Fr

INTELLIGENCE

Nieuwe studie van DPG Media bevestigt vertrouwen in professionele nieuwsmedia

Vrijdag 4 Augustus 2023

Nieuwe studie van DPG Media bevestigt vertrouwen in professionele nieuwsmedia

Vertrouwen in de nieuwsmedia is een onderwerp dat al veel inkt heeft doen vloeien en ook DPG Media leverde nu zijn bijdrage aan het debat met een nieuwe studie in het kader van zijn 'Beats'-reeks.
 
De resultaten werden gepresenteerd tijdens een webinar, briljant ingeleid door Freek Braeckman, de sterpresentator van VTM Nieuws, die de kwestie in een meer algemene context plaatste. Vervolgens presenteerde Bernd Strauven, Digital Researcher bij DPG Media, de belangrijkste bevindingen van het onderzoek dat 500 Nederlandstalige respondenten tussen 18 en 65 jaar vroeg naar hun nieuwsconsumptie.
 
Om te beginnen bevestigt de studie de meest recente statistieken van de Vlaamse Regering uit het najaar van 2022: die toonden al dat de professionele nieuwsmedia ontegensprekelijk beter presteren dan de SoMe/UGC-platformen wat betreft het vertrouwen dat ze inspireren. Bijna zeven op tien kijkers en luisteraars hebben vertrouwen in tv (69%) en radio (67%), voor kranten (62%) en hun elektronische versies (60%), BVOD (55%) en tijdschriften (34%). Daarentegen heeft slechts 18% van het Vlaamse publiek vertrouwen in YouTube en 15% in SoMe-platforms als het gaat om nieuws.
 
Opmerkelijk is het lage vertrouwen in podcasts (25%), maar zoals Bernd Strauven opmerkte, is dit ongetwijfeld te wijten aan hun relatief beperkte bereik. Het onderzoek stelt ook een correlatie vast tussen bereik en vertrouwen bij de professionele nieuwsmedia: hoe groter het bereik, hoe meer vertrouwen. Dit in tegenstelling tot sociale platformen.
 
Het onderzoek toont ook aan dat het vertrouwen hoger ligt bij de heavy users: acht op de tien van hen vertrouwen het nieuws dat gebracht wordt door tv, radio en kranten.
 
Nog volgens de resultaten presteren de professionele media ook beter als het gaat om de kwalitatieve perceptie van nieuws, terwijl een meerderheid van de respondenten van het DPG Media-onderzoek (58%) van mening is dat de aanwezigheid van fake news het meest kenmerkend is voor sociale platformen. Deze contexten worden volgens het onderzoek ook gezien als ongeschikt voor merkreclame.
 
Tot slot nam deze editie van Beats ook AI-chatbots en het vertrouwen dat ze inspireren onder de loep. Dat lijkt laag te liggen: 22% vs. 32% voor zoekmachines. Maar, zoals DPG Media opmerkt, er is ongetwijfeld ook hier een correlatie tussen hun beperkte bekendheid (47%) en minder frequente gebruik (24%).

Archief / INTELLIGENCE