Fr

BLUE

Alt+ innoveert met CARE

Vrijdag 29 September 2023

Alt+ innoveert met CARE

Alt+, de regiedivisie van Root, zet een belangrijke stap. Ze verbindt zich ertoe de uitstoot van zijn digitale campagnes te verminderen en te compenseren via wat ongetwijfeld een grote primeur is in België: CARE (wat staat voor Carbon Absorption & Reduction Endeavor), een intern ontwikkeld programma dat aan het begin van de zomer werd geactiveerd.
 
“Het idee is in de eerste plaats om de milieu-impact van campagnes zoveel mogelijk te beperken en de rest vervolgens te compenseren”, aldus Laurent Mallet, sales manager bij Alt+. “Een klassieke videocampagne van 1.000 impressies genereert iets meer dan 2kg CO2 in België. Door dit CARE-programma te activeren, kunnen we deze uitstoot met 75% verminderen.”
 
Hoe komen jullie concreet tot dat resultaat?
Laurent Mallet: Concreet werken we op vier niveaus. Ten eerste is er het gewicht van de bestanden, dat we dankzij een eigen oplossing met 80% kunnen verminderen.

Dan zijn er de data: we consolideren het DMP door het aantal providers te beperken en afhankelijk van de briefing voor elke campagne deactiveren we segmenten die we niet gebruiken.
Aldus zijn we erin geslaagd om de CO2-uitstoot van de data met 21% terug te brengen, terwijl we toch zeker weten dat we met up-to-date gegevens van hoge kwaliteit werken.
 
Wat de aankoop zelf betreft, werken we samen met partners die ook stappen hebben ondernomen om hun uitstoot te verminderen, zoals Adform, om er maar een te noemen. We hebben ook besloten om af te zien van header bidding, aangezien deze inkoopmethode alleen al verantwoordelijk is voor 79% van de uitstoot van programmatic buying.
 
Tot slot is er de DSP: ook daarvoor kiezen we partners die zich inzetten om onze impact te verminderen, wat resulteert in een beperking van 52%.
 
Al deze inspanningen werden vooraf gevalideerd door CO2logic. Over validatie gesproken: op basis van verschillende studies hebben we in elke fase van het proces gewerkt met het allerstrengste scenario: door bijvoorbeeld ook de energie te compenseren die nodig is om de computer te laten werken tijdens de uitzending van een video...
 
Hebben deze maatregelen een impact op de kwaliteit van de campagnes?
 
Geen enkele. Niet op de beelden, de mediakeuze of de return on investment. Disney, Pernod-Ricard en Suzuki behoren tot de eerste adverteerders die vrijwillig ingegaan zijn op het programma. Zij kunnen het bevestigen: deze maatregelen hebben geen enkele impact op de kwaliteit van de uitgevoerde campagnes.
 
Wat met de 25% die overblijft?
 
Voor de resterende 25% werken we ook samen met CO2logic, dat groene certificaten uitgeeft. We concentreren ons op koolstofputten, de bescherming van het oerwoud, biodiversiteit en de volgende generatie boerderijen. Deze CO2logic certificaten staan niet op onze naam, maar op die van de adverteerder die voor de campagne betaalt.
 
Wat is de meerkost voor adverteerders die zich willen aanmelden voor dit CARE-programma?
 
Die is zeer minimaal. Gemiddeld bedragen de extra kosten 1% van de media-investering.
 
Momenteel laten we adverteerders zelf kiezen of ze wel of niet willen meedoen, maar vanaf volgend jaar zal het direct inbegrepen zijn in onze prijzen: al onze campagnes zullen automatisch deze CO2-beperkende compensatieoplossingen integreren. Ook die via ons MyAds zelfbedieningsplatform voor het beheer van reclamecampagnes.
 
Graag wil ik erop wijzen dat deze reductie- en compensatieniveaus worden vermeld in al onze campagnerapporten.
 
Daarnaast hebben we besloten alle campagnes die we in 2023 zullen hebben gevoerd 100% te compenseren.
 
Wat vertegenwoordigt dat nu?
 
Ongeveer tien campagnes. Het voordeel van zo’n programma, zoals de experts van CO2logic hebben aangegeven, is ook dat het de kwestie van de CO2-uitstoot van digitale campagnes zichtbaar maakt. 
 
Kunnen we nog verder gaan op dit gebied?
 
We werken aan een realistisch doel van nog eens 2% tot 3% minder uitstoot, maar meer dan dat lijkt me op dit moment volkomen utopisch, tenzij we de manier waarop de hele industrie functioneert herzien.

Archief / BLUE