Fr

TECH

Unlocked pioniert in gaming en esports voor merken

Donderdag 26 Oktober 2023

Unlocked pioniert in gaming en esports voor merken

Het Belgische bedrijf Unlocked is gespecialiseerd in gaming en esports als speelterrein voor merkcommunicatie. “Vooral naar GenZ en Gen Alpha, maar in feite zijn alle doelgroepen potentieel interessant”, aldus medezaakvoerder Steven Leunens die in september nog te gast was op onze MM Tech Club over het onderwerp. Want gaming is booming en de mogelijkheden zijn nog behoorlijk onontgonnen.

Een echt grote speler is ons land misschien (nog) niet als het om games en vooral esports gaat. “Er is hier wel geld en talent, maar we lopen niet voorop. Dat heeft alles te maken met de beperkte omvang van onze markt”, beaamt Steven Leunens, co-CEO en founder van Unlocked die een grote passie koestert voor beide bezigheden.

Het kleine formaat van de Belgische markt belet echter niet dat ons land met HOWEST in Kortrijk beschikt over ’s werelds beste opleiding voor game developers. “Daar plukken we onrechtstreeks de vruchten van”, aldus Steven Leunens. “Er zijn hier erg goede specialisten, zoals de Gentse Larian Studio’s, de bedenkers van een grote klepper als Baldur’s Gate 3. De lat ligt er hoog.”

Kinderschoenen

Binnen die kwalitatieve context legt Unlocked – dat tot aan zijn naamsverandering vorig jaar als Meta door het leven ging - zich toe op drie activiteiten. Het bedrijf heeft een producttak voor de organisatie van events en activiteiten, het functioneert als een agency voor klanten die gaming en esportsmarkt willen bereiken en het levert diensten als standenbouwer op salons in gaming en esports, zoals IBC2023, maar ook op festivals zoals Les Ardentes waar een gaming zone geïnstalleerd werd.

“We zien een grote groei in onze activiteiten als agency en in standenbouw ook internationaal, vooral in Europa en Midden- en Zuid-Amerika, wat voor ons een grote groeimarkt is”, aldus Leunens. “Daarom openen we op korte termijn wellicht een kantoor in Mexico, boven op ons hoofdkantoor in Olen, naast onze satellietvestigingen in Aalst en Utrecht.”

Gaming en esports mogen dan wel populair zijn bij gamers, hun potentieel als context voor merkcommunicatie blijft nog vaak onderbenut. “Het is een erg nieuwe vorm van communiceren die nog in zijn kinderschoenen staat en het gaat bovendien om een zeer complex ecosysteem”, legt Steven Leunens uit. “Elke game kan en moet anders benaderd worden: elke game heeft een andere doelgroep, andere gamers, een andere geografie. Er bestaat met andere woorden geen standaardmanier om gamers te benaderen.”

Geen all-round recepten

De meeste – maar niet alle – gamers behoren trouwens tot de doelgroep die het makkelijkst geneigd is om zich af te keren van traditionele lineaire kanalen. “Ze zijn moeilijker te bereiken en dus moet je messaging aanpassen”, vervolgt de zaakvoerder. “Je moet de games kennen, weten welke influencers onmisbaar zijn, waarom bepaalde games populair zijn, enzovoort. Die vereiste kennis en expertise hebben wij de afgelopen jaren opgebouwd.”

Zo werkte Unlocked al voor grote namen als Carrefour en AB Inbev, maar ontgint het ook minder evidente sectoren als de bank- en verzekeringswereld, automotive en travel. “Merken komen bij ons omdat ze de 18-34-jarigen op een andere dan de traditionele manier willen bereiken en zo komen ze bij ons terecht. Wij helpen hen om te communiceren in de games, maar vooral rond de games, via de influencers, de competities die ze spelen, wedstrijden die we organiseren, enzovoort.” Hij verwijst naar een case die Unlocked uitwerkte voor Burger King en die erin slaagde zichtbaarheid in de game te combineren met aandacht voor de USP van het merk, bereik op de sociale netwerken en een call-to-action om het gebruik van de BK-app te stimuleren.

“Dit soort partnerships zijn geen kant-en-klaar pakketen met onfeilbare allround recepten”, verklaart Steven Leunens. “De beste manier is werken via trial en error. Dan volgen de beste campagnes. Neem dus je tijd om grondig na te denken voor je eraan begint, definieer je doelstellingen en zorg ervoor dat de interne stakeholders mee zijn.”

De specialist wijst tot slot op de kans die de huidige reclamecontext biedt aan gaming en esports als alternatieve marketingkanalen: “De aanpak van veel traditionele mediabedrijven is gebouwd op de noodzaak om zoveel mogelijk informatie te vergaren en zo de doelgroepen optimaal te targeten. Als die mogelijkheid verdwijnt, is dat voor ons een kans, omdat wij op een andere manier impact kunnen maken binnen een bepaalde leefwereld, met als extra voordeel dat we irritatie voorkomen en er dus geen vermijdgedrag optreedt. Integendeel. Er zijn 6 tot 7 miljoen gamers in België en dat aantal groeit: ongeacht de doelgroep kunnen we een relevante invalshoek bieden. Het potentieel is dan ook groot.”

Archief / TECH