Fr

TECH

Hoe Kiabi zich aan retail media waagt

Donderdag 27 Februari 2025

Hoe Kiabi zich aan retail media waagt

Retail media is zonder meer een hot topic. In navolging van de merken uit de grootdistributie gaan nu ook spelers uit de nieuwe verticals voorop in de strijd, zoals Medi-Market. We mochten de propositie van het merk ontdekken tijdens de laatste MM Tech Club, meer bepaald tijdens de presentatie van Jean-Baptiste Aubry, group director marketing & e-commerce bij Medi-Market.

Vandaag waagt Kiabi de sprong. Na de integratie van een marketplace systeem op zijn website in 2022 en de overname vorig jaar van de start-up Beebs, die gespecialiseerd is in tweedehandsartikelen, implementeerde het familiebedrijf achter de modeketen, die lage prijzen als USP heeft, zijn retail mediastrategie en dit in alle markten waar het actief is, waaronder België.

Kiabi is sinds 2016 fysiek aanwezig op onze markt met een twintigtal verkooppunten, naast zijn webshop die meer dan een miljoen klanten heeft.

Na ruim een jaar voorbereiden onthulde het in december zijn retail mediastrategie die het uitwerkt in samenwerking met Valiuz Adz, de gemeenschappelijke reclameregie voor de merken van de groep Mulliez (Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, enz.).

Kiabi heeft een aantal troeven die zijn investering in retail media rechtvaardigt, meer bepaald zijn uitgebreide netwerk van ruim 500 winkels, de populariteit van zijn webshop, een klantenbestand dat vooral uit vrouwen met kinderen bestaat en een stel partnermerken dat deze doelgroep graag wil bereiken. “Ons publiek is erg begeerd, zowel door onze partnermerken als door niet-endemische adverteerders. Dat is wat ons heeft aangespoord om de sprong te wagen”, aldus Valentin Tourelle, retail media director bij Kiabi.

Het merk heeft de lat hoog gelegd door een grote inventory in zijn aanbod te integreren, waaronder advertentieruimte op de webshop en in de verkooppunten, evenals de mogelijkheid om geanonimiseerde gegevens te koppelen en te delen om aldus het bereik te kunnen uitbreiden. Het richt zich voornamelijk tot de partnermerken die er vragende partij voor zijn. “We willen hen visibiliteitsoplossingen voorstellen zodat ze zich rechtstreeks kunnen richten op hun doelgroep”, aldus nog Valentin Tourelle.

Aangezien de producten van deze merken op het Kiabi-platform staan, maakt dit het mogelijk om het publiek daar te behouden, in tegenstelling tot campagnes van niet-endemische adverteerders die als doel hebben om ze naar hun eigen platform te lokken. Het team van Valentin Tourelle werkt hieraan, maar het is niet van toepassing op offline initiatieven, die nu al toegankelijk zijn voor deze adverteerders.
 
Het aanbod, dat momenteel wordt uitgerold, zal nog verder uitgebreid worden, meer bepaald door de integratie van het DOOH-luik. “We zitten nog in de reflectiefase. De campagnes die momenteel gevoerd worden, stellen ons in staan om ons aanbod te verfijnen en de eventuele impact op onze klanten te meten, evenals de betrokkenheid van al onze medewerkers. Dat laatste is echt cruciaal voor het welslagen van ons initiatief.”

Momenteel is het digitale aanbod nog niet beschikbaar in programmatic, hoewel dit wel iets is wat wordt overwogen voor de toekomst. Het merk wil de controle houden over de distributie van de campagnes die het uitvoert met Kamino, de gespecialiseerde adserver van Equativ. Daarom worden de campagnes momenteel rechtstreeks beheerd door Valiuz Adz of door het team van Valentin Tourelle in landen waar de regie niet aanwezig is, waaronder België.

Archief / TECH