Fr

TECH

Ittention let goed op

Donderdag 14 December 2023

Ittention let goed op

Ittention, dat een Gold won in de categorie ‘Best Belgian Marketing Tool’ op de IAB Mixx Awards 2023, biedt een pretestoplossing voor reclamevisuals en verpakkingen aan. De jury had er lovende woorden voor.

Ittention is een spin-off van de UMons die in 2016 is opgericht door Matei Mancas, onderzoeker aan het ISIA-laboratorim (Information, Signal and Artificial Intelligence) van de universiteit in Bergen. Zijn bedrijf spruit voort uit een onderzoeksproject rond het modelleren van menselijke aandacht en kan rekenen op de expertise van gespecialiseerde wetenschappers in dit domein, waaronder de Fransman Olivier Le Meur die meer dan 150 artikels over dit onderwerp op zijn naam heeft staan en regelmatig te gast is op conferenties wereldwijd. Het bedrijf onderhoudt nauwe banden met de academische wereld, uiteraard de UMons, maar ook de Universiteit Rennes 1 in Frankrijk. 

Olivier Rollus zag potentieel in het model van de start-up en vervoegde het bedrijf in 2018 als CEO om voor groei en een duidelijke marketingstrategie te zorgen. Rollus staat bekend als een ondernemer in hart en nieren en legde een enigszins atypisch en eclectisch parcours af. Hij studeerde af als advocaat, maar besefte al snel dat hij daarvoor niet in de wieg gelegd was en besloot om een opleiding als bedrijfsingenieur te volgen. Met dat diploma op zak ging hij aan de slag bij een FMCG-adverteerder en vervoegde hij er de marketingafdeling. Hij werkte vijf jaar voor het bedrijf, met een tussenpauze in Australië waar hij werkte als deur-aan-deur-verkoper en fotograaf. Eclectisch en atypisch, we zeiden het al! Vervolgens volgde hij zijn ondernemershart door Ittention te vervoegen. We konden hem strikken voor een interview.

Waar staat Ittention voor?

We hebben een onderzoeksproject omgevormd tot een product dat een probleem oplost waar ik als brand manager elke dag mee geconfronteerd werd, meer bepaald het vooraf selecteren van visuals voor een campagne of verpakking.

Dit proces is ontzettend tijdrovend voor zowel de adverteerder als het bureau. En het is doorgaans gebaseerd op louter subjectieve meningen. Ittention ontrafelt dit proces door de structuur van deze visuals in enkele seconden te analyseren en aan de hand van scores te beoordelen op basis van objectieve metrics.

Deze scores stellen de klant in staat om de meest effectieve visuals te identificeren, niet vanuit een creatief oogpunt maar wel structureel, rekening houdend met de doelstellingen van de klant.
 
Wij bieden dus een zeer betaalbare oplossing voor een snelle eerste check van campagnevisuals, zowel statische als bewegende visuals.
 
Hoe gaat dat in zijn werk?
 
Het principe is eenvoudig. We hebben ons AI-model getraind door dankzij eye tracking de reacties te analyseren van mensen die verschillende soorten visuals in verschillende omgevingen bekeken. Op basis van deze analyses hebben we metrics gecreëerd die we nu in onze oplossing gebruiken.
 
We concentreren ons op de eerste drie seconden van de blik die cruciaal zijn. Als je in die tijd je blik afwendt, betekent dit dat de visual niet effectief is. Deze drie seconden omvatten de aandacht van het reflexbrein, gebaseerd op de contrasten, en de cognitieve aandacht. Met andere woorden, begrijpen wat er op de creatie verschijnt. Vervolgens is er de vrijwillige aandacht, die we niet meten omdat het één-op-één gekoppeld is met de persoonlijkheid van de kijker. Dit is het werkterrein van kwalitatieve studies.

Onze toegevoegde waarde is daarom het bieden van een snelle, goedkope eerste analyse op basis van objectieve metrics.
Wat is het prijskaartje van jullie oplossing?

We bieden vaak een testperiode aan met een soort creditsysteem zodat de klant geen langetermijncontract hoeft aan te gaan en de tool kan testen. Deze credits kosten tussen de 100 en 250 euro per analyse, naargelang het type visuals. Klanten kunnen vervolgens besluiten om te upgraden naar een jaarlijks forfaitair bedrag, vanaf 5000 euro per jaar, waarbij het budget afhankelijk is van het aantal gebruikers en de gekozen opties.

Wat zijn die opties?
 
We hebben bijvoorbeeld benchmarks ontwikkeld waarmee klanten hun visuals of visuele projecten kunnen vergelijken met die van hun belangrijkste concurrenten. Al deze visuals worden geanalyseerd door onze tool, die ze een score geeft voor elk van onze metrics.
Hoe willen jullie blijven groeien?

Na verschillende iteraties is onze oplossing nu online beschikbaar in SaaS-modus. Zo hebben we ons klantenbestand gevoelig kunnen uitbreiden. Deze toegankelijkheid en de lage gebruikskosten zijn ook belangrijke voordelen waardoor merken en creatieve bureaus, zowel grote als kleine, onze oplossingen kunnen toepassen.
 
Vandaag bevinden onze klanten zich voornamelijk in België en Frankrijk, met enkele uitstekende referenties zoals Nestlé, Herta, Azerion en la Poste française. Onze ambitie is nu om verder uit te breiden, eerst in Europa en daarna in de Verenigde Staten.
 
Het potentieel is enorm, maar dat houdt ook in dat we ons team van zes mensen moeten doen evolueren, vooral op het gebied van sales en communicatie. Onze oplossing is volgroeid, nu moeten we ons concentreren op het ontwikkelen van de business.
 
Daarom zijn we nu op zoek naar partners en investeerders. Partners die experts zijn in ons vakgebied om ons te helpen de markt te verleiden, en fondsen om ons salesteam te uit te breiden en aan onze communicatie te werken.

Archief / TECH