Fr

CREATIONS

Karel De Mulder: "De klanten van Bonka Circus leggen de verantwoordelijkheid niet enkel bij de consument, maar nemen ze zelf ook"

Woensdag 4 Oktober 2023

Karel De Mulder:

Waarom heb je deze job aangenomen, terwijl je in feite van plan was de reclame te verlaten? Wat sprak je zo aan bij Bonka Circus?
 
Ik wilde inderdaad de reclame verlaten. Daarmee bedoel ik niet dat ik wou stoppen met creëren, het is mijn grootste passie. Ik denk ook niet dat ik de enige reclame creatief ben die al eens aan een exitplan heeft gedacht. (Misschien moet daar eens een enquête over komen) Voor mezelf had ik een semi-realistisch meerjarenplan gemaakt, in een overzichtelijk Excel-document. Want de reclame verlaat je na 15 jaar niet in één keer — levenskwaliteit moet niet per se duur zijn, maar je hebt er wel inkomsten voor nodig.

Nu, het was niet zo dat ik mijn reclame-drive volledig kwijt was, maar ik heb hem wel volledig teruggevonden bij Bonka Circus. Toen ik er begon te freelancen enkele maanden terug voelde ik me er meteen thuis. Mijn eerste drie dagen bestonden voornamelijk uit kennismakingsgesprekken. Drie dagen koffiedrinken en praten met nieuwe collega’s over werk, leven, kinderen, reizen, sport en golf. Drie dagen die ik kon time-sheeten… en dus ook kon factureren. En ik vond dat fantastisch, niet omdat ik niet creatief moest presteren, maar omdat er stevig geïnvesteerd werd in persoonlijke banden op de werkvloer. Dat werpt ook z’n vruchten af, reclame is uiteindelijk een job waar menselijke interacties en vertrouwensbanden centraal staan. Dus dat was een goede eerste indruk, fijne aanpak, en vooral fijne mensen met talent.

Maar naast fijne collega’s is er ook nog reclame maken. En dat is toch complexer geworden dan voorheen. Waar briefings vroeger creatieve springplanken waren, zijn ze vandaag vaak raadsels geworden, waar eerder concentratie dan creativiteit voor nodig is. Er zijn zoveel meer checkboxen dan vroeger en we moeten ze niet deels afvinken, maar allemaal. Dat maakt het niet enkel moeilijk voor creatieven, ook voor strategen, accounts, designers en ik durf ook te zeggen voor klanten.
 
Bij Bonka Circus zijn de briefings klare taal die met het juiste antwoord een verschil kunnen maken. Het zijn creatieve opportuniteiten om klanten die grote duurzaamheidsinspanningen leveren, een grotere plaats in de maatschappij te helpen verwerven. Het gaat om klanten die de verantwoordelijkheid niet enkel bij de consument leggen, maar ze zelf ook nemen. In het creatieproces voor zo’n klanten is het dus geen moeizame zoektocht naar het meest verantwoorde aspect van hun dienst of product, de diensten of producten zijn verantwoord.  
 
Alles samen - de mensen, de klanten en de ambities - is Bonka Circus een project waar ik mijn tijd, kennis, ervaring en passie aan wil geven. Mijn keuze was onverwacht snel en eigenlijk heel natuurlijk gemaakt.

Was het feit dat Bonka Circus zich positioneert als ‘purpose driven agency’ belangrijk in je keuze?
 
Uiteraard, dat gaf voor mij de doorslag. Net zoals Catherine, Peter en Julie werknemers erg zorgvuldig casten, doet Bonka Circus dat ook met klanten. Want het gaat niet om campagnes maken die positieve verandering brengen, maar om campagnes maken voor klanten die positieve verandering versnellen. En dat is een enorm verschil.
 
Wat betekent dat concreet voor jou en hoe ga je dat in je campagnes vertalen?
 
Dit betekent dat dit zichzelf vertaalt in de campagnes. De creatieve sprong is niet de positieve verandering, maar de sprong die we erop maken.
 
Daarnaast ben ik ook niet op zoek naar een Bonka Circus stijl, iedere creatief, designer, strateeg of account heeft al zijn eigen stempel die ik wil respecteren en vooral vind ik dat iedere klant of project een unieke aanpak verdient — ik heb het nu niet over guidelines.  
 
