Fr

TECH

MyAds Platform wil de wereld veroveren

Donderdag 29 Augustus 2024

MyAds Platform wil de wereld veroveren

Het in 2019 gelanceerde MyAds advertentieplatform, bedacht en gecreëerd door Stéphane Lucien en Benoît Michielsens, is mettertijd verrijkt met nieuwe diensten en blijft verder evolueren, zowel geografisch als technisch.
MyAds Platform is het geesteskind van deze twee experts in AdTech en digitale reclame. Het initiële project had als ambitie om een deel van de ‘traditionele’ tv-budgetten te verschuiven naar digitale video en display. De bedoeling was om doelgroepen te bereiken die minder of helemaal niet aanwezig zijn op lineaire kanalen, en in het bijzonder de jongere kijkers. “Dat was toen de uitdaging, en dat is het nu nog steeds”, legt Stéphane Lucien uit.

Daartoe moest het duo een zo eenvoudig mogelijk platform creëren, gebaseerd op tv buying KPI’s - GRP kosten, OTS, enz. - dat het bereik kon berekenen dat OLV bood, naast targeting- en segmentatiemogelijkheden. Dit alles gevoed door een stevige dosis data science en uitsluitend verspreid op lokale kwalitatieve inventory. In 2019 werd de bètaversie na 18 maanden ontwikkeling gelanceerd. Om dit project in een structuur te gieten, richtten de twee partners Root op en startten ze een consultancybedrijf om aldus de ontwikkeling van hun platform te financieren.

“MyAds Platform kende een groot succes toen het werd gelanceerd, maar we kampten met tegenslag”, herinnert Stéphane Lucien zich. “Ten eerste was er de implementatie van de GDPR, die onze mogelijkheden beperkte op het vlak van data, een sleutelelement van het project; ten tweede stak covid-19 stokken in de wielen, meer bepaald in het contact met klanten. “Temeer omdat al onze budgetten toen bevroren waren, net als onze consultancyopdrachten”, voegt Benoît Michielsens eraan toe.

De twee ondernemers die nooit verlegen zitten om nieuwe ideeën of energie maakten van de crisis gebruik om een nieuw platform te creëren, dit keer met een gegarandeerde CPC (Cost per Click) in native, display en video. Ze gebruikten dezelfde logica van premium digital inventory voor het platform dat zich richtte op kleine digitale bureaus en adverteerders die niet noodzakelijk kind aan huis waren bij de grote mediabureaus.

“Deze keer werd de ontwikkeling volledig intern beheerd”, benadrukt Benoît Michielsens. “Zodra het platform voor gegarandeerde kosten per klik commercieel gelanceerd werd, hebben we dus ook het hele initiële branding/awareness gedeelte onder handen genomen. Alles is nu geïntegreerd in één enkel platform dat gemakkelijk kan worden aangepast aan nieuwe markten.”

Deze nieuwe versie is sinds juni operationeel en houdt ook rekening met het milieu, dit via het CARE-programma, dat de CO2-uitstoot van campagnes vermindert en automatisch de uitstoot compenseert die niet kon worden vermeden.
Het MyAds Platform was aanvankelijk enkel actief in België en werd vervolgens gelanceerd in Frankrijk en Spanje. Het is nu ook operationeel in het Verenigd Koninkrijk en de GCC (Gulf Cooperation Council: Dubai, Saoedi-Arabië, Verenigde Arabische Emiraten, enz.). Duitsland en Zuid-Afrika zijn de volgende markten die worden aangeboord. Stéphane Lucien: “We hebben geëxperimenteerd met verschillende strategieën voor deze expansie en kwamen tot de conclusie dat een lokale aanwezigheid de meest efficiënte oplossing was. Onze afdeling in Spanje wordt momenteel geleid door een country manager en in Frankrijk zijn we bezig met iemand aan te werven, net als in de andere landen en zelfs in België.

Een enkel platform, drie diensten, verschillende doelgroepen

De rekrutering van een lokaal team wordt gemotiveerd door de media- en dataspecificiteiten van elke markt die moeten worden beheerst, maar ook door de diversiteit van de diensten die momenteel worden aangeboden: MyAds Reach, het originele online display en video buying project op basis van GRP’s, lokale premium inventory én granulaire targeting; MyAds Impact, vergelijkbaar met Reach maar dit keer gebaseerd op digitale criteria zoals impressies of CPM; en MyAds Action, gegarandeerde CPC buying. Met deze diensten richten ze zich op alle bureaus, maar ook op kleinere adverteerders die lokaal benaderd moeten worden.

“Ons businessmodel is eenvoudig: het is een SaaS-platform dat volledig gratis is voor de gebruiker. Alles is inbegrepen in de tarieven van de campagnes”, legt Stéphane Lucien uit.

“Ook al heeft ons platform niet echt directe concurrenten, de sector is zeer competitief, ongeacht de markt waarin we actief zijn. Maar de budgetten van adverteerders zijn niet eindeloos. We moeten prospecten dus overtuigen van de slagkracht van onze aangeboden diensten, zodat ze een account aanmaken en campagnes lanceren. Deze campagnes worden vervolgens automatisch geoptimaliseerd door het platform en verder in goede banen geleid door onze experts. Het is dit unieke model, van selfservice tot managed service, waarbij het puur gaat om het opbouwen van relaties en dus om een lokale aanwezigheid in de markt.”

Resultaten en doelstellingen

Momenteel telt het bedrijf een twintigtal medewerkers en mikt het op een totale omzet van meer dan 4 miljoen euro in 2024 enkel en alleen met de MyAds Platform business.

De ontwikkeling van het platform en de expansie ervan zetten MyAds Platform duidelijk op de kaart van de Europese AdTech en onze twee ondernemers zijn vastberaden om hun project verder uit te rollen in andere markten. En in hun wildste dromen denken ze ook aan een lancering in de Verenigde Staten. “Zonder meer de holy grail”, aldus Stéphane Lucien met een kamerbrede glimlach.

Archief / TECH