Fr

INTELLIGENCE

Cross Mediaal Consortium in zee met Ipsos voor uitbouw panel

Woensdag 17 April 2024

Cross Mediaal Consortium in zee met Ipsos voor uitbouw panel

Na de aankondiging van het XMP-project door de Vlaamse minister van Media Benjamin Dalle in 2022 dat moet uitmonden in de creatie van een nieuw crossmediaal meetsysteem, de samenstelling van het Cross Media Panel (XMP) toe aan Ipsos België. Dat zal de huidige CIM-currencies niet vervangen, maar komt ernaast te staan, en is voorlopig beperkt tot Vlaamse media.
 
Tim Van Doorslaer (DPGMedia), voorzitter van XMC: “Het XMP project werd aangekondigd in 2022. Na de toelating van de Europese Commissie, de oprichting van het Consortium en de uitgebreide aanbestedingsprocedure, is het hoog tijd om in actie te schieten. Ik ben zeer blij dat we in Ipsos een betrouwbare en ervaren partner hebben gevonden om dit hoogtechnologische project te realiseren.”
 
In 2024 zal Ipsos dat al cross media panels verzorgt voor BBC in het Verenigd Koninkrijk en NMO in Nederland (het Nederlandse CIM), met de steun van het Ipsos team in het Verenigd Koninkrijk, een representatief panel samenstellen van 1.500 Vlamingen van wie de consumptie van audio, video, sites en sociale media gemeten wordt op alle toestellen.
 
Gerd Callewaert (Managing Director Ipsos België) is bijzonder opgetogen over het nieuwe project: Het is duidelijk dat de manier waarop mensen media
consumeren een ongelofelijke evolutie gekend heeft in de afgelopen jaren. En deze evolutie had een nieuwe meetmethode nodig. Ipsos was een van de eerste om te investeren in een technologische oplossing voor een cross mediale meting met de smartphone als belangrijk meetinstrument. We zijn bijzonder verheugd dat we met onze totaaloplossing ook XMC hebben kunnen overtuigen.”
 
Concreet wordt op deze manier in kaart gebracht hoe de Vlamingen doorheen de dag verschillende mediaplatformen (crossmediaal) en mediamerken gebruiken. De basisdata die het panel oplevert, zullen tijdens een tweede fase worden gevalideerd, gemodelleerd en gewogen om een representatief beeld te krijgen. In 2025 krijgen alle XMC-partners dan toegang tot de data. Zij zullen beoordelen of de data klaar zijn voor gebruik in de markt. Vanaf midden 2025 moeten onderzoekers van universiteiten en beleidsadviseurs van de overheid ermee aan de slag kunnen. Vanaf 2026 zal iedereen de data kunnen gebruiken.
 
Ter herinnering, de Vlaamse Regering investeert 4 miljoen euro vanuit de ‘Vlaamse Veerkracht’ relancemiddelen in het projecten. De deelnemende mediagroepen zelf – in casu Ads & Data, DPG Media, Mediafin, Mediahuis, de niet-openbare regionale televisievereniging Vlaanderen (NORTV), Roularta Media Group, SBS Belgium, Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), Vlaamse Radio-en Televisieomroeporganisatie (VRT) en WE MEDIA - investeren 1,7 miljoen euro.
 
Benjamin Dalle (Vlaamse Minister Media):Dit project is een echte gamechanger voor de Vlaamse mediagroepen. Het biedt een krachtig antwoord op de steeds dominantere positie van grote internationale spelers in onze mediasector. Het is een heel sterk signaal dat de mediaspelers hiervoor de krachten bundelen zodat de Vlaamse consument van actuele, relevante content kan blijven genieten. Alleen door samen te werken kunnen we de mediasector ook bij ons relevant en financieel leefbaar houden.”
 
Het project wordt toegelicht worden op een kick-offevent op13 mei om 15u dat gestreamd zal worden. Inschrijven kan hier.

Archief / INTELLIGENCE