Fr

TECH

Doriane Magnus, digitaal DNA ten dienste van KIABI

Donderdag 23 November 2023

Doriane Magnus, digitaal DNA ten dienste van KIABI

Na acht jaar bij Semetis, waarvan twee aan het hoofd van het digitale bureau van Omnicom Media Group, is Doriane Magnus sinds CMO op de marketing bij KIABI België. We gingen haar opzoeken voor een gesprek over technologie en ontwikkeling.

Hoe kijk je naar de technologische evoluties binnen de marketingsector?
 
Door mijn ervaring bij Semetis en mijn digitale DNA bekijk ik die uiteraard positief. Ze bieden nieuwe perspectieven en je kan er zaken mee testen, onder de knie mee krijgen en ervan leren. Het potentieel is enorm, om content te genereren en berichten te personaliseren, te segmenteren, koopgedrag te voorspellen, maar ook voor automatisering, en, niet te vergeten, hulp bij de pricing om de juiste korting op het juiste moment te bepalen.

Er liggen dus genoeg uitdagingen en kansen in het verschiet, vooral omdat we beschikken over heel wat klantendata.

Gebruiken jullie reeds generatieve AI in jullie activiteiten?

Op persoonlijk vlak wel. Ik test veel tools zoals ChatGPT en ze helpen me bij mijn dagelijkse bezigheden. Professioneel nog niet, maar de evolutie ervan wordt wel op de voet gevolgd binnen KIABI en meer bepaald via de Familievereniging Mulliez (AFM), de groep die KIABI, Decathlon, Auto5, enz. overkoepelt. 

Een van de merken van AFM is overigens bezig met de ontwikkeling van een eigen chatbot.
 
En in België?
 
We onderzoeken wat deze tools ons kunnen bijbrengen en wakkeren tegelijkertijd de nieuwsgierigheid van onze medewerkers over dit soort tools aan.
 
Dat wil niet zeggen dat we geen AI gebruiken bij het databeheer. Toen we onze tweedehandsverkoop lanceerden, introduceerde ons datateam bijvoorbeeld een score die moest voorspellen of onze klanten wel oren hadden naar dit aanbod.

Hoe zullen deze technologieën een impact hebben op het marketingecosysteem?

Ze zullen helpen om tijd te besparen en de efficiëntie te verhogen en ze zullen ons slimmer en accurater maken. Onze klanten wachten op een toepassing van deze AI’s. Uit een onderzoek van Ipsos in Frankrijk blijkt dat 70% van de consumenten op zoek is naar meer gedetailleerde informatie over gewenste producten. Artificiële intelligentie kan daarbij helpen. Intern zal ze een impact hebben op de productiviteit, organisatie en de invulling van de functies. We bevinden ons wel nog maar in een vroeg stadium.
 
Het gebruik van AI zal ook onze partners beïnvloeden. Ik denk maar aan de vertalingen. Daar zijn we al veel autonomer in. De rol van onze bureaus zal ook evolueren naar een meer ondersteunende rol, met nieuwe diensten die te maken hebben met deze AI tools.

Wat zijn de uitdagingen voor KIABI in België?

We zitten duidelijk in een acquisitiefase, zowel wat betreft de ontwikkeling van ons winkelnetwerk als onze digitale aanwezigheid. In 2012 was KIABI in België alleen aanwezig op het internet. Vandaag beschikken we over elf winkels en openen we in december in Waterloo de twaalfde. Volgend jaar gaan we verder op dit elan.
 
Onze belangrijkste uitdaging is om KIABI te positioneren als een must-have laaggeprijsd modemerk voor alle Belgische gezinnen, zowel voor baby's en kinderen als voor volwassenen. De andere uitdaging is omnichannel, de complementariteit tussen on- en offline. We werken hieraan door bijvoorbeeld onze ‘Kiabers’ in de winkel aan te moedigen om deze complementariteit te promoten. Bovendien hebben we gemerkt dat, elke keer dat we een winkel openen, de online verkoop in dat territorium toeneemt. Het werkt ook in de omgekeerde richting. Vorig jaar hebben we onze digitale investeringen verdubbeld, wat een serieuze impact had op de online verkoop, met +27 punten groei, maar ook op de verkoop in de winkel, met +4 punten groei.
 
Als we onze zogenaamde single-channel klanten willen omvormen tot omnichannel klanten, is de inzet van onze data natuurlijk essentieel, net als de segmentering, personalisering en zelfs automatisering van onze communicatie. Dit brengt ons terug bij AI, dat ongetwijfeld een belangrijke hefboom zal zijn bij het bereiken van onze omnichanneldoelstellingen!

Tot slot testen we momenteel de Retail Media, meer bepaald door onze klanten kortingen aan te bieden bij bepaalde partners. Ook dit zit nog in een pril stadium, maar we gaan deze strategie blijven ontwikkelen.

Archief / TECH