Fr

TECH

Hoe Gaël Bassetto een authentieke influencer werd

Donderdag 30 November 2023

Hoe Gaël Bassetto een authentieke influencer werd

Influencer marketing heeft een plaats verworven in de mediamix en ziet zijn investeringen elk jaar groeien. Wereldwijd hebben analisten het voor 2022 over 16 miljard dollar en een stijging van bijna 30% voor 2023.

Maar het succes van influencer marketing berust natuurlijk niet alleen uit cijfers: het heeft in de eerste plaats te maken met … influencers. Een ontmoeting met Gaël Bassetto die onder andere actief is voor het merk Rigoni di Asiago, beheerd door Pierre Dermine, senior account strategist bij MKKM.

Influencer voor Toscane

Vanuit zijn passie voor koken en toerisme begon Gaël Bassetto zijn bedrijf vijf jaar geleden met een blog, La Tavola Di Gaël. Dat deed hij naast zijn werk als marketeer, met name voor Europese lobby's en Philips. Daarna raakte hij geïnteresseerd in sociale netwerken, voornamelijk Instagram en Facebook, en geleidelijk maakte hij er zijn hoofdactiviteit van. Nu woont hij in Toscane en werkt hij voor verschillende voedingsmerken, waaronder Rigoni di Asiago, en Italiaanse toeristische diensten met interesse voor het Belgische publiek.
Waarom ben je influencer geworden?

Heel eenvoudig, uit passie. Voor de Italiaanse keuken en de schoonheid van het land, die ik wilde delen door middel van recepten en wandelingen door het land. Ik volgde enkele opleidingen, vooral in foodfotografie, en mijn publicaties werden steeds populairder, zowel op mijn website als op sociale netwerken. Dit leidde tot samenwerkingen met merken, die nu mijn hoofdactiviteit zijn geworden.
Influencer, ambassadeur, content creator: wat vind je zelf dat je bent?

Een ambassadeur en in toenemende mate ook een content creator. Ik werk op lange termijn werk voor merken waarmee ik affiniteit heb, zoals de producten van Rigoni di Asiago, en die ik associeer met mijn posts. Naast mijn posts maak ik regelmatig content, voornamelijk recepten, die rechtstreeks door de merken worden opgepikt voor hun verschillende communicatiekanalen.

Pierre Dermine: Dat is de belangrijkste ontwikkeling in dit segment van influencer marketing vandaag. Merken eisen authenticiteit in plaats van eenvoudige promotie. Het begrip 'ambassadeur' sluit goed aan bij deze verwachting.
De andere ontwikkeling is wat we content creatie noemen. We hebben het niet langer over het associëren van een merk met de posts van deze of gene influencer, maar over de productie op verzoek van content die we kunnen gebruiken op de website of sociale netwerkpagina's van onze klanten.

De laatste twee jaar gebruiken we dit soort content steeds vaker.
Hoe selecteren jullie de ambassadeurs voor jullie klanten?

De basis van onze zoektocht vertrekt natuurlijk altijd vanuit de doelstelling van de klant. Van daaruit gebruiken we de tool van Stellar, die ons een overzicht geeft van influencers, hun populariteit, aantal volgers, mate van engagement van hun communities, soorten klanten, etc. We hebben ook onze eigen databank met de influencers met wie we al hebben samengewerkt.

De match tussen de influencer en de waarden van onze klant is fundamenteel in het selectieproces. De keuze van Gaël voor onze klant Rigoni di Asagio is een goed voorbeeld van deze "match" tussen de influencer en de producten van het merk, die Gaël goed kent en gebruikt.

De grootste moeilijkheid is om influencers te vinden met een overwegend Belgisch bereik. Vooral omdat we meestal met meerdere influencers werken voor dezelfde campagne. Zo kunnen we verschillende stijlen en formats gebruiken om onze geloofwaardigheid te versterken, maar ook om de community van elke influencer niet uit te putten.

Gaël Bassetto: Het betekent dat ik selectief moet omgaan met de merken waarmee ik werk, zowel kwantitatief als kwalitatief. Door mijn positionering op de authentieke, lokale Italiaanse keuken kan ik bijvoorbeeld niet werken met industriële producten zoals frisdrank. Mijn community zou me niet volgen en het zou al mijn eerdere inspanningen tenietdoen. Om dezelfde redenen, en los van de huidige wetgeving, preciseer ik altijd duidelijk als het om een commerciële samenwerking gaat.

Hoe vind je je klanten?

Eerst en vooral door te werken aan mijn bereik en aan de kwaliteit van mijn publicaties. Meerdere keren per jaar neem ik ook contact op met gespecialiseerde bureaus en presenteer ze een mediakit met de kerncijfers voor mijn kanalen. Voor toerisme neem ik regelmatig deel aan gespecialiseerde beurzen hier in Italië. De overgrote meerderheid van mijn klanten zijn bureaus zoals MKKM, voornamelijk Belgische maar ook Franse. Mijn bereik is Franstalig, dus verdeeld over België en Frankrijk.

Pierre Dermine: De Digital First beurs is ook erg populair bij influencers, die bij de aanwezige bureaus langsgaan om zich voor te stellen. Het is een geweldige kans voor ons om hen te ontmoeten.

Bestaan er standaardvergoedingen?

Er is een trend naar meer consistentie, waarbij twee influencers met vergelijkbare statistieken nu gelijkwaardige tarieven hanteren. Bekendheid buiten sociale netwerken, bijvoorbeeld op televisie, speelt ook een rol in de prijssetting. Een campagne van zes posts in België kost zo’n € 5/6.000, maar in Nederland liggen de tarieven bijvoorbeeld wel hoger.

Welke ontwikkelingen zie je in deze sector en wat voor impact heeft genAI?

Pierre Dermine: Bij de sociale netwerken is de grootste ontwikkeling de groei van TikTok, dat nu in de top 3 staat van de netwerken die we het meest gebruiken, na Facebook en Instagram. Veel van onze klanten richten zich nu in op TikTok.
Wat formats betreft, zijn het duidelijk video, Stories en Reels die vooruitgang boeken en erg populair en effectief blijken te zijn.

Voor genAI hebben we een afdeling binnen de Virtuology-groep die hun potentieel analyseert. We gebruiken ze al als assistent om ideeën en titels voor posts te genereren, of om ons te helpen visuals om te zetten in alle formaten die we nodig hebben. De tijd die we aldus uitsparen, kunnen we besteden aan strategie.

Gaël Bassetto: Ik experimenteer met TikTok, dat inderdaad aan een sterke opmars bezig is, maar meer ook niet, omdat het zo moeilijk is om overal te zijn in termen van kwaliteit.

IA staat op mijn to-do-lijstje en ik moet me erin verdiepen, maar authenticiteit is cruciaal in mijn aanpak. AI kan me wellicht helpen met schrijven, maar waarschijnlijk niet met de visuals, waar ik veel belang aan hecht.

Archief / TECH