De campagne van deze week, van mortierbrigade voor Zalando, is bedoeld om Gen Z te inspireren met de nieuwe streetwear-collectie van de online moderetailer. Hiervoor gaan we naar een zomerfestival natuurlijk.
“Zalando wordt door generatie Z nog onvoldoende gezien als inspiratiebron voor mode”, aldus de keten. “Daar wilden we samen met mortierbrigade op een interactieve manier verandering in brengen, op een plek waar streetwear en Gen Z elkaar ontmoeten: Les Ardentes. Dat is ondertussen uitgegroeid tot een heus hiphopfestival en daarom de ideale plek om onze nieuwe streetwear collectie te tonen.”
Dat gebeurt op een leuke en tot dusver ongeziene manier, want mortierbrigade biedt festivalgangers van 11 tot 14 juli – dus tijdens het festival - de kans om deel te nemen aan ‘Look for looks’, een heuse outfit jacht. “We sturen twee modellen die helemaal in kleding uit de nieuwe streetwear collectie gestoken zijn, het festivalterrein op. Wie ze opmerkt, moet ze meetronen naar de Zalando-stand en kan dan de outfit in kwestie winnen”, aldus Joost Berends, CD van het bureau.
In totaal zullen de twee modellen elk vier verschillende outfits dragen op elke dag van het festival. “In samenwerking met MeetMarcel, ons event-broertje binnen 62MILES, hebben we een stand gecreëerd die dienst zal doen als stijlgalerij, waar op een groot scherm de outfits worden getoond die geselecteerd werden door styliste Trish Beghin, DJ Jacques Basoka, multidisciplinair kunstenaar Carl Cash Knight en het jonge hiphopduo Angetwins”, vervolgt Joost Berends. “De stand zal ook een relaxzone hebben, waar festivalgangers tot rust kunnen komen terwijl ze op zoek zijn naar deze iconische looks.”
Behalve op het festivalterrein zelf wordt de jacht vooraf ondersteund door (D)OOH, op sociale netwerken en met online video's. Die werden allemaal ontwikkeld in samenwerking met fotograaf Oriane Verstraeten, Studio Alfons en Initials LA.
Niet alleen festivalgangers gaan op zoek naar nieuwe looks: Zalando is ook aanwezig op het festivalterrein om de meest stijlvolle festivalgangers te zoeken. Die worden gefotografeerd en gepubliceerd op de Zalando-website, waar soortgelijke items te koop worden aangeboden, allemaal met het doel om Gen Z te inspireren.
“We bereiken Generatie Z niet via een traditionele funnel”, besluit de chief creative officer. “In plaats van een lineair mediaplan ontwikkelden we een eindeloze loop op sociale netwerken om hen te inspireren, hen te laten uitzoeken wat hen interesseert en dit alles vervolgens te delen in verschillende communities. Deze loop werd in alle fasen van de campagne opgenomen via retargeting en herhaling.”
Assets :
Credits :
Client: Zalando
Contacts: Thomas Missault, Tiphaine Grisel
Art Direction: Julie Maillard, Yuki Kappes
Styling: Abbey Looker
Retail: Genevieve Cadieux, Laurens Vanderschueren
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Partner & Strategic Director: Vincent d’Halluin
Creatives: Kato Vochten & Febe Ampe
Copywriter FR: Zoé De Priester
Client Services Director: Catherine Hamers
Production Director: Charlotte Coddens
Strategy: Maaike De Wae
Media & Connection planner: Chenling Zhang
Account Manager: Lise Vanaverbeke
Account Executive: Evy De Koninck
Producer: Pauline Walgraeve
PR Manager: Emma Robberechts
Social Lead: Lisa Smets
Design: Kaat Schreurs
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata
Motion Design: Jelle Stroo
Event agency: MeetMarcel
Director: Annelies Tubex
Executive producer: Marie-Laurence Opsommer
Art Department: Vienna Vermeulen
Rendering: Joachim Werthen
Production Company: ILA STUDIO
Director: Studio Alfons Meyer
Executive Producer: Lise Everaert
Producer: Arzu Cetinkaya
DOP: Sander Vandenbroucke
Photography: Oriane Verstraeten
Editor: Studio Alfons Meyer + Les Mecs
Post-production: Les Mecs
Grading: Studio Alfons Meyer
Online: Les Mecs
Music: Buffalo Tide
Casting: via Zalando / UPR
Styling assistant: Vincent Van Laeken
Art Department: Karina Soors