Fr

TECH

Roularta en de verdwijning van third party cookies: "We zijn er klaar voor"

Donderdag 28 September 2023

Roularta en de verdwijning van third party cookies:

Voor deze nieuwe episode van onze ronde bij de digitale reclamespelers om het te hebben over de aangekondigde dood van de third party cookies hadden we een gesprek met Lara Chammah, head of digital bij Roularta.

En, is die verdwijning een bedreiging of een kans?

Om te beginnen wil ik erop wijzen dat deze verwijdering al geregeld aangekondigd werd, maar ook telkens uitgesteld. Daar is een eenvoudige reden voor: deze cookies vormen de basis van de inkomsten van Google. Logisch dat ze daar geen haast hebben om ze te verwijderen. Vooral omdat ze nog geen vervangende oplossing hebben gevonden - ze zijn nog aan het zoeken.

Maar los daarvan zien we deze verdwijning niet als een bedreiging, omdat we ons er al lange tijd op voorbereiden. We zijn al sinds 2019 bezig met het verkennen, testen en integreren van oplossingen.

Welke oplossingen hebben jullie uitgetest?

Allereerst moet je weten dat we een groot aantal abonnees hebben, zowel in print als digitaal. Al deze data, first party data, zijn samengebracht in een enkele database. Dat is duidelijk een sterk punt voor ons.

Van daaruit zijn we begonnen met het testen van de InfoSum data clean room, in een gegarandeerde programmatic modus, in samenwerking met Carrefour. Dit eerste experiment stelde ons in staat om de voor- en nadelen van dit type tool te identificeren. Sindsdien hebben we, ook met Carrefour, LiveRamp getest, net als vele andere oplossingen van dit type. De meeste van hen hebben vertegenwoordigers in België, wat de contacten veel gemakkelijker maakt.

Hoe ziet de toekomst van de data clean rooms eruit?

Zoals ik al zei, zijn wij van onze kant voorbereid met vrijwel alle beschikbare technologieën, omdat we ons moeten aanpassen aan de keuze van de klant.

Op dit moment hebben we een paar klanten die bereid zijn om deze DCR's te gebruiken, maar de markt bevindt zich nog in de ontdekkingsfase. De implementatie van deze oplossingen is erg tijdrovend en vraagt dat er verschillende mensen betrokken zijn. Dat geldt des te meer in het geval van internationale groepen.

Gezien de huidige economische situatie en inflatie kan ik begrijpen dat het voor sommige adverteerders en uitgevers geen prioriteit is. En dat, hoewel sommige spelers een voorsprong hebben, de markt zich als geheel nog in een ontdekkingsfase bevindt. Kwesties als deze kosten enorm veel tijd, met de GDPR-regels die steeds strenger worden. Dus ik denk dat het nog wel een paar jaar zal duren voordat dit een traditionele aankoopregel wordt.

Wat zijn de andere opties?

We hebben onze segmenten ontwikkeld op basis van de journeys van onze bezoekers en hebben hoofdthematieken vastgesteld: vrouwen, business news, gezondheid enzovoort. We bieden ook interdisciplinaire segmenten aan op onze ongeveer 40 sites. We beschikken over zeer gevarieerde contextuele mogelijkheden dankzij het grote aantal merken dat we in ons netwerk hebben. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld beauty advertenties aanbieden in een beautycontext.

We werken ook op basis van trefwoorden met de Grapeshot-oplossing, waarmee we segmenten op aanvraag kunnen maken. Ze maakt ook een betere merkbeveiliging mogelijk op basis van actuele gebeurtenissen en segmenten op basis van gevoelens.

We hebben duidelijk het voordeel dat we zeer sterke merken op de markt hebben en een zeer hoog volume aan impressies. We ontwikkelen ook onze "MijnMagazine"-interface, waar gebruikers toegang hebben tot content die hen interesseert, ongeacht de titel waar die vandaan komt. Ze kunnen dus lezen op thema in plaats van op titel. Ons doel hier is om lezers comfort te bieden op basis van hun interesses, in plaats van volgens het merk.

Voor de rest bieden we nog steeds de klassieke benaderingen van Run On Network (RON), Run Of Site (ROS) en talrijke pakketten, zowel direct als programmatic.

Zal de verdwijning van third party cookies een impact hebben op jullie omzet?

Nee, dat denk ik niet, want alle spelers zitten in hetzelfde schuitje. Iedereen past zich aan, wij ook, en we zullen met kennis van zaken de meest geschikte oplossingen gebruiken. Communicatiebehoeften zullen niet verdwijnen, zeker niet in de digitale wereld.

Het is meer op het gebied van reporting dat er een probleem kan ontstaan, omdat het meer werk betekent voor onze teams.

Vandaag is het de vaagheid van Google die het lastig maakt. Hoewel we een idee hebben van de bedoeling, weten we niet wanneer er iets zal veranderen en wat het zal worden. Daarom moeten we anticiperen op veronderstellingen, om ons op alles voor te bereiden, wat we hebben gedaan, en om op de hoogte te blijven. Vandaar bijvoorbeeld onze deelname aan DMEXCO.

Hoe zie je digitale reclame evolueren?

Tijdens de coronaperiode hebben we een zeer sterke groei doorgemaakt. Vandaag stabiliseren de zaken en zitten we nog steeds op een hoger niveau dan in de periode voor corona.

Ik ben behoorlijk optimistisch. We hebben veel technische vooruitgang geboekt en we ontwikkelen onze inventaris dankzij de groei van ons bereik en de beschikbare formaten. Video, bijvoorbeeld, met Trends/CanalZ en Libelle Lekker, podcasts over verschillende titels, enzovoort.

Archief / TECH