Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

egghunter transformeert potje pis voor Bargoens

Zondag 16 Maart 2025

egghunter transformeert potje pis voor Bargoens

Om de documentaire ‘2050’ te promoten daagde egghunter BV's uit om op de sociale netwerken video's te delen waarin ze gezuiverd water drinken. Op zich niks bijzonders, ware het niet dat het gaat om water op basis van … urine. De actie die gevoerd werd voor rekening van productiehuis Bargoens, wil het publiek sensibiliseren voor het belang van drinkbaar water en de vernieuwende oplossingen om eraan te geraken.

Momenteel loopt in de bioscopen van Kinepolis en UGC ‘2050’, een documentaire geregisseerd door de Belgische filmmaker Eric Goens. De film belicht het onderzoek op het Prinses Elisabeth-station in Antarctica en blikt tegelijkertijd terug op de eerste poolexpeditie van de Belgische ontdekkingsreiziger Adrien de Gerlache in 1898. Bedoeling: de urgentie van klimaatactie benadrukken en bedrijven aanmoedigen om duurzame technologieën te omarmen ter bescherming van onze planeet.
 
Om de film te promoten en ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk over gepraat wordt, kwam het bureau met een origineel en onverwacht concept: een fles ‘PeeWater’, met daarin, zoals de naam al doet vermoeden, urine die gezuiverd werd tot drinkbaar water…
 
"’2050’ is een prachtige documentaire die vooral hoop geeft: in plaats van te vervallen in het gebruikelijke fatalisme toont hij bestaande en toepasbare oplossingen die een echte impact kunnen hebben”, aldus Arnaud Pitz, creatief directeur en medeoprichter van egghunter. “”PeeWater” is in feite een trailer en een fragment uit de film dat ons rechtstreeks confronteert met gedrag en gewoonten die binnenkort gebruikelijk zullen zijn: het is een voorproefje van 2050.”
 
De door het bedrijf Ekopak getransformeerde urine werd opgestuurd naar een aantal influencers, bekende Vlamingen en andere beroemdheden, zonder enige voorafgaande uitleg – met enkel een QR-code die verwees naar een online platform met een mysterieuze aftelklok. Dit riep uiteraard al snel heel wat reacties op.
 
Arnaud Pitz: “Er doken tientallen video's op de sociale netwerken op, allemaal met dezelfde vraag: ‘PeeWater?'. Kim Van Oncen, William Boeva, Alexander De Croo, Siska Schoeters, Petra De Sutter, Laura Tesoro, Lize Feryn, Bert De Cock, Anna-Livia Smekens, Lauren Versnick, Marc Coucke en Emma Bale deelden allemaal een video waarin ze zich afvroegen: is dit water? Is het lekker? Waar komt het vandaan?."
 
Pas na een paar dagen werd het mysterie onthuld door Eric Goens zelf. Die deed dat live in de ochtendshow van Maarten & Dorothée op Qmusic. Daar maakte de filmmaker bekend dat ‘PeeWater’ in feite de teaser is voor zijn documentaire.
 
“Ondertussen is op peewater.be de aftelklok vervangen door de officiële trailer van de film”, aldus een trotse Arnaud Pitz nog. “De buzz overtreft al onze verwachtingen, en zeker die van een traditioneel mediaplan voor de aankondiging van een film die op het eerste gezicht helemaal geen blockbuster is.”

“Met ‘PeeWater’ heeft egghunter een abstract probleem tastbaar gemaakt – een probleem dat vaak ver weg voelt of nog niet op onze radar staat”, besluit Eric Goens. “De actie stelt een fundamentele vraag: zijn we bereid om ons gedrag te veranderen?”.
Assets :
Credits :
Brand : BARGOENS, 2050 
Clients : Eric Goens, Ben Jansen, Morgane Versnick, Serge Van Eyck
Agency : egghunter
Account Director : Samantha Hendlisz
Account Manager : Daphné Gustin
Strategic Director : Steven Cosyns
Creative Directors : Arnaud Pitz & Sebastien De Valck
Creative Team : Olivier Pierre & Frans Hulet
Head of Design : Laurent Lejeune
3D Animation : Aurélien Thomas
Footages : Diego DWM
Production PeeWater : Ekopak
Radio studio : Bargoens
Voix-Off : Eric Goens, Benoit Grimiaux