Fr

MEDIA

Play Media: nieuwe formats en platformen voor de keuzekijker

Dinsdag 13 Augustus 2024

Play Media: nieuwe formats en platformen voor de keuzekijker

En we zijn weer vertrokken: Play Media trapte het seizoen van de najaarspresentaties af met zijn plannen voor de komende maanden. Dat deed de groep op zijn ondertussen vaste stek in Play Zuid in Antwerpen.

Bij wijze van inleiding blikte CEO Jeroen Bronselaer terug op een goed voorjaar: “Alle voorjaarsprogramma’s zorgden voor een boost op GoPlay, dat met 730.000 maandelijkse bezoekers een groei kon noteren van 29% tegenover vorig jaar. Play groeide daarnaast ook nog eens 4% en bevestigt met 20,1% marktaandeel (VVA 18-54, 17-24u)”, aldus de CEO die ook de impact van de Play-programma’s benadrukte en erop wees dat de zenders 8% meer GRP genereren. Zelfs de advertentiemarkt zou het voorzichtig goed doen, aldus de CEO nog.

Dat succes heeft wellicht veel te maken met het concept van de “keuzekijker” dat Jeroen Coeymans (director business intelligence) op zijn beurt illustreerde aan de hand van de samenstelling van het bereik dat veelbesproken programma’s als ‘Nonkels’, ‘Bompa Bockie’ of de ‘Tafel van Gert ‘halen en dat veel meer om het lijf heeft dan lineaire kijkers alleen: alle kijkvormen en -platformen dragen (aanzienlijk) bij tot het uiteindelijk gemeten bereik.

Streamz speelt wat dat betreft een extra complementaire rol voor de Play-content. Ook de slimme inzet van de formats en gezichten van het huis in spin-offs en via nieuwe kanalen als podcasts en zelfs YouTube (via een experiment met Victor Verhulst) zullen hun steentje bijdragen in de strijd om die keuzekijker. Ken Ceulemans, head of programming: “Play creëert en zoekt platformen waar frisse ideeën en gewaagde concepten het best tot leven komen. Dit doen we door te investeren in nieuwe originele formats, die niet alleen inspelen op de actualiteit, maar ook verrassende perspectieven bieden op wat kijkbeleving kan zijn, op welk platform ook.”

In totaal trakteert Play Media dit najaar op “sfeer en gezelligheid, maar vooral een resem impactvolle titels – elf nieuwe in totaal - met karakter, originaliteit, humor, emotie, afgewerkt met een onmiskenbare Play-saus”. Highlights worden ongetwijfeld ‘Komen Eten’ dat zijn comeback maakt en aan tafel schuift bij enkele BV’s, ‘Axel in Amerika’ waarin Axel Daeseleire tijdens zijn roadtrip "een beeld geeft van het verkiezingszwangere Amerikain al zijn extremen" en ‘Wij zijn van Nienof!’ van tv-maker Diederik Van den Abeele.

“In een wereld waar de strijd om de aandacht en tijd van de kijker heviger is dan ooit, wil Play dit najaar zijn kenmerkende spreidstand blijven vernieuwen en dat kan enkel door grenzen te verleggen, nieuwe arena’s te verkennen en heel erg te blijven geloven in authentiek makerschap”, zegt Martijn Bal, head of content, daarover.

En omdat sport zoals de afgelopen maanden is gebleken, een belangrijk wapen is in de strijd om de aandacht van de kijker, brengt Play6 er vanaf dit najaar extra veel van. Donderdagavond wordt bijvoorbeeld dé Europese voetbalavond bij uitstek (met UEFA Europa League & Conference League). Ook nieuwop sportvlak  is dat GoPlay en Play4 vanaf 2025 uitpakken met de ‘Masters of Madness’, de nieuwe voetbalcompetitie van Dries Mertens en Jan Vertonghen met volledig eigen, naar verluidt volledig van de pot gerukte spelregels. Benieuwd!

Archief / MEDIA