Fr

TECH

Le GA4 van Google onder de loep met Jean-Baptiste Brasseur (Clicktrust)

Donderdag 2 November 2023

Le GA4 van Google onder de loep met Jean-Baptiste Brasseur (Clicktrust)

Google maakte een einde aan Universal Analytics (UA) door op 1 juli te switchen naar Google Analytics 4 (GA4). Hoewel er al een bètaversie van GA4 was gelanceerd in oktober 2020, veroorzaakte deze zogenaamde migratie toch wat opschudding in de digitale marketingwereld.

Deze overstap is niet onbelangrijk, zoals Jean-Baptiste Brasseur, team leader bij Clicktrust, een bureau gespecialiseerd in digitale marketing, ons uitlegt. Het is een essentieel hulpmiddel dat door veel marketeers wordt gebruikt om het bereik voor hun sites en apps te meten, maar vooral om de prestaties van hun campagnes te monitoren en te kwantificeren.
 
Zijn vorige ervaring als head of marketing van een start-up heeft hem gemotiveerd zich te verdiepen in analytics, en in het bijzonder in de tool van Google. Hij maakt bij Clicktrust nu gebruik van die ervaring.

Wat is het belang van deze analytics?
 
Ze zijn essentieel voor het meten van de prestaties van digitale campagnes. De insights die Google Analytics biedt, stellen alle digitale marketingspelers - uitgevers, bureaus en adverteerders - in staat om de impact van hun investeringen zo nauwkeurig mogelijk te volgen. De populariteit ervan komt vooral door de resultaten ervan en het feit dat de tool gratis is.

Welk type informatie biedt Google Analytics (GA)?

GA levert een enorme hoeveelheid informatie over het verkeer op een site of app, de kanalen voor ‘traffic aquisition’, zijn kenmerken, de herkomst, welk type toestel dat bezoekers gebruiken, het profiel van deze bezoekers, enz. Al deze informatie stelt ons in staat om de prestaties te meten van de campagnes die we opzetten zoals het verkeer dat ze genereren, conversies en eventuele fricties in de conversie funnel. Zo kunnen we onze campagnes op de voet volgen en optimaliseren.

Wat zijn de redenen voor de gedwongen overstap naar GA4?
 
De vorige versie, UA, leverde geen problemen op, integendeel zelfs. Deze versie werd sinds 2013 gebruikt door heel wat marketeers en voldeed aan de verwachtingen van de gebruikers. De belangrijkste reden is de druk die is uitgeoefend door de Europese autoriteiten, meer bepaald voor het respecteren van de privacy en de GDPR-wetgeving. Daarnaast was er de aangekondigde verdwijning van de third party cookies. Dit verplichtte Google om de ontwikkeling van GA4 te versnellen en de overgang op 1 juli door te drijven. Vreemd genoeg werkt UA nog steeds voor sommige klanten, maar het is niet duidelijk waarom of voor hoe lang.
 
Wat zijn de belangrijkste verschillen in deze nieuwe versie?

We stappen van een systeem dat bijna volledig gebaseerd is op cookies naar een systeem dat meer futureproof is wat betreft de regelgeving.

Deze versie biedt in grote lijnen dezelfde insights als zijn voorganger, maar maakt gebruik van een gegevensmodel dat is gebaseerd op ‘events’ in plaats van cookies. Deze ‘events’ bundelen het gros van de interacties op een site, zoals page views, clicks en toevoegingen aan het winkelmandje. Met dit systeem zijn de insights van GA4 gebaseerd op een zeer krachtig statistisch model dat een grotere set gegevens analyseert, of de zogenaamde ‘events’, over een bredere markt. Deze aanpak modelleert de ontbrekende gegevens in de customer journey voor een meer betrouwbare attributie van conversies.
 
GA4 blijft echter cookies gebruiken, hoewel het onduidelijk is in welke mate en voor hoe lang. Dat is het gebruikelijke ‘black box’ principe bij Google.

De reporting is fundamenteel veranderd en vereist meer tijd en technische vaardigheden voor het configureren van aangepaste rapporten (‘custom report’). Daarom gebruiken we bij Clicktrust Looker Studio om onze klanten meer begrijpelijke en toegankelijke rapporten te bieden.

Wat betreft nieuwigheden, er is bijvoorbeeld de mogelijkheid van voorspellende data. Deze kunnen onder meer worden gebruikt om toekomstige transacties te zien aankomen. Dat is interessant, maar het werkt alleen met een minimale historiek die toch wel erg omvangrijk is, namelijk 1.000 transacties per week. Niet al onze klanten halen deze cijfers.
 
In de bediening van de tool zijn de insights die GA4 biedt, meer bepaald conversie, attributie, enz. vergelijkbaar met die van UA. Tot zover het goede nieuws. De tool is echter veel ingewikkelder in gebruik en minder intuïtief. Ze hebben de interface volledig veranderd. Aldus zijn gebruikers die gewend waren aan de interface van UA toch wat van streek geraakt.
 
Wat zijn de gevolgen van deze migratie?
 
Eerst en vooral was het heel wat extra werk voor onze klanten om deze migratie uit te voeren. We hebben samen nieuwe tags moeten implementeren op hun sites, naast het wijzigen van de datalayers. Het was een lange en ingewikkelde klus.
 
Het voordeel, al is dat niet het juiste woord, is dat de implementatie a priori eenvoudiger is geworden. Niet alles hoeft veranderd te worden, maar het is nog steeds veel werk gezien de geringe toegevoegde waarde voor eindgebruikers.
 
Bovendien hebben veel van onze klanten een alternatieve oplossing geïmplementeerd, gezien de onzekerheden wat betreft de GA4-compliance. Tools zoals Piano, Piwik PRO of Matomo Analytics bieden gelijkwaardige monitoring- en trackingfuncties. Vaak beschikken onze klanten nu over twee systemen. Dit houdt in dat we snel een aantal zeer interessante tools onder de knie moesten krijgen en leren. Deze tools hadden echter niet zo'n grote community als die van GA4-gebruikers.
 
Welke veranderingen zijn er gepland voor GA4?
 
Aankondigingen van Google over toekomstige evoluties zijn zeldzaam, maar we zien wel vrij regelmatig kleine updates die bedoeld zijn om GA4 te verbeteren of te complementeren.
 
Persoonlijk hoop ik dat ze zich buigen over de reporting die momenteel nog te wensen overlaat.

Tot besluit zou ik zeggen dat deze migratie te snel is uitgevoerd met een niet afgewerkte tool, ook al blijven de gegenereerde insights relevant en logisch zoals bij Universal Analytics.

Archief / TECH