Fr

BLUE

RMB buigt zich over geloofwaardigheid van duurzame radiocampagnes met Bubka

Dinsdag 20 Juni 2023

RMB buigt zich over geloofwaardigheid van duurzame radiocampagnes met Bubka

RMB, dat onlangs bekroond werd in de categorie Sustainability op de AMMA, is vastbesloten om zijn rol als drijvende kracht achter veranderingen naar een verantwoorder reclame-ecosysteem waar te maken. In navolging van Var start de regie een onderzoek naar de geloofwaardigheid van zogenaamd 'duurzame' radiocampagnes. Het project wordt in goede banen geleid door Bubka in samenwerking met de RTBF, NGroup en LN Radio.

Ter herinnering: eind 2021 bestudeerden Bubka en professor Gino Verleye (UGent) de impact van de communicatie van duurzame merken via 100 tv- en videospots die in België werden uitgezonden. Op basis daarvan stelden ze een kader op met de criteria die een duurzame spot succesvol maken. Begin dit jaar gaf Var het bureau de opdracht om een vergelijkbare studie uit te voeren bij radiospots in het noorden van het land.
Dit onderzoek, waarvan de resultaten in september worden verwacht, zal dus nationaal van opzet zijn, aangezien het zich zal baseren op dezelfde methodologie en vragenlijst. Bedoeling is om de factoren te identificeren die de geloofwaardigheid van duurzame campagnes bepalen en om adverteerders inzichten te geven waarmee ze een positieve impact kunnen genereren met hun campagnes. Ongeveer honderd radiospots uit verschillende sectoren zullen worden geanalyseerd.

Wim Vermeulen, strategy & sustainability director bij Bubka: “Het is goed dat RMB deze weg inslaat. Het stelt ons in staat om meer adverteerders te laten kennismaken met de codes van geloofwaardige duurzame communicatie en te kijken hoe ze die kunnen toepassen op hun eigen duurzame reclame. Hoe eerder consumenten vertrouwen hebben in de communicatie van bedrijven en hun inspanningen op het gebied van duurzame ontwikkeling waarderen, hoe groter de gedragsverandering die zal volgen en hoe sneller we onze overgang naar een duurzame samenleving kunnen versnellen. En we weten allemaal dat het veel te langzaam gaat.”

Archief / BLUE