Fr

TECH

Calixte des Lauriers (Yago) houdt het hoofd koel met AI

Donderdag 19 Oktober 2023

Calixte des Lauriers (Yago) houdt het hoofd koel met AI

Aan het hoofd van de marketing van online verzekeringsmakelaar Yago beheert Calixte des Lauriers de technologische opmars met enthousiasme en pragmatisme. Een gesprek.

Vertel eerst eens hoe Séraphin evolueerde naar Yago.

Séraphin werd in 2015 opgericht als digitale verzekeringsmakelaar en in 2018 hebben we onze naam gewijzigd in Yago. Naast een knipoog naar Séraphin Lampion uit de avonturen van Kuifje, is Séraphin ook de engel met de meest beschermende vleugels. Maar de naam werkte niet in het Nederlands. Dus kozen we voor Yago: da’s gemakkelijk te onthouden en kan in elke taal worden gebruikt. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om ons merkimago te vernieuwen, met meer aandacht voor het menselijke aspect dat centraal staan in onze aanpak.

We koesteren de ambitie om efficiënte digitale technologie te combineren met kwalitatieve klantenservice. Die kwaliteit meten we regelmatig via NPS-enquêtes.

Vandaag bestaat Yago uit een team van ongeveer vijftig mensen, met drie businesslijnen voor particulieren, zelfstandigen en kmo's (10 tot 100 mensen). Met 13.000 klanten zijn we een van de snelst groeiende makelaars bij de verzekeringsmaatschappijen.

Hoe sta je als professional tegenover de recente technologische evoluties, AI & co binnen de sector?

Heel dubbel. Ze maken de sector dynamischer en dwingen ons om ons vak opnieuw uit te vinden en onszelf voortdurend bij te scholen. Dat werkt heel stimulerend voor onze teams en is heel positief, want dankzij deze tools kunnen we meer tijd besteden aan essentiëlere en interessantere dingen.

Maar deze technologieën, die op het eerste gezicht eenvoudig te gebruiken lijken, vereisen in feite veel expertise om kwaliteitsproducten te maken. Je moet ze dus onder de knie krijgen om ze verstandig te kunnen gebruiken.

Bovendien moet je ook het hoofd koel houden, een aantal beveiligingen inbouwen en gefocust blijven op relevantie om te voorkomen dat je technologische mastodonten schept waarover je de controle verliest.

Grosso modo ben ik dus enthousiast en positief, maar ik let op een verstandig gebruik.

Op welke manier zijn deze technologische evoluties een onderdeel van je dagelijks leven?

Technologie vormt van nature al de kern van onze online activiteiten als makelaar. We hebben een complete 'stack' die onze databases, het CDP (Customer Data Platform), consent beheer, het CMS (Content Management System), enzovoort combineert.
AI heeft momenteel de grootste impact op het vlak van de communicatiecampagnes. We gebruiken vooral Facebook en Google en hun interfaces bevatten elke dag nieuwe, op AI gebaseerde functies. Hierdoor besparen we veel tijd bij de programmatie van onze campagnes en besteden we minder tijd aan implementatie en meer aan strategie.

Hetzelfde geldt voor generatieve AI, zoals ChatGPT. We gebruiken ze veel, maar vooral als assistenten, om ideeën te genereren of samenvattingen te maken. We produceren nog steeds het grootste deel van onze content zelf, vooral omdat Google teksten die volledig door deze tools gegenereerd zijn identificeert en de kans bestaat dat de site daardoor gepenaliseerd wordt.

Ook voor visuals gebruiken we af en toe AI, maar ik geef de voorkeur aan de samenhang van onze visuals en het talent van onze grafisch ontwerper. Tools zoals Creatoby zijn daarentegen zeer effectief om onze visuals aan te passen aan alle vereiste formaten, net als de tools voor de ondertiteling van onze video's.

Vandaag ligt de impact dus vooral op de betere productiviteit die al deze tools mogelijk maken, maar ook op de kwaliteit van onze activiteiten. De meeste generatieve AI-tools worden verrijkt door het werk van hun gebruikers, dus iedereen profiteert ervan - het is een echte toegevoegde waarde.

Wat voor technologische evoluties overweeg je?

Onze uitdaging bestaat erin onze kennis van de klant te ontwikkelen om personalisatie en automatisering te versterken. Bedoeling is om de juiste inhoud, de juiste informatie en het juiste product op het juiste moment te kunnen aanbieden. Dat betekent ook dat we alle interacties van onze klanten moeten integreren, zowel met onze makelaars als op ons platform.

Er komt veel concurrentie op het gebied van automatisering en AI kan ons daarbij helpen. Ons doel is om doordachte automatisering met de juiste tools te implementeren.

Al die aspecten vragen veel werk om onze databases te verrijken. Dat gebeurt in alle respect voor de GDPR en het zal bijzonder nuttig blijken met het oog op het verdwijnen van de third-party cookies. Dat is een belangrijke uitdaging voor ons.

Werken jullie samen met externe partijen?

We hebben Human37 als partner ingeschakeld om ons te helpen met de data, wat een grote uitdaging is. Verder organiseren we elk jaar in samenwerking met een consultant een audit van onze kennis inzake digitale marketing, voornamelijk Facebook, om er zeker van te zijn dat we mee zijn.

Voor de rest doen we alles intern en zelf houd ik een oog op al wat technologie aangaat om te zien wat er waarde kan creëren voor Yago.

Werken jullie aan nieuwe ontwikkelingen?

We testen een chatbot die verbonden is met onze hele databank en die buiten de kantooruren de informatieve basisfunctie van onze makelaars zou kunnen overnemen, maar we moeten bijzonder voorzichtig zijn omdat we absoluut aan de wetgeving moeten voldoen. Ook hier letten we heel goed op de kwaliteit van de gegeven informatie, zowel inzake inhoud als wat de vorm betreft.

Archief / TECH