Welke missie werd je toevertrouwd?
 
Mijn missie? Creatief directeur zijn. En dat zo goed mogelijk doen in lijn met de waarden die Bonka Circus en klanten uitdragen, die sowieso ook dicht bij die van mij liggen.
 
Toen ik mij kandidaat stelde voor de CD positie had ik een Keynote van 142 pagina’s, op de eerste slide stond “Ik ben geen guru”. Want mooie uitspraken zoals “When everyone zigs, zag!” ga je mij niet horen zeggen, laat staan uitvinden.
 
Mijn creatieve visie bestaat dus niet uit grootspraak maar uit gewone taal. Ik ga proberen mensen te begrijpen en hun sterktes te helpen doen uitblinken. Ik wil geen CD zijn om voor te werken, maar om mee te werken, want ik ben niet alwetend en al zeker niet almachtig. Ik wil er kritisch op toezien dat de ideeën die we bedenken om de boodschap van de klant creatief te vertalen, ideeën zijn en geen vondsten. Dat we creëren en niet herkauwen. Dat campagne gedachtes lang kunnen meegaan en dat we er fier op kunnen zijn. En wat ik nog het belangrijkste vind is dat iedereen rond de tafel zich gelukkig en comfortabel voelt in zijn job, in zijn leven.
 
Wat zijn je doelstellingen op middellange en lange termijn?
 
Een tijdje terug zag ik een Instagram-reel met een oude, hilarische reclamespot van Doritos, maar nog beter dan de spot, vond ik de caption het meest inspirerend, ze luidde als volgt : “When advertising was worth our time”. Er komen nog heel veel mooie campagnes uit maar vandaag zijn er te veel reclames die stalken en te weinig reclames die entertainen en oprecht overtuigen. Mijn creatieve doelstelling in de reclame is dus meewerken aan campagnes die mensen eerder op de ‘more info’ button doen drukken dan op ‘skip ad’. En op termijn wil ik dat Bonka Circus groeit, niet om groter te worden, maar om een bredere scope aan profielen aan te trekken die elkaar kunnen versterken, zodat we meer klanten een nog betere dienst kunnen bewijzen.  
 
Zijn creatieve prijzen belangrijk? Waarom?
 
Voor mijn ego zijn ze volstrekt onbelangrijk. Toen ik vorig jaar in samenwerking met Erik Kessels een boek publiceerde (The Pictorial History of the Empty Chair) had ik plots meer voldoening en fierheid dan van alle prijzen die ik won samengeteld. (Goed nieuws want we werken al aan een tweede). Dat wil niet zeggen dat ik prijzen compleet onbelangrijk vind voor een bureau of voor de sector. Het hangt ervanaf hoe ermee wordt omgegaan. Awards moeten een uitkomst zijn en geen doel. Ze moeten een bureau verbinden en niet in verdeeldheid brengen. Winnend werk moet inspiratie zijn en geen creatieve directie zijn voor volgend jaar. Trouwens, belangrijker vind ik eigenlijk wat er met de entry fees wordt gedaan. Zo herinvesteert bijvoorbeeld Creative Belgium het terug in de sector en dat kan ik alleen maar toejuichen.
 
En tot slot, niet enkel winnend werk is daarom sterk werk. Eén van de campagnes waar ik tot nu toe zelf het meest trots op ben heeft geen award gewonnen, maar wel veel mensen blij gemaakt.
 
Nog een laatste woord?
 
Catherine, Julie en Peter waren zo discreet om mij niet te zeggen wie zich nog kandidaat had gesteld voor deze functie (ik heb er ook niet naar gevist), maar ik ga ervan uit dat het mensen zijn die zich konden vinden in de missie en klaar waren voor iets nieuws. Moesten ze meelezen, dan mogen ze mij altijd contacteren en wie weet werken we samen. Ik wil ook nog de uittredende CD Jesse Vanophalvens heel veel succes wensen bij zijn nieuwe CD-rol bij BBDO, we hebben kort samengewerkt en ik weet zeker dat hij dat erg goed zal doen. Voorlopig berg ik mijn exitplan dus even op en kijk ik enorm uit naar de komende tijd.

Archief / CREATIONS