Fr

TECH

Pierre Jacquemin (Unlimitail): "In Retail Media moet je consumer-centric denken"

Donderdag 5 September 2024

Pierre Jacquemin (Unlimitail):

De in 2023 door Carrefour en Publicis opgerichte alliantie Unlimitail is in België actief in het veelbelovende Retail Media segment. Unlimitail beheert reclameoplossingen voor verschillende soorten retailers - zowel in grootte als in activiteit - waaronder Carrefour internationaal en Carrefour België.

Pierre Jacquemin, sales director van Unlimitail voor België, deelt zijn visie op de markt, het potentieel en de vooruitzichten.

Hoe boert Unlimitail een jaar na zijn lancering?

We doen het zeer goed. Onze alliantie bestaat momenteel uit 29 retailpartners in meer dan 30 landen op het Europese vasteland, Brazilië en Argentinië. Dat is een speelveld van 160 miljoen consumenten en 2 miljard pageviews per maand, waarop we al meer dan 17.000 campagnes hebben gevoerd voor een duizendtal merken.

Deze opmerkelijke cijfers zijn een duidelijk bewijs van de interesse van retailers en adverteerders in Retail Media, en in het bijzonder in Unlimitail.

Hoe evolueren de investeringen in Retail Media?

In Europa bedraagt de groei 25% per jaar en voor de komende jaren wordt dezelfde trend verwacht. Dit zou tussen 2023 en 2026 moeten resulteren in een verdubbeling van de investeringen tot 22 miljard dollar.
In retail zien we een groei van ongeveer 40% voor offsite en 15% voor onsite dat al een bepaald niveau van maturiteit heeft bereikt.

En in België?

Er zijn heel weinig cijfers voor de lange termijn beschikbaar voor België. Maar het lijdt geen twijfel dat Retail Media een positief groeitraject kan voorleggen en steeds meer merken weet te verleiden dankzij de vele voordelen. Dat zien we dagelijks in België, Frankrijk en Spanje, om maar een paar landen te noemen waar de marktvoorspellingen gelijklopen met de studies van IAB Europe en andere instituten.

De mediabureaus staan klaar en de meest tech minded adverteerders, zijn ook zeer enthousiast. Er moet echter nog veel evangelisatiewerk gebeuren. We moeten erkennen dat de concepten achter Retail Media, en vooral het offsite aspect, complex kunnen lijken en investeringen kunnen vertragen. Daarom leveren we heel wat inspanningen om merken te begeleiden, voornamelijk wat betreft de investeringen die nodig zijn om een bepaald targetingvolume te bereiken en de effectiviteit van campagnes te maximaliseren.

Wat is jullie scope op onze markt?

Wij commercialiseren alle advertentieruimte en -oplossingen van Carrefour, zowel online als offline, met uitzondering van de folder, die in handen blijft van de teams van Carrefour.

Dit omvat het volledige gamma van offsite en onsite digitale activeringen, die een precieze targeting mogelijk maken op basis van de transactionele gegevens van Carrefour die door Unlimitail worden beheerd.

Maar daar houdt het niet op. We geloven sterk in de effectiviteit van omnichannelcommunicatie en daarom bieden we onze klanten ook allerhande diensten aan, gaande van displays in de winkel tot DM in print.

Offsite, onsite… Kan je dit even verduidelijken?

Het onsite concept omvat alle advertentieruimtes op de site of app van de retailers – display formats en sponsored products – zoals op de Carrefour.be app of website carrefour.be.

Offsite of audience extension is de mogelijkheid om first party data van de retailer te gebruiken – transactionele en granulaire data om te targeten en te communiceren buiten de site. Dit stelt merken in staat om hun boodschappen naar de juiste mensen te sturen, op het juiste moment en op de juiste platformen.

Als we het voorbeeld nemen van de Carrefour-data die beschikbaar zijn in België, op welke platformen kunnen deze dan worden geactiveerd?

Dankzij ons technologisch partnership met LiveRamp kunnen we shopper segmenten, gedistilleerd uit de Carrefour-data, op meerdere platformen activeren. We werken bijvoorbeeld vaak samen met Meta, waardoor we hun gegevens kunnen matchen met de onze om relevante targeting aan te bieden op Facebook en Instagram. We lanceren ons aanbod ook op TikTok, altijd in overeenstemming met de GDPR-regels. 

We rollen onze campagnes niet alleen uit bij de SoMe-spelers, maar ook op het Open Web. Daartoe hebben we samenwerkingsovereenkomsten met uitgevers zoals DPG Media, Roularta, IPM en Produpress, waardoor we ook daar Carrefour-data kunnen activeren.

Om deze offsite campagnes op te zetten, begeleiden we merken om aldus het beste segment en de beste distributienetwerken te selecteren naargelang hun doelstellingen.

Op welk type adverteerder richten jullie zich?

De FMCG-merken in de rekken van Carrefour zijn duidelijk geïnteresseerd in deze aanpak. Dit zijn endemische merken waarvoor het mogelijk is om de verkoop te meten die door een campagne wordt gegenereerd.

In de reis-, bank-, auto- en dienstensector liggen ook veel kansen. De klantgegevens van Carrefour zijn voor hen bijzonder interessant, ook al liggen hun producten niet in de winkelrekken. Immoweb was bijvoorbeeld een van onze eerste klanten in dit segment.

Om af te sluiten, hoe pak je dat eigenlijk aan, zo een Retail Media campagne?

Je moet consumer-centric denken en bepalen wanneer, op welk medium en in welke vorm de communicatie het meest efficiënt zal zijn, rekening houdend met het feit dat 100% van de consumenten nog niet digitaal aanwezig is; sommigen zitten niet op de Carrefour-website of op de sociale media... Een 360°-aanpak is dus essentieel. Met andere woorden, je moet gebruikmaken van een combinatie van onze eRetail Media-oplossingen met acties in de winkel, in DOOH bijvoorbeeld, en in kanalen zoals kassaticketjes of gepersonaliseerde papieren DM’s.

Het is deze multichannelaanpak die de grootste impact genereert op de verkoop van onze klanten.

Archief / TECH