We slapen niet genoeg en nochtans is een goede nachtrust een van de beste natuurlijke remedies tegen veroudering, hoge bloeddruk, te veel (slechte) cholesterol, depressie en nog heel wat andere kwalen. Om het grote publiek te sensibiliseren voor het belang van slaap bedachten Helan en AKQA Brussels een wiegelied voor volwassenen, ingezongen door niemand minder dan Daan Stuyven.
“Slaap blijft een van de meest onderschatte pijlers voor een goede gezondheid”, steekt Helan van wal. “Een goede nachtrust zorgt er niet alleen voor dat je er langer jonger uitziet, ze vermindert ook het risico op hart- en vaatziekten, depressie en mentale stoornissen. Het is de eenvoudigste en meest kosteneffectieve manier om je welzijn te verbeteren. Logisch dus dat Helan de voordelen van een goede nachtrust onder de aandacht wil brengen.”
Daarom bedacht AKQA Brussels een ‘Slaaplied voor volwassenen’. “Met de hulp van Daan herwerkten het beroemde ‘Slaap, kindje, slaap’ kinderrijmpje tot een sobere en elegante versie voor volwassenen”, aldus Jan Schoofs, creatief directeur van AKQA Brussels. “De diepe stem van de artiest en de nostalgische belletjes zullen luisteraars ongetwijfeld helpen om heel rustig in slaap te vallen...”.
De tekst werd herschreven om de vele voordelen van slaap te benadrukken. Aan het einde zit zelfs een uitnodiging om de ‘Slaapscan’ van Helan te ontdekken: dat is een gratis online test om de slaapkwaliteit te analyseren en te verbeteren.
De Kwekerij regisseerde de poëtische video, waarin we Daan zien als een houten pop in een muziekdoos die de stad zachtjes in slaap wiegt: sterk stukje craftmanship dat de zanger naar verluidt bijzonder geslaagd vond.
De campagne gaat van start met een 45” tv-spot die wordt uitgezonden rond bedtijd, “als een soort van signaal dat mensen uitnodigt om naar bed te gaan en tegelijk nostalgisch herinnert aan de avonden uit onze kindertijd.” Er hoort ook een uitgebreid luik op de sociale netwerken bij, alsook pers en affichage.
Assets :
Credits :
Client: Helan Onafhankelijk ziekenfonds
Client contact: Sarah Masschelein, Lynn Pellens
Agency: AKQA Brussels
ECD: Peter Ampe
Creative team: Jan Schoofs, Jonas Caluwé, Lillith Kempinck, Fran Gillis, Philippe Mertens
Head of design: Jan Sidgwick
Account team: Lies Bernaer, Maxine Heylands, Giulia Calvo
Strategic planner: Aze Van Coillie, Gitte Groven
Social creative: Fran Gillis
Desktop Publisher: Franco Scaramuzza
Head of Production: Olivia Naudts
Producer: Bram Busschots
Film Production Company: De Kwekerij
Audio production: AKQA Productions
Audio producer: Myriam Maes
Sound Engineer: Mathieu Savenay
Music: Daan Stuyven
PR: Ovide Belgium