Fr

BLUE

Future 100: redelijke consumptie in opmars

Vrijdag 31 Januari 2025

Future 100: redelijke consumptie in opmars

In de editie van zijn boeiende en rijk gevulde Future 100-rapport voor 2025 belicht VML het concept ‘underconsumption’ als een van de belangrijkste trends die het consumentengedrag bepalen.

In het bijzonder benadrukt het rapport dat bijna 70% van de respondenten minder spullen wil kopen of bezitten, wat een groeiend verlangen weerspiegelt om niet-essentiële consumptie te verminderen en prioriteit te geven aan gezondheid en welzijn.

“De soberheid van Gen Z, versterkt door sociale netwerken, is opmerkelijk, maar de VML-gegevens dat deze doordachtere consumptie alle generaties kenmerkt”, aldus de auteurs van het rapport.

Er zijn veel redenen voor deze trend: het verlangen om zich te ontdoen van al wat overbodig is, om onze levensstijl te vereenvoudigen en, gelukkig, om onze impact op het milieu te verminderen. Drijvende kracht is en blijft echter de kostprijs van het levensonderhoud. Volgens het VML-rapport is dit het eerste van de tien meest dringende problemen waarmee de samenleving wordt geconfronteerd. 

Archief / BLUE