Fr

TECH

Captain IA of AI volgens Stéphane Peeters

Donderdag 28 September 2023

Captain IA of AI volgens Stéphane Peeters

Stéphane Peeters is een digital marketing consultant die samenwerkt met Ariane Consulting, een adviesbureau dat bedrijven langdurige ondersteuning biedt bij hun marketingactiviteiten.

Ondanks zijn hyperactieve enthousiasme blijft hij meestal stoïcijns kalm, een kwaliteit die hij ongetwijfeld overgehouden heeft aan zijn verleden als lijnpiloot. Naast zijn werk voor zijn bedrijf Impact en zijn opdrachten voor Ariane Consulting deelt hij zijn expertise en passie voor kunstmatige intelligentie op LinkedIn. Hij publiceert tutorials over ChatGPT, Midourney en Runway.

Vanuit zijn passie voor AI bedacht hij een personage dat uitgroeide tot referentie en lanceerde hij zowaar een trailerfestival en een talkshow. Een gesprek.

AI: revelatie of revolutie?
Geen revelatie: AI bestaat al heel lang. Maar het is zeker een revolutie. AI, en in het bijzonder generatieve AI, gaat alles veranderen, maar ze zijn nog niet sterk ingeburgerd en worden nog maar amper beheerst. Slechts 15% van de bevolking heeft er al gebruik van gemaakt.

Dat percentage zal echter snel toenemen naarmate deze AI worden geïntegreerd in de softwarepakketten van Microsoft, Google & Co.
Je bent heel actief op LinkedIn als het om AI gaat. Waarom?

Oorspronkelijk had ik geen zakelijke bedoelingen, het was gewoon een passie en het stelde me in staat om een beetje zichtbaarheid te bieden aan mijn partner Ariane Consulting.

Zodra ChatGPT zijn opwachting maakte, ben ik begonnen het onderwerp uit te diepen en tutorials te publiceren, omdat er geen handleiding bij ChatGPT zit. Deze tutorials op ChatGPT en vervolgens Midjourney en Runway werden al snel zo populair dat ze ook in de States terechtkwamen en de Amerikanen me vroegen om Engelse versies.

Daarna volgden al snel aanvragen voor trainingen. Vanuit dit businesspotentieel heb ik een personage gecreëerd: Captain IA. Die naam is makkelijk te onthouden en je kunt er een aantal missies aan koppelen, zoals training.

Dat is een belangrijk aspect: elke dag zie ik de kracht van generatieve AI en de kloof die ze dreigt te creëren tussen wie weet hoe ze te gebruiken en de rest.

Wat voor bereik haal je met je publicaties?

Gemiddeld bereiken ze 15.000 tot 20.000 mensen op LinkedIn en ik heb zelfs een piek van 500.000 views gehad.
Maar je moet deze cijfers in perspectief plaatsen. De meeste reacties die ik via LinkedIn krijg, zijn van mensen die mijn posts niet "leuk vinden".

Welke opleidingen bied je aan?

Op dit moment gaat het om persoonlijke coaching, op aanvraag, voor individuen of bedrijven. Ik ga ook betrokken worden bij een business club. Helaas heb ik niet genoeg tijd beschikbaar om op alle verzoeken in te gaan. Dus ga ik deze trainingen op video aanbieden: die zullen via een klein abonnement op een platform beschikbaar zijn.

Je hebt het heel druk maar toch barst je van de projecten!

Het is sterker dan mezelf. Ik heb een trailerfestival en Talkshow op YouTube gelanceerd.

De oorsprong van het festival is een trailer, Genesis, volledig gemaakt met Midjourney en Runway, die zo'n ongelooflijke buzz creëerde dat hij werd uitgezonden op CNN. Omdat ik gefascineerd werd door de creativiteit van de auteur, Nicolas Neubert, en de kwaliteit van de video, heb ik Captain AI geactiveerd om het idee van een festival voor AI-gegenereerde trailers te lanceren. Het verbazingwekkende is dat het werkt. Mensen op LinkedIn gaan er helemaal in op, mezelf inbegrepen, en de eerste video's die we hebben ontvangen zijn fantastisch. We hebben zelfs een jury!
De Talkshow is meer in lijn met het didactische doel van mijn tutorials; ik maak een tweewekelijks programma over AI, in een setting geïnspireerd op de Matrix en integreer AI in de productie. Op het programma staan gesprekken met mijn partner Emmanuel Donati of andere gasten.
Vanwaar dit enthousiasme?

Ten eerste uit passie en ten tweede om mijn klanten meerwaarde te bieden, maar ook omdat AI een grote impact op de maatschappij zal hebben. Een dubbele impact in feite, economisch en sociaal: AI zal enorme productiviteitswinsten genereren, wat een sociale impact zal hebben.

Informatie en training zijn daarom essentieel als we nog mee willen zijn en ik doe er alles aan om dit te bereiken.

Archief / TECH