Fr

TECH

Favikon verkent de wereld van content creators

Donderdag 7 December 2023

Favikon verkent de wereld van content creators

Favikon werd in 2018 opgericht door Jérémy Boissinot en Joni Shkurti om een portfolio van influencers aan te leggen. Sindsdien heeft het zijn platform verder ontwikkeld. Sinds 2022 richt het zich ook op content creators. Vandaag beschikt het platform over een lijst van ruim twee miljoen influencers en content creators, ongeacht of ze willen gesponsord worden door een merk.

Favikon breidde stap voor stap zijn speelterrein uit, evenals de landen waar het platform actief is,  met een duidelijke ambitie om in 2024 de belangrijkste markten te bestrijken. We gingen op de koffie bij Jérémy Boissinot, CEO en oprichter van het bedrijf.
 
Boissinot, die afstudeerde af aan de zeer gereputeerde Franse vrije school voor politieke wetenschappen, Science Po, “wat een school van nieuwsgierigheid is”, zo zegt hij, en ook studeerde aan de al even gerenommeerde business school ESCP, kan een knap parcours voorleggen als ondernemer in uiteenlopende sectoren als snacking, de monitoring van IT servers, audiovisuele productie en nu ook in het domein van content creators.

Favikon richt zich op content creators. Hoe definiëren jullie deze groep?
 
Sinds het begin van ons avontuur richtten we ons op het segment van influencer marketing, waarbij we influencers die zouden kunnen ingeschakeld worden voor influencer campagnes op basis van verschillende criteria indeelden in ranglijsten. Ons doel was om gespecialiseerde bureaus en adverteerders een oplossing te bieden voor het identificeren van de meest relevante influencers voor hun campagnes.
 
Aangezien dit segment van influencer marketing steeds competitiever werd, wilden we een opkomend segment verkennen, meer bepaald het veel bredere segment van content creators. Met andere woorden, iedereen die content creëert op de sociale media. We publiceerden onze eerste ranking van de 200 meest invloedrijke content creators op LinkedIn in Frankrijk, wat een enorm succes was. Sindsdien hebben we deze aanpak verder verfijnd door de belangrijkste sociale media te integreren en andere landen toe te voegen, waaronder België en dit in samenwerking met BeInfluence.

Favikon positioneert zich nu als de referentie voor het identificeren van de meest invloedrijke personen in verschillende sectoren en markten. Ons platform is dus een tool geworden voor het analyseren van trends op de sociale media. We specialiseren ons in social listening gecombineerd met business intelligence. We kunnen tegelijkertijd nog altijd de voornaamste spelers in de vakgebied van influencer marketing identificeren.
 
Hoe maken jullie deze rankings en de profielen van deze content creators?

Om deze lijsten te creëren, verzamelen we tonnen data over de verschillende sociale media die we analyseren met behulp van algoritmen. Die hebben we op een jaar tijd ontwikkeld in samenwerking met een data scientist. Het zijn deze steeds complexere algoritmen die de kwaliteit van de informatie op ons platform garanderen. Kwaliteit is natuurlijk cruciaal en daar werken we elke dag aan door nieuwe functies te ontwikkelen, voornamelijk dankzij artificiële intelligentie.

Momenteel worden meer dan 2 miljoen content creators in realtime geprofileerd en geclassificeerd. We kennen een totaalscore toe aan elke influencer, op alle platformen, en tonen een uitgebreid profiel voor elk van hen: gebruikte sociale media, soorten content, populairste posts, enz. Klanten kunnen ook een lijst krijgen van de meest invloedrijke creators per categorie (er zijn er 30), per ‘niche’ (er zijn er 500), per platform en per land.

Wie zijn jullie klanten?

We hebben een breed scala aan klanten, bureaus uiteraard, maar ook heel wat e-commercespelers, start-ups die hun markt willen analyseren en monitoren, en content creators. Dankzij onze uitgebreide abonnementsformules kunnen alle soorten spelers ons platform gebruiken. We zijn onlangs ook begonnen met het aanbieden van categorie- of ranglijstsponsoring, een gebied dat veelbelovend lijkt gezien de populariteit van onze rankings en het feit dat ze zo vaak gedeeld worden, waardoor partners een enorme zichtbaarheid krijgen.

Wat heeft de toekomst nog in petto voor Favikon?

We gaan ons huidige platform verder blijven ontwikkelen. We lanceerden dit in juni en ik beschouw het, ondanks de goeie resultaten, nog altijd als een bètaversie.

Vervolgens willen we uitbreiden naar andere markten. Het platform is momenteel operationeel in twaalf landen: Frankrijk, België, Brazilië, VS, VK, Canada, Spanje, Duitsland, Australië, Nieuw-Zeeland, Italië, Nigeria en India. We evolueren aan een razendsnel tempo, a rato van een nieuwe markt per week. We richten onze blik op Brazilië, maar ook op andere regio’s zoals Afrika, de Arabische wereld en Latijns-Amerika.

Archief / TECH