende markt. We hebben dus nieuwe talenten nodig en die moeten we opleiden - meer strategische en meer senior profielen. Op dit moment hebben we ongeveer twintig medewerkers en onze ambitie is om er eind 2024 dertig te hebben.
 
Tot slot is er het beheer van de partners die ik net heb genoemd. Voor het beheer en de creatie van websites, SEO, UX-audits... het soort expertise dat we nog niet in huis kunnen halen. We moeten dus blijven zoeken naar partners die onze zorg voor kwaliteit en onze mentaliteit delen.
 
En voor 2024?
 
We moeten onze nieuwe positionering effectiever communiceren, en het profiel, de zichtbaarheid en de reputatie van het bureau verbeteren. Begin dit jaar mag je op groepsniveau aankondigingen in die richting verwachten... Dit is des te belangrijker omdat we een model hebben ontwikkeld dat vrij uniek is in onze markt.
 
We zijn vijf jaar geleden begonnen met slechts twee mensen, met een omzet van 250.000 euro in een jaar tijd. Vandaag hebben we onze teams vertienvoudigd, met een verwachte omzet van 11,5 miljoen in 2023. Deze resultaten zijn niet te danken aan recepten geïmporteerd uit Frankrijk, Zwitserland of Italië, waar de groep ook aanwezig is, maar komen voort uit onze interne cultuur. We hebben ons geconcentreerd op België, door te focussen op innovatie, te luisteren naar onze klanten en partnerschappen aan te gaan. Deze drie elementen zijn duidelijk hefbomen voor groei. En dan is er nog het feit dat we liefst de platgetreden paden verlaten: die instelling die we cultiveren, is zeker een onderdeel van ons succes.

Archief / AGENCIES