Fr

TECH

Olivier Degrez (MMD): "We streven naar de integratie van retail media in een omnichannel plan"

Donderdag 10 Oktober 2024

Olivier Degrez (MMD):

Olivier Degrez, directeur van Media Marketing Delhaize/MMD, zal te gast zijn op de MM Tech Club rond Retail Media op dinsdag 15 oktober in het gezelschap van Elodie Usai (head of eCommerce, GroupM Belgium) en Jorn Zwetsloot (lead advertising & business operations, AD Retail Media - Ahold Delhaize).

We gingen hem alvast een paar vragen stellen over het potentieel van retail media en zijn visie op dat reclamesegment.

Alle buzz op een stokje, wat zijn de vooruitzichten voor retail media?

Alle onderzoeken wijzen op een enorm potentieel voor Retail Media en meer in het bijzonder diens digitale component, e-Retail Media. Volgens de cijfers zou het kanaal tegen 2026 meer dan $150 miljard wereldwijd moeten vertegenwoordigen, € 25 miljard in Europa en ongeveer $ 500 miljoen in de Benelux-landen. Dezelfde studies schatten dat de investeringen in retail media groter zullen zijn dan die in televisie. Bij MMD worden deze opwindende vooruitzichten weerspiegeld in een groei met dubbele cijfers en toenemende belangstelling van onze partners, bureaus en adverteerders.

Wat zijn de voornaamste troeven van retail media in het algemeen en van jullie aanbod in het bijzonder?

De kracht van retail media ligt in de kwaliteit van consumentengegevens en een reeks fysieke en/of digitale touchpoints. Deze combinatie maakt het mogelijk om bijzonder doeltreffende, gepersonaliseerde campagnes te voeren via één of meerdere kanalen.

In ons geval dekt de Delhaize-database ruim een kwart van de Belgische bevolking en beheren we een breed scala aan fysieke en digitale touchpoints, waaronder het Delhaize magazine. Met zijn 3,8 miljoen lezers is het nu het meest gelezen magazine van het land. Dankzij deze combinatie kunnen we onze klanten de mogelijkheid bieden om hun doelgroepen te begeleiden op een krachtige waaier van digitale media - eShop, app, DOOH, enz. - maar ook in ons netwerk van zo'n 800 winkels, goed voor een gezamenlijk bereik van 5 miljoen contacten per week.

Onze kracht ligt ook in de geloofwaardigheid van onze media bij onze klanten, en dus in hun effectiviteit. We letten er bijzonder goed op dat we ze niet overbelasten met reclame

Wat voor evolutie maakt e-Retail Media door?

We moeten een onderscheid maken tussen het ‘onsite’ aanbod, dat gebruik maakt van de Delhaize eShop en app, en het ‘offsite’ aanbod, waarmee we onze klanten buiten ons ecosysteem kunnen bereiken. Terwijl vandaag bijna 90% van de investeringen zich concentreert op onsite, zal het offsite luik in de toekomst wellicht de meeste vooruitgang boeken. Niet vanwege een gebrek aan beschikbare inventaris, maar eerder vanuit het perspectief van de combinatie van beide om het bereik van een campagne te vergroten, terwijl de conversiemeting op onze inventaris gehandhaafd blijft.

Hoe evolueert de vraag?

Die is nog steeds heel divers: van campagnes via één kanaal tot integratie in een globaal omnichannel mediaplan. We mikken duidelijk op laatstgenoemde, omdat retail media binnen een geïntegreerde configuratie zijn volledige potentieel bereikt. We begeleiden onze klanten in deze richting.

Retail media en technologie gaan hand in hand. Hoever staat het daarmee vandaag?
We boeken elke dag vooruitgang. Een zeer groot deel van de technologieën die nodig zijn voor de ontwikkeling van e-Retail Media delen we in feite met de marketingafdeling van Delhaize. De basisvereisten zijn dezelfde, dus gebruiken we dezelfde technologieën, wat een duidelijk voordeel is. Bepaalde tools die meer specifiek zijn voor onze business en die we toevoegen aan onze stack, zijn over het algemeen nuttig en worden gebruikt door marketing. Een perfecte symbiose, wat een echte troef is.

Wat zijn de sleutelfactoren voor de toenemende investeringen?

In België staan we nog aan het begin van het avontuur, maar ik zie al verzoeken van onze klanten, met name op het gebied van standaardisering van de meting om aan te sluiten bij de gebruikelijke mediametrics. Vereenvoudiging is ook een punt, om het gemakkelijker te maken om in te kopen via de verschillende Retail Media-platforms.

Wat verwacht je van het MM Tech Club debat?

Dit soort evenementen is een unieke gelegenheid om van gedachten te wisselen met de spelers op de markt, benaderingen te vergelijken en inzicht te krijgen in perspectieven en verwachtingen.

Het is een geweldige kans om te leren, om andere invalshoeken dan de onze te bekijken, om de relevantie van ons aanbod te meten en, uiteindelijk, om erachter te komen of we op één lijn zitten met de markt.

MM Tech Club #16 - Shaping the future of digital retail media
Dinsdag 15 oktober, 18u, TheMerode

Archief / TECH