Fr

TECH

Het KIKK Festival, een deep dive in de wereld van creatieve technologieën

Donderdag 12 Oktober 2023

Het KIKK Festival, een deep dive in de wereld van creatieve technologieën

Het KIKK festival opent op 26 oktober met als thema ‘Bodies of Water’. We legden ons oor te luisteren bij Marie du Chastel, artistiek directeur van de vzw KIKK en curator van het festival.

Kan je KIKK even voorstellen?
 
Marie du Chastel:
Het KIKK Festival is in feite het meest zichtbare van de vijf projecten die de vzw KIKK momenteel beheert. Onze vzw beheert ook TRAKK, een creatieve hub; KingKong, ons digitale magazine; het Pavillon, een permanente tentoonstellings- en activiteitenruimte; en een platform voor artistieke productie. Elk van deze projecten is gewijd aan creatieve technologieën en hun industriële ecosysteem. De ambitie voor alle vijf projecten is om bruggen te slaan tussen kunst, wetenschap, technologie en de maatschappij. Ons doel is om een lokale, regionale, nationale en internationale impact te hebben.
 
Het KIKK festival sluit aan bij deze ambitie en biedt vier dagen lang activiteiten rond deze creatieve technologieën.
Voor wie is het festival bedoeld?
 
Het is gericht op zowel professionals in de sector als op het grote publiek, met een aanbod dat is afgestemd op elk publiek. Voor professionals zijn er bijna 40 lezingen en workshops, maar ook netwerkruimtes en speed dating mogelijkheden. Op ons festival focussen we erg op het faciliteren van netwerken.
 
Onze professionele bezoekers zijn vooral actief in de creatieve sector. Ze werken in marketing- en communicatiebedrijven, de media, branding- en designbureaus, enzovoort. Verder zijn er de artiesten die technologie gebruiken in hun werk en de developers en coders.

Parallel aan dit professionele aanbod organiseren we tentoonstellingen, installaties en events in de hele stad. Ze zijn zowel toegankelijk voor het grote publiek als voor professionals.
 
In totaal verwelkomt het festival 25.000 deelnemers, waaronder 2.500 professionals. Het grote publiek komt voornamelijk uit België, uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië, terwijl de meerderheid (60%) van onze professionele bezoekers van overal ter wereld komt, uiteraard een groot deel uit de buurlanden, maar ook daarbuiten. We mogen meer dan 40 nationaliteiten verwelkomen.

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten in jullie programma?

Er zijn twee significante trends, AI en ‘immersion’.

De komst van generatieve AI en de toegankelijkheid ervan brengt fundamentele veranderingen teweeg in de processen van creatieve bureaus. De vraag hoe AI de creatieve industrie transformeert zal centraal staan tijdens verschillende lezingen en workshops.
 
‘Immersion’ is ook een belangrijke trend. Ze heeft weinig te maken met het concept metaverse wat overigens een beetje een hol begrip is geworden. We hebben het hier over het gebruik van een technologische mix van augmented of mixed reality, 3D design, realtime videogame engines, geolokalisatie, mobiele apps, enz. om nieuwe gebruikerservaringen te creëren op het vlak van marketing en communicatie.
 
‘Immersion’ zie je ook opduiken op websites, vooral dankzij WebGL, waarmee 3D designs en interfaces kunnen worden gebruikt.
 
Deze twee thema's, AI en ‘immersion’, staan daarom centraal in ons programma, naast klassiekere onderwerpen zoals design, branding en communicatie, en niet te vergeten de artistieke ervaringen.

Kan je ons een voorproefje geven?
 
Etienne Mineur zal aanwezig zijn. Hij is directeur van Editions Volumiques, een uitgeverij die augmented reality in haar publicaties integreert. Als docent leert hij zijn studenten hoe ze AI kunnen gebruiken om creatieve processen te stimuleren en om designprocessen te versterken. Simone Rebaudengo, medeoprichter en creatief directeur van de in Londen gevestigde designstudio oio, zal ook op de bühne staan met zijn lezing ‘Intelligence as a material’, waarin hij uitlegt hoe AI kan worden gebruikt om ‘verbluffende’ producten te ontwerpen.
 
Carl Addy zal wat betreft het ‘immersion’ luik ‘Journey to Mayda’ presenteren, vernoemd naar het creatieve collectief uit de wereld van reclame, technologie, film en games. Hij is de executive creative director van dit collectief.
 
De Canadese designer Tony Aube, die regelmatig samenwerkt met bedrijven als Google en Osmo, ging de uitdaging aan om zijn ervaring te delen over AI-tools en hoe je die ten volle kunt benutten.

Dat zijn maar enkele voorbeelden uit onze line-up van veertig lezingen, workshops en andere master classes. Wie meer wil ontdekken, komt uiteraard het best naar Namen.

Zie je elders ter wereld gelijkaardige festivals als KIKK?
 
Voor de programmering van de KIKK reis ik veel en neem ik, soms als spreker, deel aan talloze festivals en beurzen over de hele wereld. Er zijn natuurlijk veel evenementen van hoge kwaliteit, zoals OFFF in Barcelona over design, bijvoorbeeld, of Ars Electronica in Linz (Oostenrijk), dat zowat de Oscars is voor de digitale kunst. Er is echter geen enkel festival dat zo veelzijdig is als het KIKK-festival.

Dit eclecticisme en multidisciplinariteit zit in ons ons DNA en dat is waarom het festival zo succesvol is.

Foto (c) Simon Fusillier

Archief / TECH