Fr

INTELLIGENCE

Locala publiceert derde Retail Barometer

Zondag 15 Oktober 2023

Locala publiceert derde Retail Barometer

De Locala Retail Barometer, gebaseerd op een onderzoek bij 3.000 Europeanen en uitgevoerd in samenwerking met Marketing Insights, is toe aan zijn derde editie. Een van de belangrijkste bevindingen is dat de economische crisis een grote invloed heeft op het koopgedrag van consumenten en op retailstrategieën.
 
“Volgens ons onderzoek zegt tweederde van de Europeanen dat ze steeds meer hun budget willen beperken en op een “slimme en nuttige” manier willen kopen. Driekwart van de ondervraagden is van mening dat het niet beneden hun waardigheid is om ‘goedkope’ producten te kopen. Deze trend in combinatie met de inflatie zet retailers aan tot een ‘discountstrategie’, met prijsconcurrentie als belangrijkste punt’, aldus Benjamin Sekkai, directeur Noord-Europa bij Locala.
 
“Voor 38% van de retailers zijn lage prijzen de meest effectieve manier om de omzet te verhogen. Om klanten aan te trekken is bijna een kwart van plan een nieuw getrouwheidsprogramma te lanceren en 17% combineert dit met fikse kortingen”, vervolgt Sekkai.
 
Uit het onderzoek blijkt ook dat het huidige economische klimaat bedrijven dwingt om vooral te investeren in logistiek en technologie om de kosten onder controle te houden, waarbij ze aangeven dat ze moeten vertrouwen op nieuwe technologieën om concurrerend te blijven, processen te versnellen en fouten te verminderen.
 
De derde trend is de opkomst van ‘re’: recyclage, renovatie, reparatie, enzovoort. Volgens de auteurs van de studie zegt 44% van de Belgen meer gebruik te maken van tweedehands en refurbished producten; 42% is ook van mening dat we geen producten meer moeten consumeren waarvan de productiecyclus niet transparant is.
 

Archief / INTELLIGENCE