Fr

MEDIA

Overgrote meerderheid van Belgische influencers niet wettelijk in orde

Woensdag 14 Februari 2024

Overgrote meerderheid van Belgische influencers niet wettelijk in orde

Bureaus gespecialiseerd in influencer marketing hebben nog wat werk voor de boeg... De FOD Economie verwijst naar een “veegactie” die aan het licht bracht dat de meeste Belgische influencers het niet vermelden als hun posts commercieel zijn.
 
Het onderzoek, dat eind 2023 werd uitgevoerd door de Belgische Economische Inspectie op verzoek van de EC, heeft betrekking op 576 Europese influencers, onder wie 31 Belgen, van wie de meesten (97%) commerciële boodschappen posten. Van hen geeft slechts 20% systematisch aan dat hun inhoud reclame bevat. Bij Belgische influencers daalt dit percentage tot 10%! 
 
Ook promoten twee op de vijf influencers (38,7% in België) hun eigen merk/producten of diensten, zonder aan te geven dat dit ook reclame is.
 
Een andere vaststelling: 78% van de gecontroleerde influencers had de kenmerken van een bedrijf, maar slechts 36% van hen was geregistreerd.
 
De FOD Economie wijst erop dat het best practices heeft opgesteld om influencers uit te leggen hoe ze hun volgers duidelijker kunnen informeren en welke informatie ze moeten vermelden. Dit document is hier beschikbaar.

Archief / MEDIA