Fr

TECH

Jeroen Lemaire (In The Pocket): "Kiezen voor UX-research vraagt openheid"

Donderdag 23 November 2023

Jeroen Lemaire (In The Pocket):

Sinds zijn oprichting dertien jaar geleden groeide In The Pocket gestaag uit tot een digital product studio voor front- en back-end development waar klanten ook terechtkunnen voor strategie en UX research. Medeoprichter en CEO Jeroen Lemaire vertelt.

In The Pocket is vandaag een gereputeerde en onafhankelijke onderneming met vestigingen in Gent, Leuven en Antwerpen, bovendien voorzien van gezonde internationale ambitie, actief in Nederland, Roemenië en Portugal. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

Toen ik in 2010 samen met Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten In The Pocket oprichtte, was mobile aan een onstuitbare opmars bezig en vanaf dag een besloten we om daar volop op in te zetten. Het moment bleek juist gekozen: we specialiseerden ons in ‘utility apps’ en bedachten ons eigen product, Showpad, dat we na anderhalf jaar onderbrachten in een apart bedrijf waar vandaag meer dan 500 mensen werken. Met In The Pocket zijn we van mobile app developer geëvolueerd naar een digital product studio: 40% van onze omzet komt uit front-end development, 40% uit back-end development en 20% komt uit strategie en AI.

Jullie activiteiten zijn dus sterk geëvolueerd en omvatten nu ook research naar de gebruikerservaring met al dan niet door jullie ontwikkelde apps.

Klopt. We bouwen niet alleen producten, maar voeren ook onderzoek naar het gebruik, de sterke punten en gebreken ervan: uitgedrukt in cijfers, maar ook aan de hand van perceptie en sentiment.

Dat deden we bijvoorbeeld voor de app van VTM GO, gebouwd door DPG Media. Dat is een matuur product en dus zou je denken dat onderzoek niet meer nodig is, maar het tegendeel is waar. Net na een geslaagde lancering is het moment ideaal om te zien hoe een product nog beter kan worden gemaakt om voort te surfen op de tractie en aldus uit te zoeken waar verdere potentiële groei zit. Product development stopt immers nooit en software is altijd in beweging: gebruiker verandert, de wereld ook en je mag niet vergeten dat de ontwikkeling heel veel geld kost.

Hoe hebben jullie dat in het geval van VTM GO concreet aangepakt?

Bedoeling was de gebruikers aan tafel krijgen om te peilen naar wat ze beter zouden willen en welk gedrag ze al dan niet stellen. Na rekrutering van de respondenten besloeg het onderzoek verschillende maanden, met diepte-interviews van gebruikers, focusgroepen, dagboeken en video-opnames binnen de deelnemende gezinnen.

We leerden onder andere dat hoewel er bij 35-plussers al veel gestreamd wordt, het opvalt hoe hooked deze groep van gebruikers nog is aan het mentale model van lineaire tv. Deze hooks zoeken ze ook op VTM GO, om zendercontent te vinden en mee te blijven. Anderzijds is er een grote groep jonge gebruikers die vanuit een on-demand streaming mindset zijn weg zoekt op VTM GO. Een uitdaging waar internationale streamingplatformen (Netflix en Disney+) geen rekening mee moeten houden. Aan beide groepen tegemoetkomen, is het verenigen van the best of both worlds binnen VTM GO.

Ook ontdekten we dat de homepage het belangrijkste entry point is waarop je sterk kan sturen op de intentie van gebruikers. Komt iemand met een titel in gedachten, is het succes van de homepage zo snel mogelijk kunnen starten met kijken. Komt iemand binnen vanuit een discovery behoefte, is het succes van de homepage het ontdekken en opstarten van nieuwe content. 

Die insights zijn bijzonder nuttig voor de verdere ontwikkelingen van het streamingplatform. UX-research helpt als een kompas om te bepalen waar ze hun centen moeten insteken. Dat is waar het om draait bij agile software development.

Hoe bedoel je?

In plaats van alles op voorhand te definiëren, dan pas aan de ontwikkeling te beginnen en helemaal aan het einde te testen op de markt, streeft agile development ernaar zo snel mogelijk naar een eerste product te gaan en dat dan iteratief te verbeteren op basis van gebruikersfeedback. Gebruiksonderzoek speelt daarin een fundamentele rol. Voor ons is het een groeiende activiteit en iets wat we op recurrente basis doen voor klanten als Argenta. Ik vind dat een interessante evolutie: klanten zijn het gewend om marketingonderzoek te doen, maar op productniveau is het zeldzaam. Wij doen het wel, vanuit de praktijk van product development en met het oog op latere product updates. Dan wordt UX-research een onderdeel van de roadmap van de productteams. En zo is de cirkel rond, door insights om te vormen tot actie.

Wat is de grootste moeilijkheid voor UX-research?

Zonder twijfel de cultuur van bedrijven waar ze bang zijn van de stem van de gebruiker, waar het management vreest dat gebruikersonderzoek iemand anders gelijk heeft. Kiezen voor UX-research vraagt openheid en kwetsbaarheid. Anderzijds: als je niet durft te luisteren naar feedback kun je beter stoppen met de ontwikkeling van je product.

Jullie waren met de mobile revolutie de markt net voor. Wat vinden jullie van AI? En wat is de volgende ontwikkeling?

Da’s een hele goeie vraag. We geloven heel sterk dat het hele technologische landschap ingrijpend zal veranderen door genAI en we geloven ook dat het een gigantische impact zal hebben op elk bedrijf. Het is de eerste keer sinds mobile dat we dat zien. De revolutie speelt zich niet enkel af onder de motorkap, maar ook op het niveau van de user interface, waar gebruikers vandaag via natuurlijke taal kunnen interageren met de computer die ons begrijpt. Bovendien is genAI zeer laagdrempelig en breed toepasbaar. We merken wel dat grote bedrijven er nog zeer weinig mee doen, wellicht uit voorzichtigheid en wegens de economische onzekerheid. In 2024 zullen we denk ik zeer boeiende cases zien.

Archief / TECH