Fr

TECH

Elise Demierbe (hey!): "Data staan centraal in onze strategie"

Donderdag 7 December 2023

Elise Demierbe (hey!):

Als marketing manager van hey!, het 100% digitale filiaal van Orange, staat Elise Demierbe op 12 december op het podium van de MM Tech Club. In het gezelschap van Denis Mercier (Orange) en Louis de Viron (BeCode) neemt ze deel aan het debat rond de challenge die datamanagement vormt en de manier waarop die best aangepakt wordt. Ze lost alvast al enkele componenten van haar visie.

Hoe benaderen jullie de datachallenge?

Als 100% digitale speler staat datamanagement vanzelfsprekend centraal in onze aanpak. We ontwikkelen ons bedrijf met een “digitale mindset”, passen het “test&learn” principe toe en optimaliseren onze acties op basis van de data die we verzamelen en niet naargelang ons buikgevoel.

Onze doelstelling is om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en te verwerken om onze klanten en prospects beter te leren kennen. Dat doen we onder andere door regelmatig wedstrijden te organiseren, waarmee we onze database kunnen verrijken en onze media-investeringen kunnen verfijnen en optimaliseren.

We moedigen onze doelgroep ook aan om hun suggesties en andere opmerkingen te delen op onze site. Ook dat is een manier om gegevens te verzamelen en ons te inspireren om ons aanbod verder te ontwikkelen.

Werken met data is een intrinsiek onderdeel van onze missie bij hey!

Jullie hebben hackathons georganiseerd met scholen. Met welke doelstellingen voor ogen?

Om deze vraag te beantwoorden, moeten we eerst het DNA van hey! toelichten. Ons allereerste doel was het opzetten van een 100% digitaal aanbod voor jongeren, met een focus op co-creatie. Deze co-creatiebenadering is fundamenteel voor onze aanpak. Daarom wilden we samenwerken met onze primaire doelgroep en lanceerden we onze eerste hackathon met tien studenten van Ephec. Aldus wilden we met mensen uit onze doelgroep een campagne ontwikkelen voor onze doelgroep. Ze werkten met een echte briefing en een echt budget.

We hebben veel geleerd van deze 'externe' aanpak, wat onder andere geleid heeft tot een verruiming van onze primaire doelgroep. Daarom hebben we onze marketingaanpak aangepast en ook secundaire doelgroepen opgenomen.

Omdat dit eerste experiment overtuigend was, hebben we het overgedaan, maar dan met twee andere scholen, Thomas More en BeCode. Laatstgenoemde had de specifieke missie data te verzamelen, verwerken en weer te geven via een overzichtelijk dashboard.

Wat hebben jullie uit deze ervaringen geleerd?

Deze ervaringen hebben ons een frisse kijk gegeven op ons aanbod en ons in staat gesteld om onze aanpak aan te passen. Maar daarnaast hebben we ook intern het belang van data kunnen aantonen. De inzichten van onze drie partners en de kwaliteit van de dashboards hebben bijgedragen aan de evangelisatie bij Orange over het belang van data en de mogelijkheden die ze bieden op alle niveaus van het bedrijf.

Een van de missies van hey! is om als laboratorium te dienen voor het hele bedrijf. Dat is precies wat we hebben gedaan met onze partners. Bepaalde benaderingen worden al toegepast, niet alleen bij hey! maar ook bij Orange. Samenwerken met scholen helpt ook om Orange als werkgever te promoten.

Wat zijn de vooruitzichten van hey!?

We willen deze partnerschappen voortzetten om nog verder te gaan in data-analyse, te werken aan segmentatie en om nieuwe doelstellingen te testen.

Wat het aanbod zelf betreft, bereiden we ons voor op de komst van Digi, de nieuwe mobiele operator die in 2024 in België van start gaat.

Waarom deelnemen aan de MM Tech Club op 12 december?

Dit debat biedt een uitgelezen kans om ervaringen uit te wisselen over hoe de datachallenge kan worden aangepakt aan de hand van zeer concrete resultaten. Het zal ook een bron van inspiratie zijn voor de aanpak van partnerschappen. Een praktisch en nuttig debat.
Ik kijk ernaar uit om deel te nemen.

MM Tech Club #9 – The Data Challenge
Dinsdag 12 december, 18u, The Merode, Poelaertplein 6, Brussel.
Info & inschrijvingen hier.

 

Archief / TECH