Fr

TECH

Jonathan Wuurman (Actito): "AI staat centraal in de organisaties"

Maandag 30 Oktober 2023

Jonathan Wuurman (Actito):

Op dinsdag 7 november bespreekt de MM Tech Club de mogelijkheden rond artificiële intelligentie in onze sector. Onze drie sprekers, Jonathan Wuurman (Actito), Aline Lemaire (Coca-Cola) en Denis Ghys (Wunderman Thompson), zullen debatteren over het thema ‘AI for Marketing: how to ride the hype by seizing the opportunities?’

Het is een hot topic nu de eerste verjaardag van de lancering van ChatGPT (OpenAI) dichterbij komt. We spraken af met Jonathan Wuurman om deze mogelijkheden te bespreken.

Hij steekt van wal met een belangrijke precisering: “De huidige hype rond artificiële intelligentie verhult het feit dat het al lange tijd wordt gebruikt, meer bepaald in MarTech-tools zoals Actito. Destijds hadden we het over machine learning, learning models of zelfs algoritmes die werden gebruikt om de zogenaamde ‘deliverability’ van e-mailing te beheren, de volgorde van mailings, enz. Het was AI avant la lettre.”
 
Hoe kijk je naar de doorbraak van AI in de marketingwereld?
 
Sommigen vergelijken de komst van AI met de ontdekking van het vuur maken. De snelheid in de ontwikkelingen is indrukwekkend. OpenAI noteert 1,5 miljard bezoeken per maand voor ongeveer 6 miljard internetgebruikers. In minder dan een jaar tijd. Dat is enorm!

Welke opportuniteiten zie je voor jezelf en je klanten?
 
Wijzelf gebruiken elke dag generatieve AI-systemen, al was het maar voor vertalingen. Actito is actief in ongeveer tien markten met evenveel talen. In vergelijking met gespecialiseerde bureaus komen de vertalingen van ChatGPT altijd als beste uit de bus. Als gevolg daarvan is mijn vertaalbudget verminderd tot 25 euro per maand (de kosten van een ChatGPT ‘Plus’-abonnement, nvdr.).

Momenteel experimenteren we met tools voor het schrijven van content. Er worden geen spelfouten gemaakt, maar je voelt wel nog dat het een machine is en geen mens die de content schrijft. Maar er wordt elke dag vooruitgang geboekt en HeyGen is een bijna angstaanjagend voorbeeld van tot wat deze AI-systemen in staat zijn. Neem bijvoorbeeld een face-to-face videopresentatie in één taal. Hun oplossing vertaalt dit voor je in bijna elke taal en met lipbewegingen die op maat zijn van de nieuwe taal..  Niemand zal doorhebben dat je eigenlijk geen Japans spreekt!
 
Deze AI-tools doen ons en onze klanten dan ook ongelooflijk veel tijd en energie besparen. In Actito hebben we bijvoorbeeld het automatisch genereren van de onderwerpregel, de e-mail preheader en de vertaling van de content geïntegreerd. Dat zijn allemaal zaken die de automatisering en dus de productiviteit van onze klanten ten goede komen.
 
Zijn deze AI-tools de toekomst van marketing en van marketeers?

Volgens mij bestaan er twee categorieën marketeers, zij die AI gebruiken en de rest. De eerste categorie zal heel snel de tweede categorie overklassen.

Deze AI's moeten worden gezien als assistenten die een hele reeks vervelende en repetitieve taken op zich kunnen nemen. Aldus kunnen marketeers zich concentreren op de essentie en het voeren van een betere marketing.

Hoewel ik niet geloof in de vervanging van mensen door cyborgs, denk ik wel dat het begrip ‘transhuman’ door AI actueel is.

Wat verwacht je van het debat op de volgende MM Tech Club?
 
Een echt debat waarbij we geconfronteerd worden met verschillende ideeën en visies. Dit soort evenementen zijn ideaal om een debat te voeren waar de sprekers niet alleen met elkaar praten maar ook met de deelnemers. Dat is verrijkend voor iedereen.
 
MM Tech Club #8 - AI for Marketing: how to ride the hype by seizing the opportunities? Dinsdag 7 november om 18u, The Merode, Poelaertplein 6, Brussel. Info en inschrijvingen hier.

Archief / TECH