Fr

TECH

Matthieu Vercruysse (Ogilvy): "WPP leidt een project dat GEN AI inzet voor de creatie van content"

Donderdag 26 Oktober 2023

Matthieu Vercruysse (Ogilvy):

Zoals in zowat alle sectoren verwerft generatieve AI een plaats in de bureaus. Bepaalde groepen hebben al een zekere voorsprong verworven op dat vlak. Dat geldt bijvoorbeeld voor WPP dat GEN AI inzet om het creatieve proces voor de creatie van content te versnellen en op te peppen.

Binnen de Britse groep is België sterk betrokken bij deze ontwikkeling, zoals Matthieu Vercruysse, regional EMEA lead, strategy & transformation bij Ogilvy ons bevestigde: “WPP werkt mee aan de wereldwijde marketingtransformatie voor alle producten van een van zijn zeer grote klanten. De missie omvat alle merken van de klant. Social Media is een belangrijke discipline in deze transformatie. In deze context heeft WPP 50 social media managers gerekruteerd voor heel Europa. Vanuit Brussel zijn wij verantwoordelijk voor een op AI gebaseerd transformatieproject voor dit team dat aanwezig is in 15 Europese landen. Concreet betekent dit project een herdefiniëring van de waardeketen voor contentcreatie. Meer specifiek gaat het om de creatie van teksten - copywriting - voor sociale netwerken.”

Aan welke opties voor contentcreatie werken jullie in deze context?

Technisch gezien biedt de tool verschillende opties om content te creëren. De tool krijgt instructies over de tekst die gemaakt moet worden - de beruchte prompts: de context, het soort vereiste content. Je kunt verschillende versies aanvragen, de aanpak wijzigen, de tekst verlengen of inkorten, … Je kunt bovendien de tone of voice bepalen: grappig, informeel, serieus, enz. En het wordt steeds geavanceerder, dankzij de mogelijkheid om merkrichtlijnen in het platform te integreren. Vertalen in verschillende talen kan ook. De kwaliteit van de gegenereerde teksten is indrukwekkend, hoewel een menselijke ingreep nog steeds noodzakelijk is.

Bureaus hebben het over tijdswinst, maar je kunt de tool ook beschouwen als een manier om kosten te besparen en de productiviteit te stimuleren?

Dat kan inderdaad zorgwekkend zijn. Maar voor WPP is generatieve AI vooral een uitstekende assistent die tijd bespaart op meer basistaken. Het is een hulpmiddel bij creatie en bespaart tijd voor de social media manager die een bredere, strategischere rol krijgt. Zijn bekwaamheid blijft des te belangrijker, in het bijzonder wat betreft zijn training in de mogelijkheden van de nieuwe tools. Deze training van de teams is trouwens ook een van de elementen in de transformatie.

Bij dit transformatieproces zijn meerdere Europese landen betrokken en dat maakt het zo interessant. We rollen het uit over verschillende merken, met een behoorlijk groot team, voor grote hoeveelheden content. En dat gebeurt allemaal vanuit Brussel.

Wat verwacht de klant van deze evolutie?

Hij is vragende partij. Het is een enorme technologie die een plaats krijgt en die zal helpen om zijn doelstellingen te halen op het gebied van efficiëntie en meerwaarde. Het genereren van tekst voor sociale media is duidelijk een van de eerste zeer concrete toepassingen van AI.

We testen ook de creatie van afbeeldingen, maar er zijn nog steeds aanzienlijke wettelijke en kwaliteitsbeperkingen. Maar voor tekstgeneratie is de tool al beschikbaar in plug & play modus. De pilootfase is voorbij en we kunnen heel snel overgaan tot grootschalige implementatie.

In dit transformatieproces is het ook onze rol om de mogelijkheden en beperkingen van de tool duidelijk te definiëren, net als ieders rol - die van de mens en die van de machine – af te bakenen. We zijn de creatieve waardeketen aan het herdefiniëren. Het is belangrijk om te begrijpen dat dit niet van de ene op de andere dag gebeurt en dat dit soort projecten een programma voor verandering op lange termijn vereist.

Voor creatie gaat het dus om een heuse game changer?

Het ligt in elk geval aan de basis van een grote transformatie in onze bureaus en bij onze klanten. De WPP-groep investeert hier veel in. AI bestaat al heel lang, maar de laatste tijd hebben we het met zijn allen massaal ontdekt. Meer specifiek, de generatieve AI-functies voor onze sector. In creatie was dat het element dat alles in gang gezet heeft. Er werd wat getest, er waren wat proefprojecten, maar nu zijn we aan de volgende fase begonnen, met een grootschalige inzet en standaardisatie van deze tools op basis van businessbehoeften. Dat is waar we nu zijn.

Andere ontwikkelingsfasen zullen worden gedefinieerd op basis van KPI's en learnings. En dan volgt er nog een uitrol naar andere activiteiten, andere campagnes, andere merken... Ook al gaat dit alles momenteel heel snel, de toepassing van AI voor marketing is een transformatieproces dat meerdere jaren in beslag zal nemen.

GEN AI is het thema van de volgende MM Tech Club. Die vindt plaats op 7 november, vanaf 18u in TheMerode.

Archief / TECH