Fr

CREATIONS

De nieuwe ambities van Toast Production

Vrijdag 3 November 2023

De nieuwe ambities van Toast Production

“Making a good film is like making a good club sandwich: every layer is important, but it’s the toast that holds it all together.” Aldus het motto van Toast Production, het productiehuis dat iets meer dan 15 jaar geleden werd opgericht door Rodolphe de Laminne en Sébastien Fosseprez.
 
We gingen laatstgenoemde opzoeken in het gezelschap van Stéphanie Deleuze. Met bijna 25 jaar ervaring als producer versterkt ze sinds kort het team als head of production, creative commercial & executive film producer.
 
Stéphanie, waarom ben je bij Toast Production komen werken?
 
Na 11 jaar bij ICF Next als directeur van de audiovisuele afdeling heb ik mij toegelegd op de productie van ‘Ennemi Public', seizoen 3. De productie van een tv-serie was op zichzelf een echte uitdaging, een buitengewone ervaring waar ik trots op ben. Begin 2023 voelde ik dan toch de behoefte om terug te keren naar mijn eerste liefde, zonder te weten of ik in een bureau of voor een productiehuis wilde gaan werken.
 
Uiteindelijk vond ik het menselijke aspect het belangrijkste en toen ik Rodolphe en Sébastien ontmoette, klikte het meteen, zowel tussen ons als met het team.
 
Kun je Toast even kort voorstellen?
 
Sébastien Fosseprez: Rodolphe en ik kennen elkaar al sinds onze schooltijd en we hebben altijd een passie voor audiovisuele creatie gedeeld. Die hebben we zo’n vijftien jaar geleden concreet gemaakt met de oprichting van Toast.
 
Na een aarzelend begin, de lancering van een stadsgids die de beste bars en restaurants van de hoofdstad in video presenteerde (seetiz.be, nvdr), profiteerde Toast van de groei van digital om zijn plaats te vinden als productiehuis, met aanvankelijk , veel bedrijfsfilms en vervolgens, dankzij het vertrouwen van bepaalde trouwe klanten zoals Secondfloor, grotere reclameprojecten.
 
Stéphanie Deleuze: Vandaag beslaat Toast 2.000 m2, inclusief opnamestudio's, een volledige postproductiestudio (met uitzondering van sound, waarvoor ze samenwerken met externe partners, nvdr) en opnamemateriaal waardoor we autonoom kunnen werken voor de meeste producties. Intern werken we met een tiental mensen en een roster van 22 regisseurs die elk een eigen identiteit hebben. We kunnen rekenen op zo'n dertig freelancers.
 
Sébastien Fosseprez: Door de jaren heen hebben we ervaring en vaardigheden verworven waardoor we voor veel bureaus kunnen werken, zoals Serviceplan, Havas-Boondoggle, Hilarious, Chris Communication en Paf Design.
 
Heeft Toast nog andere pijlen op zijn boog?
 
Na meer dan tien jaar onze activiteiten in corporate en reclame te hebben ontwikkeld, leek de tijd rijp om ook andere soorten content te gaan produceren. Daarom kwam Michaël de Nijs bijna twee jaar geleden het team versterken als producer om onze expertise in clips, fictie en documentaires te ontwikkelen.
 
Stéphanie Deleuze: We hebben een aantal projecten in schrijf-, ontwikkelings- en productiefase. Het succes bleef niet uit. Onlangs wonnen we de prijs voor beste montage op het Brussels International Film Festival (BRIFF) voor 'Se crasher pour exister', de eerste documentaire geregisseerd door Julien Henry.
 
Wat is het handelsmerk van Toast, wat onderscheidt jullie fundamenteel van de concurrentie?
 
Sébastien Fosseprez:
Het feit dat we de meeste stappen die nodig zijn voor een productie in huis hebben en dat we jarenlang hebben geïnvesteerd in film- en postproductieapparatuur. Dit alles stelt ons vandaag de dag in staat uiterst flexibel en reactief te zijn, terwijl we toch concurrerend blijven, ongeacht de omvang en het type project.
 
Stéphanie Deleuze: Of het nu gaat om het filmen van een interview of een grotere reclameproductie, we willen het menselijke aspect, de kwaliteit van de productie en de creatieve aanpak nooit verwaarlozen. Dit laatste punt is essentieel bij Toast, aangezien we voor elk project samenwerken met het creatief bureau.
 
Sébastien Fosseprez: Na jaren van groei die we enkel te danken hadden aan mondelinge reclame, zitten we nu in een overgangsperiode. Het is de bedoeling de ervaring van Stéphanie te benutten om ons te helpen verder te groeien, vooral door onze reclameafdeling verder te ontwikkelen.

Foto van links naar rechts: Sébastien Fosseprez, Stéphanie Deleuze en Rodolphe de Laminne.
 

Archief / CREATIONS