Fr

TECH

Pluginto.ai: holistische benadering van AI

Donderdag 12 September 2024

Pluginto.ai: holistische benadering van AI

David Grunewald heeft het niet begrepen op de hype en de gekte die AI veroorzaakt en biedt met Pluginto.ai een serene, gestructureerde en resoluut menselijke benadering van de integratie van AI in de businesswereld. Deze aanpak komt voort uit de interesse van onze gast van de dag in technologie en is ontwikkeld op basis van zijn professionele ervaring, zijn eigen experimenten en een gespecialiseerde opleiding aan het MIT.

David Grunewald, een ervaren rot in de reclamewereld, zag ChatGPT in 2022 zijn intrede maken, experimenteerde ermee en besloot het ‘Executive Program in Artificial Intelligence’ aan de beroemde universiteit van Michigan te volgen. De cursus opende zijn ogen voor de wereld van AI: “Het is een opwindende wereld die veel verder gaat dan de populairste oplossingen zoals ChatGPT, Midjourney en Runway, met verticals die veel taken eenvoudiger maken, maar die niet bekend zijn. Ik heb het dan over geavanceerde, autonome, eenvoudig te gebruiken, no-code tools die relatief gemakkelijk te implementeren zijn. Kortom, tools die revolutionair zijn en echte gamechangers, omdat ze niet per se IT-vaardigheden meer vereisen.”

Deze openbaring bracht hem ertoe om een nieuw hoofdstuk in zijn professioneel leven te beginnen, meer bepaald met de oprichting van Pluginto.ai. Dat is een consultancybedrijf dat als missie heeft bedrijven, organisaties en vooral individuen te helpen de wereld van AI te begrijpen, het potentieel ervan in te zien en hen vervolgens te helpen de meest geschikte oplossingen te identificeren, te implementeren en te gebruiken.

Met Pluginto.ai biedt David Grunewald volwaardige coaching aan zowel grote als kleine bedrijven in alle sectoren, ver buiten de marketingwereld. Zijn meest recente missies waren het coachen van huisartsen en leden van een afdeling gespecialiseerd in gastro-enterologie in een farmaceutisch bedrijf. Wallonie Bruxelles International en de ULB vroegen hem ook op een ‘prompt engineering’ cursus te geven aan Vietnamese journalisten. Een opdracht die de leraar in hem niet kon weigeren…

Het speelveld van Pluginto.ai gaat van het organiseren van opleidingen over prompting om aldus het maximale uit de beschikbare tools te halen, tot het bieden van algemene ondersteuning aan een bedrijf voor de structurele integratie van AI.

“Zodra een integratie pure IT development vereist, vertrouw ik de opdracht toe aan een gespecialiseerde partij, ook al liggen de oplossingen meestal binnen mijn bereik”, benadrukt David Grunewald.

Jaar twee van AI

Onze expert stelt vast dat de meeste bedrijven vandaag de dag de fase van het in vraag stellen van AI voorbij zijn. Ze hebben duidelijk begrepen dat de tijd rijp is om er tijd en energie in te steken, aangezien ze anders dreigen voorbijgestoken te worden door de concurrentie. Kenmerkend is de opkomst – hoewel dit in België nog niet courant is – van de functie van chief AI officer, die verantwoordelijk is voor de cross-functionele integratie van AI in Marcom, Sales, HR, IT en andere afdelingen. Dit soort integratie gaat veel verder dan louter IT-implementatie.

Rest de vraag wat ermee te doen, met welke tool(s) en volgens welk proces. Dit is waar de eigen methodologie van Pluginto.ai om de hoek komt kijken, waarbij opdrachten doorgaans beginnen met informatiesessies om aldus de betrokkenen het speelveld van mogelijkheden te laten ontdekken, of om het met de woorden van David Grunewald te zeggen: ‘het openen van de chakra’s’. Dit wordt gevolgd door groepswerk om de ‘pain points’ te bepalen, naast de bijkomende AI-oplossingen en de verwachte voordelen en vervolgens een testperiode en de implementatie van de AI-tools. Tot slot is de uitwerking van een ethisch charter essentieel om aldus het gebruik van de AI te kaderen, de vertrouwelijkheid van gevoelige bedrijfsgegevens te controleren en om te anticiperen op eventuele hallucinaties van AI-tools, meer bepaald de chatbots, zelfs als deze worden gevoed met de eigen data van het bedrijf door middel van RAG (Retrieval Augmented Generation).

