Fr

AGENCIES

Mark Read (WPP): "Marketeers verwachten duidelijke koppelingen tussen reclame en technologische oplossingen"

Zondag 10 December 2023

Mark Read (WPP):

Zoals veel grote steden in de wereld heeft Brussel nu zijn eigen WPP Campus. Na een migratie van enkele maanden naar het hart van de hoofdstad biedt de schitterend gerenoveerde voormalige IBM-toren nu onderdak aan negen bureaus van de groep, waaronder die van GroupM, FamousGrey en Ogilvy Social.Lab met hun 600 medewerkers. Alleen de Antwerpse bureaus Wunderman Thompson en LDV United beschikken net als bepaalde structuren die focussen op de Europese instellingen, nog over aparte kantoren.
 
De campus werd op 22 november ingehuldigd en dat gebeurde in aanwezigheid van Mark Read, de CEO van WPP.
 
We hadden een gesprek met hem en Gio Canini, de country manager van WPP voor België, over het belang van onze markt voor de groep, de veranderingen in het operationele model van GroupM en het groeiende belang van AI en technologie, domeinen waarin alle reclamegroepen hun capaciteiten en expertise momenteel versterken.
 
Velen gaan ervan uit dat België stilaan van de marketingradar verdwijnt, ten voordele van beslissingscentra als Amsterdam of Paris. Hoe zie jij dat? Wat vertegenwoordigt België vandaag in jouw ogen? En hoe evolueert jullie lokale business?
 
Mark Read: België is erg belangrijk voor ons. Dat blijkt om te beginnen uit de oprichting van deze Campus, die 600 van onze 1000 mensen hier samenbrengt. Het is een grote financiële investering die onze sterke betrokkenheid bij deze markt toont. België speelt een grote rol in de Europese context. Natuurlijk vanwege de aanwezigheid van de EU, maar dat niet alleen. Hier zijn ook de hoofdkantoren van vele multinationals gevestigd: Coca-Cola, een van onze grootste klanten, is er bijvoorbeeld sterk vertegenwoordigd. Het land is ook een centrum van innovatie, waar veel talent zit.
 
Voor ons is er absoluut geen sprake van dat België zich in de schaduw van Nederland zou bewegen. Lokale klanten moeten zaken kunnen doen met partners die hier verankerd zijn. Zonder deze sterke lokale identiteit is het onmogelijk om effectief te werken voor lokale of internationale klanten die in België gevestigd zijn. De creatie van een Benelux-cluster is dan ook niet aan de orde. Er zijn hier enkele briljante bureaus: FamousGrey, Wunderman Thompson en Ogilvy Social.Lab, dat uitgegroeid is tot een wereldreferentie in sociale marketing. Onze media-activiteit weegt ook zwaar door, zoals het succes van GroupM aantoont. We investeren dus fors in de uitbreiding van onze Belgische activiteiten, vooral in productie.
 
Gio Canini: Ik zou hieraan willen toevoegen dat een groeiend aantal van onze internationale klanten nu een beroep doet op Brussel en Antwerpen om het Europese continent te bedienen. Wunderman Thompson, bijvoorbeeld, heeft net een wereldwijde missie gekregen van Amazon en Ogilvy Social.Lab ontwikkelde onlangs de nieuwe merkstrategie en campagne voor Leo (Milka). Het zou natuurlijk niet logisch zijn om te desinvesteren in een markt die zo aantrekkelijk is als België. Het land beschikt over enorm veel troeven, op het vlak van talent en openheid voor alle culturen, maar dat zijn elementen die we helaas nogal eens onderschatten.
 
Onlangs kondigden jullie een “vereenvoudiging van de operationele structuur” bij GroupM aan. Wat betekent dat concreet? Gaat het om de evolutie naar een enkel mediabureau?
 
Mark Read: We willen gewoon dat de dienstverlening van GroupM optimaal is op het gebied van financiën, technologie, media... Het is een reorganisatie die de bureaus groter zal maken, niet andersom. De merken blijven en het management van elk bureau blijft op zijn plaats, maar binnen één organisatie.
 
Het is niet nodig om drie financiële afdelingen, drie technologieplatformen, drie HR-departementen, enzovoort te hebben. We willen de klantenservice optimaliseren en middelen bundelen voor onze drie bureaus Mindshare, EssenceMediacom en Wavemaker op het gebied van investeringen, trading en human resources. Het is een manier om schaalvoordelen te verwezenlijken.
 
