FamousGrey bedacht voor Helan de allereerste ‘Adult Playground’, een speelplein voor volwassenen. Dat werd ontworpen in samenwerking met designstudio RAAK. Doelstelling: ook ouders in staat stellen hun spieren te gebruiken.
“Onderzoek toont dat volwassenen vanaf hun 30ste ongeveer 10% van hun spiermassa verliezen per tien jaar”, begint Jef Vanhoof, bewegingsspecialist bij Helan. “Dat spierverlies kan leiden tot gezondheidsproblemen, want als spieren dunner en korter worden, word je geleidelijk zwakker en strammer. Dat kun je vermijden door een minimum aan krachttraining te doen.”
Creatief Kenn Van Lijsebeth vervolgt: “Om aan te tonen dat je geen gewichtige trainingen nodig hebt, maar krachttraining kan inbouwen in je dagelijkse routines, hebben we de ‘Blijf krachtig banken' ontworpen: een reeks designbanken waarbij je een (lichte)k krachtoefening doet om erop te kunnen zitten.”
Het ontwerp van deze banken is ontstaan uit de samenwerking tussen FamousGrey en de Leuvense designstudio RAAK. Het project kon concreet worden vormgegeven dankzij de logistieke steun van de Stad Gent. Die installeerde vier banken in het park van Blaarmeersen, waar de eerste ‘speeltuin voor volwassenen’ neerstreek.
Op het programma: de ‘sit-up bank’, een lage bank waarop je dicht bij de grond zit en waarvan je moet opstaan zonder handen, wat je heup-, been- en bilspieren traint, een ‘klimbank’ waar je moet opklimmen (ideaal om de buikspieren, armen, schouders, rug en benen te stimuleren), de ‘wipbank’, waarop je in evenwicht moet proberen te blijven (goed voor de rechte en schuine buikspieren, maar ook voor de rug-, bil- en beenspieren) en tot slot de ‘glijbank’, een combinatie van bank en glijbaan waar je moet opklimmen om te gaan zitten. Deze bank traint armen, schouders, dijen, buik- en borstspieren en kuiten...
“In totaal hebben we maar liefst tien verschillende banken bedacht en ontworpen, allemaal met hetzelfde doel: vanuit kinderperspectief de ouders aanmoedigen om op een leuke manier actief te blijven”, aldus John Benois, de creatieve wederhelft van Kenn, uit. “Als je ouder wordt, gaat een stuk van je innerlijke kind verloren. Terwijl je kinderen overal opklauteren en afglijden, zit jij op een bank, verdiept in je smartphone. Dat is slecht voor de spieren. Door onze speciale banken te integreren in recreatiegebied, moedigen we mensen niet alleen aan om meer te bewegen, maar zetten we ouders ook aan om met hun kinderen te spelen. Dat leidt soms tot leuke taferelen.”
Na een succesvolle perslancering hebben, naast de stad Gent, al vijf andere steden interesse getoond in de bankjes. Ook SportVlaanderen overweegt een samenwerking.
De campagne loopt tot half september. Ze omvat een spot geregisseerd door Edouard Valette en Hamlet, een online activatie en een influencer campagne.
Assets :
Credits :
-
Client :
Helan
-
Contacts :
Ariane Collard, Sarah Masschelein, Lynn Pellens
-
Agency :
FamousGrey/AKQA
-
CD :
Peter Ampe
-
CD :
Laurie Lacourt
-
Creation :
John Benois
-
Creation :
Kenn Van Lijsebeth
-
Account Team :
Olivia Naudts, Lies Bernaer, Silke Galle
-
Brand Strategist :
Aze Van Coillie
-
Digital Strategist :
Wies Dickens
-
DTP :
Franco Scaramuzza
-
Digital Creative :
Nicolas Caeyers
-
Social Media Manager :
Florentien Duquet
-
Product Design :
RAAK design studio
-
Contacts :
Robrecht Lambrechts, Kasper De Backer, Ward Mertens
-
Production benches :
Hendrik Van Thielen
-
PR Agency :
Famous Relations, Lewis
-
PR Contacts :
Stephanie Van Bets, Astrid Jacobs, Zoë Cnaepkens, Anouk Schnaphauf, Charlotte Herelixka
-
Film Production Company :
Hamlet
-
Director :
Edouard Valette
-
DOP :
Maximiliaan Dierickx
-
Executive Producer :
Mathias Kerner
-
Producers :
Pim Verhavert, Julie Bosteels
-
Post-Production :
FamousGrey Productions
-
Head of Production :
Myriam Maes
-
RTV Producer :
Bram Busschots
-
Offline Editor :
Sven Vanhee
-
Photographer :
Gilles Desplanque
-
Media Agency :
Mindshare
-
Media Contact :
Tina Tribout