Fr

CREATIONS

Arnaud Pitz (egghunter): "Creative Belgium loopt als een rode draad doorheen mijn hele professionele leven"

Vrijdag 22 September 2023

Arnaud Pitz (egghunter):

Eind juni volgde Arnaud Pitz, medeoprichter van egghunter, op uitnodiging van de Raad van bestuur en voor een niet hernieuwbare periode van drie jaar Jens Mortier op als voorzitter van Creative Belgium. Die geeft na zeventien jaar de fakkel door en is voortaan erevoorzitter. Zijn opvolger gaf ons zijn eerste interview in zijn nieuwe functie.
 
Waarom heb je deze functie aanvaard?
 
Ik geloof oprecht dat ik moeilijk kon weigeren. Ik beschouw het als een eer om door de uittredende voorzitter te zijn uitverkoren als opvolger en dat ik de kans krijg om ons vak te vertegenwoordigen.
 
Toen Creative Belgium bij me kwam aankloppen, moest ik niet lang nadenken. Daarna wel: over wat ik zal kunnen bewerkstelligen voor deze vereniging die altijd een belangrijke rol heeft gespeeld in mijn carrière, van junior creative bij Ogilvy tot vandaag als CD en creatief ondernemer...
 
Zonder enige demagogische intentie kan ik zeggen dat de club als een rode draad doorheen mijn hele professionele leven loopt en dat ik ze nu van binnenuit alles wil teruggeven wat zij mij van buitenaf gegeven heeft: mijn ervaring en mijn visie op het reclamevak.
 
Wat voor stand van zaken maak dan je op voor de vereniging?
 
Er zijn heel veel goede dingen verwezenlijkt tijdens de ambtstermijn van Jens. Te beginnen met het feit dat de club zich heeft opengesteld voor andere creatieve beroepen, zoals design, audiovisuele productie enzovoort. Dat vind ik echt geweldig.
 
We mogen ook niet vergeten dat deze ambtstermijn geen gemakkelijke periode was, vooral financieel in 2014 of 2015. In die tijd kampte de CCB met een ongekende geloofwaardigheidscrisis, en dat was voelbaar aan het ledenaantal en aan deinkomsten. Jens en het team onder leiding van Isabel Van den Broek (directeur van Creative Belgium, nvdr) slaagden erin om het tij te keren door een aantal moeilijke beslissingen te nemen. Vandaag heeft de club meer leden dan ooit en de financiële situatie is nog nooit zo gezond geweest.
 
Hoe ziet jouw ideale job description als voorzitter eruit?
 
De belangrijkste kwaliteit van de voorzitter van een club als Creative Belgium is zijn vermogen om de huidige en toekomstige leden te verenigen. Ik wil dus in de eerste plaats mensen samenbrengen en ervoor zorgen dat elk lid zich thuis voelt, maar ook betrokken is bij zijn club.
 
Ten tweede vind ik ook dat niet alleen de voorzitter, maar ook het bestuur tijd moeten investeren. Ik wil geen bestuur dat heel af en toe bij elkaar komt, gewoon om wat te drinken, te vragen hoe het met iedereen gaat of om hun neus te laten zien en een jury samen te stellen die hen goed uitkomt...
 
Ik ben van plan om een heel duidelijke agenda op te stellen, met specifieke opdrachten, die een echte inzet van elk bestuurslid zullen vragen. Dat heb ik hen ook al laten weten.
 
In je manifest schrijf je – ik citeer – “First, excite the new generation of creative people …”. Hoeveel speelruimte heb je daarvoor en wat kun je doen om dat doel te bereiken?
 
Op dat vlak heb ik twee prioriteiten: de studenten enthousiast maken en de juniors in de bureaus houden. Ik heb me gerealiseerd dat veel creatieven na twee of drie jaar de reclame verlaten, omdat ze zich er niet thuisvoelden, om redenen van diversiteit, duurzaamheid en zelfs respect voor vrouwen. We moeten erkennen dat reclame nog steeds machistische trekjes heeft.
 
Er zijn geen duizend oplossingen zijn, maar twee prioriteiten: jongeren en hoe ze te bereiken. Met andere woorden, we moeten ze zo vroeg mogelijk ontmoeten, op reclamescholen of zelfs al in het laatste jaar van het middelbaar. Om de blijde boodschap te verspreiden, met de hulp van het bestuur en al wie een bijdrage wil leveren, ben ik van plan een document en een presentatie op te stellen die voor iedereen beschikbaar zijn. Daarin wil ik creativiteit en het vak van een creatief uitleggen: waar een goed idee kan toe dienen en hoe een creatief de wereld, gedrag, een emotie, … kan veranderen.
 
