Fr

TECH

Amoobi, Belgische tech in de retailwereld

Donderdag 19 Oktober 2023

Amoobi, Belgische tech in de retailwereld

Amoobi heeft een technologie ontwikkeld voor de registratie en analyse van customer journeys in supermarktketens. Het bedrijf werd in 2011 opgericht door drie ULB-ingenieurs, Olivier Delangre, Fabrice Dossin en Laurent Gosselin. Ze kregen in 2015 het gezelschap van Pierre-Olivier Beckers, ex-CEO van Delhaize. Amoobi telt nu een vijftiental medewerkers en is actief in elf landen.
 
We spraken met Olivier Delangre, CEO van het bedrijf, over de groei van Amoobi en bij uitbreiding de retailsector.

Hoe is Amoobi ontstaan?
 
Het is een spin-off van de ULB die ik samen met Fabrice Dossin en Laurent Gosselin heb opgericht. We baseerden ons op ons onderzoek over de analyse van de positionering van mobiele telefoons. Dat hebben we toegepast om onze technologie te ontwikkelen. Na een eerste test in City2 in Brussel wekte onze aanpak de interesse van de toenmalige marketingdirecteur van Makro, Vincent Nolf. Hij geloofde in ons project en werd onze eerste klant.

Vandaag wordt 80% van onze omzet in het buitenland gerealiseerd met een select aantal grote klanten zoals Walmart, Ahold Delhaize en IKEA. We blijven trouwens groeien in de Verenigde Staten. 30% van ons omzetcijfer wordt in die markt gegenereerd.

Hoe evolueert jullie oplossing?
 
In 2015 hebben we onze technologische aanpak volledig veranderd. Die is nu gebaseerd op ‘computer vision’. Concreet installeren we sensoren in de plafonds van de winkels die bijgevolg veel nauwkeuriger de customer journeys kunnen analyseren ten opzichte van de vorige versie. Voorheen wisten we dat iemand zich in de groente- en fruitafdeling bevond, maar nu weten we dat hij voor de appels of de bananen staat.
 
Deze verandering is ook het gevolg van de implementatie van de GDPR. Onze aanpak op basis van mobiele telefoons bevond zich in een grijze zone onder deze regelgeving, terwijl we nu 100% GDPR compliant zijn. Het is zelfs een van onze verkoopargumenten geworden.
 
Dit alles stelt onze klanten in staat om de indeling van hun winkels te optimaliseren. We bieden hun een interface waarmee ze de bewegingen van hun klanten kunnen analyseren en verschillende configuraties kunnen testen die ze vervolgens in al hun winkels kunnen toepassen. Onze technologie wordt doorgaans slechts op een of hoogstens enkele verkooppunten geïnstalleerd. Die dienen dan als laboratorium.
 
Onze kracht ligt ook in ons vermogen om onze technologie op zeer grote oppervlakten te installeren, wel tot 10.000 m2. Dat is op het vlak van dataverwerking zeer complex.
 
Wie zijn jullie doelgroepen?
 
Onze klanten zijn uiteraard de retailers, vooral in het voedingssegment, en onze eerste contacten daar zijn logischerwijs de merchandising managers, category managers, space planners, enzovoort.

Marketingafdelingen zijn ook steeds meer geïnteresseerd in de analyses die onze technologie biedt. Zo kunnen ze de impact meten van de acties die ze binnen de winkels ontwikkelen, zoals promoties, markeringen, gondola, enz, en ook de ROI ervan meten. Hetzelfde geldt voor hun externe campagnes. Ze kunnen de link leggen tussen hun initiatieven, de customer journey in de winkel en de verkoop aan de kassa.

We zijn ook een geschikte oplossing op het vlak van Retail Media, de echte ‘hype’ vandaag bij al onze klanten in zowel Europa als de VS. De effectiviteit ervan online meten is heel eenvoudig, maar in de winkel is het een pak moeilijker, en dat is waar onze technologie kan helpen. Hetzelfde geldt voor het bepalen van de positionering van schermen in supermarkten. Het is niet onze core business, maar het creëert mogelijkheden voor ons.
 
Hoe zie je, rekening houdend met de opkomst van e-commerce, de sector evolueren?
 
Het einde van de fysieke retailer of de ingrijpende transformatie ervan is vaak voorspeld, maar feit is dat mensen na de coronaperiode naar de winkels terugkeren en dat hun aantal toeneemt, zelfs in een verzadigde markt als België. We zien dat retailers opnieuw investeren in hun fysieke winkels, die nog steeds het gros van hun distributiemodel uitmaken. Hun uitdaging bestaat erin om hun ruimtes opnieuw in te richten en de customer journey gemakkelijker en vlotter te maken. En dat is waar het in onze business om draait.
 
Te innoverende transformaties zijn ook moeilijk te implementeren in deze sector. Initiatieven zoals Amazon Go, hoe magisch ook, zijn nog steeds beperkt tot specifieke gebieden en klantprofielen. Een groot deel van de klanten geeft er bijvoorbeeld nog steeds de voorkeur aan om cash te betalen. Bovendien moeten er in een Amazon GO van 250 m2 zo veel sensoren en technologieën worden geïnstalleerd dat de ROI nihil is. Hetzelfde geldt voor de connected winkelwagentjes, waar momenteel onderzoek naar wordt gedaan. Winkeliers zijn niet echt happig om hun klanten een winkelwagen van 20.000 euro toe te vertrouwen.

De fysieke retail is dus niet afgeschreven, maar moet wel evolueren, en dat is waarbij wij ons steentje kunnen bijdragen.

Wat zijn jullie uitdagingen?
 
Amoobi positioneren als een kwaliteitsmerk en een must have op de markt. Daarnaast willen we binnen twee jaar onze omzet verdubbelen, en dit voornamelijk in de Verenigde Staten.

Archief / TECH