De aangekondigde fusie tussen Wunderman Thompson en VMLY&R om VML te vormen, betekent de verdwijning van emblematische namen als JWT, Wunderman of Young&Rubicam. Hebben de merknamen van bureaus in jouw ogen geen belang meer?
 
Ja, merken van bureaus zijn belangrijk, maar zijn ze ook belangrijk voor klanten? De cijfers voor JWT - een legendarisch merk - daalden al vijf jaar voordat we de groep in 2018 samenvoegden met Wunderman. Dit toont aan dat het merk JWT niet belangrijk was in de ogen van klanten, terwijl Wunderman Thompson vandaag sterk groeit.
 
Voorheen hadden we aan de ene kant bureaus die gespecialiseerd waren in tv, pers, outdoor, enzovoort, en aan de andere kant bureaus die zich uitsluitend op digital richtten. We hebben deze modellen geïntegreerd en creatieve merken gecreëerd die naar de toekomst kijken. In een tijd waarin kunstmatige intelligentie en technologie marketing transformeren en globale klanten hun relaties willen vereenvoudigen, is wat telt, meer dan de naam van het bureau, wat het biedt. En dat is wat de naam zal doen groeien. VML zal creativiteit van wereldklasse combineren met diepgaande expertise in data, martech en platformen.
 
Marketeers verwachten tegenwoordig duidelijke koppelingen tussen reclame en technologische oplossingen.
 
AI wordt een onmisbare pijler in de groeistrategie van bureaus. Hoe kijk jij naar deze nieuwe tools en de kansen die ze bieden?
 
Ik geloof dat kunstmatige intelligentie absoluut fundamenteel zal zijn voor ons bedrijf. Naar mijn mening is de doorbraak van AI net zo belangrijk voor onze industrie en voor de planeet als de opkomst van digitale technologie 25 jaar geleden was. Ik hoorde Elon Musk tegen de Britse premier Rishi Sunak zeggen dat dankzij AI werken optioneel zou worden... Ik weet niet of dat zal uitkomen (lacht), maar als je ziet in welke mate de technologie zich ontwikkelt, kun je inderdaad zo’n dingen denken.
 
We gebruiken AI al een paar jaar in media en productie, en nu kan het worden ingezet in het creatieve proces. Dankzij AI kunnen computers dingen die vroeger veel menselijke tussenkomst vereisten, zoals beelden en foto’s maken, video’s realiseren, teksten schrijven, synthetiseren, trends begrijpen... Ik denk niet dat dit het belang van creatieven zal verminderen, integendeel! Ze zullen hun ideeën veel gemakkelijker en veel sneller tot leven kunnen brengen.
 
We gebruiken AI en investeren veel in AI. We werken samen met Nvidia om generatieve kunstmatige intelligentie te gebruiken bij grootschalige advertentieproductie. En in 2021 hebben we Satalia overgenomen, een gespecialiseerd technologiebedrijf. De oprichter, Daniel Hulme, is vandaag wereldwijd verantwoordelijk voor AI bij WPP.
 
Kunstmatige intelligentie werd door sommigen soms gezien als een hype, voordat het ongelooflijke belang ervan werd ingezien. Meer dan ooit is ons bedrijf gebaseerd op innovatie. Onze teams hebben alle tools die ze nodig hebben om deze technologieën effectief te gebruiken. AI kan tegenwoordig op duizend manieren worden gebruikt.
 
Het is ook interessant om te zien in welke mate de technologie op grote schaal wordt gedemocratiseerd.
 
Wat zijn de grootste uitdagingen voor de groep in het veranderende marketing- en reclamelandschap?
 
We moeten ons volledig op de toekomst richten in deze voortdurend veranderende wereld, door ons aanbod te blijven ontwikkelen en onze activiteiten te vereenvoudigen.
 
Ik ben blij met de oprichting van VML, dat 's werelds grootste creatieve bureau wordt, en de verdere evolutie van GroupM: beide ontwikkelingen zullen ons aanbod aan klanten versterken, de integratie van onze diensten vereenvoudigen en het rendement van onze voortdurende investeringen in kunstmatige intelligentie en technologie maximaliseren.
 
We willen dat onze teams worden uitgerust met de technologische middelen waarmee ze hun creativiteit ten volle kunnen uitleven. De groepen die de komende vijf jaar zullen domineren, zijn de groepen die deze elementen hebben geïntegreerd.

Archief / AGENCIES