AI: een cultuuromslag

Het integreren van AI beperkt zich niet tot het integreren van een of meer technologische oplossingen. Het vraagt een echte cultuuromslag binnen het bedrijf, waarbij de implementatie van een cross-functionele en duurzame AI-cultuur essentieel is.

De modus operandi bestaat hier uit het trainen van een paar ‘AI Champions’ binnen het bedrijf en het coördineren van communicatie tussen hen om hen aan te moedigen hun ervaringen te delen, oplossingen te testen en feedback te verzamelen. De implementatie van KPI’s maakt ook deel uit van deze benadering. Aldus kan de ROI van de oplossingen worden gemeten, iets dat de directie na aan het hart ligt. Het laatste sleutelelement is training, wat essentieel is om deze ROI te garanderen.

David Grunewald: “Ons doel is om mensen te helpen een positieve en hoopgevende kijk op AI te krijgen, ondanks het feit dat het veel angst oproept binnen bedrijven, vooral als het om het verlies van jobs gaat. Dit is een realiteit, maar mijn aanpak is om het management bewust te maken van het potentieel van de tijd die vrijkomt door AI om aldus andere inkomstenbronnen te ontwikkelen. Neem het voorbeeld van Ikea, dat met interieuradvies op afstand een nieuwe business heeft gecreëerd, waarbij het ongeveer 8500 callcentermedewerkers die door AI overbodig waren geraakt, opleidt tot interieuradviseurs.”

AI & Marketing

Grunewald gelooft dat de marketingsector zich nog niet volledig bewust is van het potentieel van AI, meer bepaald voor het creëren van nieuwe producten of diensten. Hij benadrukt ook de huidige beperkingen van deze tools voor het creëren van campagnes die berusten op intuïtie en menselijke creativiteit om onderscheidende benaderingen voor te stellen gebaseerd op een strategische reflectie. “Vandaag de dag biedt de AI assistentie bij wat je doet. De doelstelling is hier om een collectieve intelligentie te creëren, of het resultaat van samenwerking tussen de kracht van de tools en menselijke creativiteit.”

Het is eerder in het productieluik dat AI het best tot zijn recht komt, voor grafische variaties van digitale campagne-elementen of tekstuele productie, ook al is het altijd nodig om een mens van vlees en bloed in het proces te behouden om aldus te voorkomen dat de AI op hol slaat. De aanbevolen aanpak is daarom om met AI te werken in plaats van door AI, wat ervoor zorgt dat bedrijven verder kunnen gaan dan de standaarden die AI biedt en bijgevolg een nieuwe creatieve dimensie kunnen binnenstappen.

De volgende stappen

Digitale assistenten boeken dagelijks vooruitgang in hun beheersing van tekst, voicebots beginnen interessante emotionele tonen te integreren in hun antwoorden, beeldgeneratie wordt ook beter, net als videoproductie, hoewel er nog een lange weg te gaan is voordat we een videoclip van hoge kwaliteit kunnen produceren op basis van een eenvoudige prompt.

David Grunewald: “De volgende fase is de ontwikkeling van zogenaamde ‘AI agents’ die de leiding nemen over een heel proces, waarbij ze communiceren met verschillende systemen en betrokkenen. Ze kunnen bijvoorbeeld met een klant praten over het inrichten van zijn woonkamer, onderdelen bestellen bij verschillende leveranciers, een vakman (of -vrouw) selecteren voor eventuele werken aan het huis en afspraken maken naargelang de beschikbaarheden in je agenda. Deze ‘agents’ zullen ons van generatieve AI naar interactieve AI leiden.”

Dan moeten alleen nog de meubels geïnstalleerd worden in de woonkamer. Dat is een taak voor de robotica, maar daar zullen we dieper op ingaan in een volgend stuk.

Archief / TECH