Fr

TECH

Dado Van Peteghem: "Focus, anders word je de speelbal van alle nieuwe trends en technologieën"

Zondag 17 December 2023

Dado Van Peteghem:

Een van de eerste sprekers op het laatste BAM Marketing Congress was Dado Van Peteghem, oprichter van digitaal innovatie-adviesbureau Imagin3Studio en co-founder van Social Seeder en Speakersbase. In zijn keynote kwam hij het onder andere hebben over het potentieel van de virtuele economie, maar eerst maakte hij tijd voor een gesprekje met MM.

De titel van je keynote op het Congres klonk aanlokkelijk, Dado: “How to create magic in the world of the virtual economy?”.

Dank je. Samenvattend lichtte ik eerst de componenten van de virtuele economie toe aan de hand van zes lagen: virtuele identiteit en avatars, virtuele objecten gekocht worden door spelers in virtuele omgevingen, virtual money, virtual organisations en virtuele 3D-werelden, met tot slot virtuele intelligentie. Wat doen we daarmee op marketingvlak? Mijn voornaamste boodschap was en is dat we meer dan ooit dicht bij de klant moeten blijven.

En hoe moet dat dan?

We hebben daarvoor een concept uitgewerkt, de magic triangle. Die bestaat om te beginnen uit ‘experiences’: marketing mag niet doorsnee zijn, je moet komen met iets wat mensen van hun sokken blaast. Tweede component is de community: er zijn maar weinig merken in geslaagd om daadwerkelijk branded communities uit te bouwen. Tot slot is er loyalty: de meeste getrouwheidsprograma’s werken vandaag niet, wat bijzonder jammer is.

Deze drie aspecten bieden elk manieren om dichtbij je klanten te komen. Dat wordt almaar belangrijker omdat we in 2024 naar het tijdperk van overvloed gaan: er komen meer kanalen, meer keuzemogelijkheden. Daarom wordt het cruciaal om elke klant die je al hebt zo dicht mogelijk bij jou te houden.

Geen woord over AI, Dado?

(lacht) AI heeft inderdaad alle aandacht, niet onterecht, omdat het een thema met een enorme impact is. Anderzijds is iedereen de omvang van de virtuele wereld wat vergeten. Kijk naar het succes van Roblox: dat trekt 65 miljoen actieve gebruikers per dag en kan prat gaan op een enorm attachment bij de jongere generatie. Ze hebben net aangekondigd dat ze ook fysieke e-ecommerce mogelijk gaan maken, dus dat je er naast virtuele spullen voor avatars ook echte dingen voor de fysieke wereld kunt kopen. Het wordt een gigantisch interessant marketingecosysteem. Je ziet dat meer en meer merken proberen om daar aansluiting te vinden met de nieuwe generatie. De Metaverse is dus niet dood, zoals aangekondigd. Een goeie marketeer moet altijd verder kijken dan wat her en der wordt aangekondigd.

Moet een goeie marketeer ook niet kijken naar GenX, in feite?

Absoluut. Alles begint bij de North Star van het merk: wat wil je als merk of als bedrijf bereiken? Voor wie zich tot oudere generaties richt, is Roblox wellicht niet het meest prioritaire kanaal. Je moet de juiste keuze te maken. En ik geloof dat als iedereen ‘zigt’ moet jij ‘zaggen’.

Wat bedoel je daarmee?

Het is belangrijk in jezelf te onderscheiden en iets te doen wat mensen niet van je verwachten. Bedrijven zitten vandaag een beetje geprangd tussen twee kanten: de menselijke en de virtuele wereld en ze zetten onvoldoende in op elk van beide. Daar zit de opportuniteit, om te zien hoe je beide optimaal met elkaar combineert en uitbouwt tot een heel verhaal, dus niet enkel op enkele aspecten ervan. Vraag is: what do you want to be famous for? Want klanten worden permanent gesolliciteerd. Je hebt de ’45 degrees that matter’ nodig. Die geven richting: anders word je de speelbal van alle nieuwe trends en technologieën.

Archief / TECH