Zelfde vraag voor ‘All those big Cs’, zoals jij ze noemt.
 
En hetzelfde antwoord. Mijn uiteindelijke ambitie is om zoveel mogelijk marketeers, CMO's en CEO's te overtuigen en vooral te inspireren - ook die van bureaus die ik soms een beetje 'afstandelijk' vind of die in elk geval te weinig luisteren naar hun creatieven - om deel te nemen aan de CB Awards. Al die mensen zouden tegen zichzelf moeten zeggen: "Wow, ik hoor hier ook bij!”. Dat is vandaag niet echt het geval, ook al is er op dit vlak al heel wat werk verzet.
 
Het is absoluut noodzakelijk dat de financiële verantwoordelijken aan adverteerderszijde begrijpen dat creativiteit een echte business driver is. Dat is trouwens ruimschoots bewezen. Mijn bedoeling is dus hen te inspireren met de core business van Creative Belgium, de awards.
 
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Cannes Lions of de Effies, denk ik niet dat we genoeg gebruik maken van deze kostbare en rijke 'content'. Het is absoluut noodzakelijk dat we de verhalen achter de Grand Prix en Gold Awards die we uitreiken uitleggen: waarom ze een succes waren, hoe ze een tastbare bijdrage leverden aan de resultaten van het bedrijf, enzovoort.
 
Nog even iets meer over het Clubhouse dat Creative Belgium zopas opende in Antwerpen?
 
Het Clubhouse is zowel een plaats waar Isabel en haar team gaan werken als, bovenal, een plaats om elkaar te ontmoeten, te werken, te netwerken, te ontspannen en inspiratie op te doen... toegankelijk voor alle leden die dat willen.
 
Maar meer nog dan een plek moet Creative Belgium een sterk merk zijn dat mensen aantrekt. De plek is in feite bijzaak, het is een hulpmiddel om het eerste doel te bereiken en een veel globaler verhaal te schrijven.
 
Zal het volgende Gala van de CB Awards nog altijd in Knokke plaatsvinden?
 
Als de vraag is of dit nog steeds de juiste formule is, denk ik eerlijk gezegd van niet. Wat mij betreft is het hoog tijd om ze te herzien, ook al is het altijd een succes geweest en zijn er nog nooit zoveel deelnemers geweest als bij de laatste editie...
 
Ik ben ervan overtuigd dat we moeten doen wat we elke dag aan adverteerders verkopen: de routines doorbreken, de tijd nemen om ons te bezinnen en ons serieus afvragen of we niet beter iets anders zouden doen dan Knokke.
 
Globaal zijn de resultaten van onze troepen bij internationale creatieve competities op zijn zachtst gezegd middelmatig. Hoe verklaar je dat?
 
Het was inderdaad een ramp in Cannes Lions dit jaar, maar ik zou dat zeker niet wijten aan een gebrek aan talent of aan het ontbreken van de ambitie om te schitteren in creatieve competities. Mijn analyse is veel nuchterder: België is gewoon niet meer vertegenwoordigd in de fysieke jury's, wat essentieel is als we enige hoop willen hebben om in de prijzen te vallen.
 
Geloof me, ik heb het meermaals aan den lijve ondervonden: als niemand de strijd aangaat om ideeën te verdedigen, uit te leggen of eraan te herinneren dat 800.000 views voor een land met 10 miljoen inwoners een enorm aantal is, zal dat onvermijdelijk weerspiegeld worden in het aantal gewonnen prijzen.
 
Je mandaat is in principe beperkt tot drie jaar. Al je doelstellingen verwezenlijken is dus haast onmogelijk. Stel dat je er eentje moest uitkiezen, welke zou dat dan zijn?
 
Dat is een zeer complexe vraag, want zoals ik probeerde uit te leggen, hangt alles met elkaar samen. Het zal ons niet lukken als we de mensen niet kunnen samenbrengen... Maar als ik echt één ambitie zou moeten kiezen, dan zou ik de beslissers bij de adverteerders willen inspireren en opnieuw op dezelfde golflengte zitten. Hen ervan overtuigen dat Creative Belgium er ook voor hen is en zeker niet tegen hen.

Archief / CREATIONS